onsdag, februari 08, 2006

Fett är rätt!

Fick ett sms häromdagen av en polare som var nere i Zell am See och härjade. Han skrev att han hade grundat med två (2!) pizzor innan en rejäl krogrunda. Det var lika bra det. Hans resekamrat hade däremot inte ätit lika duktigt med fett. Kamraten var fortfarande full dagen efter. Och dagen-efter-full (ej att förväxla med det snarlika begreppet bakfylla) är ju inget eftersträvansvärt tillstånd. Detta bekräftar med andra ord mitt inlägg om fettintagets centrala betydelse för alkoholpåverkan. Hade jag tänkt mer på detta i lördags kväll skulle jag nog beställt den där "Bajen-burgaren" vid gatuköket på Ringvägen i lördags. Förutom det synnerligen vackra namnet var det en riktigt fettdrypande historia. Eller vad sägs om 2 ggr 150 gr nötkött plus bearnaisesås? I stället blev det en jämförelsevis hälsomedveten 90-grammare. Jag behövde inte lida överdrivet mycket dagen efter då mitt alkoholintag inte var kopiöst, men med facit i hand konstaterar jag ändå, med än större emfas än tidigare: Fett är rätt!

Uppdaterat 02.01: Som av en händelse snubblade jag över denna artikel.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Mmmm fett och salt...mmm.

Anonym sa...

DIF negativt? Nu. Nu vet jag inte riktigt vad du pratar om =)

Thérèse sa...

Att fett är rätt före alkohol är en gammal kunskap. Jag har hört att romarna drack olivolja innan dom satte igång med sina våldsamma fester.

Henrik sa...

Pizza innan en riktig utgång är lika viktigt som Kalle Anka innan julklappsutdelningen.