tisdag, februari 07, 2006

Synskadad eller bara skadad

Har ni tänkt på att det på alla telefoner, såväl mobiler som fasta, finns en liten knopp på 5:an-knappen? Det är nog inte så många som känner till det, eller har tänkt på det, men det är till för att synskadade ska kunna känna sig fram och slå in rätt nummer. Kom att tänka på detta fenomen när jag låg i sängen och slog in PIN-koden på mobilen häromdagen utan att titta på vilka siffror jag knappade in. Det fungerade alldeles utmärkt.

Även när jag använder fjärrkontrollen på TV:n händer det då och då att jag trycker på knapparna utan att titta. Jag känner mig bara fram. Inte för att jag vill testa mig själv, det bara blir så. Jo, någon gång har det väl hänt att jag testat mig själv. Det känns som en lite mer harmlös variant av att testa hur det är att vara synskadad än att gå ut i en mörk skog med förbundna ögon och hoppas att man hittar tillbaka.

Andra saker som har blindskrift el dyl är bankomater och böcker och säkert fler saker som jag inte kommer på nu. Vad finns det mer? Kanske borde det finnas fler?

OBS! Varning för lyteskomik: Vet ni vad Stevie Wonders fru gör när hon blir riktigt arg på honom? Hon möblerar om.

5 kommentarer:

Anonym sa...

jag använder mig av de små plupparna jämt! Och på den tiden bankomaterna lät olika kunde jag höra om jag slog rätt pinkod. Samma med mitt hemhem nummer, jag kan höra om jag slår rätt eller inte så jag kollar sällan på knappsatsen. Samma med tangentbordet, känner alltid efter så att fingrarna ligger rätt, behöver aldrig titta.
Vet dock inte vart det finns mer, men finns det är chansen stor att jag använder mig av det. Pluppen på min fjärr börjar bli utsliten, mycket irriterande!

Anonym sa...

I julas upptäckte jag att det var blindskrift på annas fullkornspepparkakor. Det var rätt häftigt!

Thérèse sa...

På min mobil , en 2.5 år gammal samsung har varje knapp ett litet ljud så man kan höra vilken man trycker på. Femman har två små avlånga knoppar.

Anonym sa...

alltså: inte på pepparkakorna, utan på kartongen.. ehm...

Ina sa...

Jag fortsätter lyteskomiken...

-Vet du att Stevie Wonder är död?
-Nä, hur dog han?
-Han läste ihjäl sig på en strukturtapet...