måndag, februari 13, 2006

Offra sig för konsten

Läste i Sofias blogg om skådespelaren Christian Bales fantastiska viktökningar och viktminskningar för olika roller. Sofia skriver:

Från att ha varit den vältränade och välvårdade Bateman i American Psycho har han bantat ner sig till kraftig undervikt för rollen i The Maschinist, för att sedan året därpå spela in Batman Begins med samma (minst!) muskelmassa som i American Psycho.

Det som slog mig när jag läste detta var att jag har sett både American Psycho (klart godkänd) och The Machinist (mycket bra) utan att förstå att de hade samma huvudrollsinnehavare! Inte så konstigt i och för sig, det ser verkligen inte ut som samma människa. Bale är en väldigt duktig skådespelare, tycker jag. Dessutom uppenbarligen fantastisk på att forma sin kropp som han vill.

Andra duktiga skådespelare som gjort dramatiska viktresor för en speciell roll är Robert DeNiro ("Tjuren från Bronx") och Renee Zellweger ("Bridget Jones"). Kanske är det så att om man är beredd att "offra sig för konsten" på detta vis är det ett tecken på att man är en bra skådespelare? Vad finns det mer för exempel på skådisar som gjort rejäla kroppsförändringar för en roll?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Kan passa in ett filmtips: Kiss kiss bang bang, med Val Kilmer & Robert Downey JR, klart sevärd....Inte att förväxla med bang bang orangutang

Anonym sa...

Sylvester Stallone tror jag käkade på sig en hel del till en polisfilm, har glömt namnet...

Anonym sa...

Åh Bale är jättebra! :) Nu blev jag sugen på att se the Machinist igen, jag har inte sett den på ett tag. blev lite besviken när jag såg den, mest för slutets skull.

Anonym sa...

Blir man verkligen en bra skådespelare om man kan ändra sin vikt som man vill? Varför inte anlita en som har redan vikten inne för rollen. Det finns ju en hel drös bra skådespelare som väger mer en det obligatoriska 50 kg för tjejer.
När jag ser Renee Zellweger i vilken av hennes roller som helst, så verkar hon spela "Bridget Jones". Hon bara spelar sig själv om och om igen. Det är väl inget skådespeleri,eller?
AnBA

Cliff Hanger sa...

Jag menar inte att man per automatik är en bra skådis bara för att man är bra på att gå upp och ner i vikt. Men om man är beredd att lägga ner det jobbet säger det förmodligen en del om att man är rätt ambitiös.

Jag tycker Renee var bra i Bridget Jones. Har inte sett henne i något annat. Jo, Jerry Maguire, men den kommer jag inte ihåg så mycket av. Jag har ett uselt filmminne.

Anonym sa...

Det är ju rätt sjukt, fatta vad sån där viktändring gör med kroppen. Jag menar kolla in Anna Nicole Smith, jojobantningens okrönta drottning, hennes kropp fungerar ju inte riktigt som den ska längre. Även om det kanske inte bara beror på viktupp/nergång... ;)

Anonym sa...

Charlize Thieron i 'Monster'. fantastisk förändring.