lördag, februari 25, 2006

El Mango tar strid för sina feministiska ideal

Jag kan inte påstå att jag tycker att det är lika roligt att titta på damhockey som på herrhockey. Inte heller tycker jag att denna sport bjuder på särskilt mycket kvinnlig ögonfägring. Och visst kan jag fnissa åt sexistiska skämt ibland. Men när det kommer till kritan och vi ska snacka allvar, då är El Mango en feminist med höga (för mig självklara) ideal om jämställdhet och en ivrig försvarare av rätten att syssla med vad man vill, oavsett vilket kön man (kvinna) tillhör! Det finns dock andra som verkar bli förvirrade och osäkra och känna sig hotade, när de traditionella stereotyperna för vad kvinnor sysslar med luckras upp allt mer. Det är som att man rubbar deras cirklar som är snävt och konservativt inställda på en världsordning där kvinnor gör si och män gör så. En av dessa bakåtsträvare (en kvinna faktiskt!) tog jag en fight med, som ni kan se här.

4 kommentarer:

Thérèse sa...

Håller helt med dig Mango. Bra fightat ! Tittar du lika gärna på damfotboll som herrfotboll?

Cliff Hanger sa...

Nej, jag tycker inte att det är lika roligt med damfotboll som med herrfotboll. Men är det någon VM-match eller liknande tittar jag gärna.

Anonym sa...

SÅG DU konståkningstjejerna i hel byxdräkt!? Det var en skön syn det!

Anonym sa...

Bra el Mango! Ibland undrar man om det är tjejer som hon, som är det största hotet mot ett jämställt samhälle. Hot kanske man inte kan kalla det, men trist är det. Det är visst mycket som inte passar sig för kvinnor att göra och nästan mer som inte passar sig för män.