söndag, februari 05, 2006

Nadir Benchenaa


Den fjärde augusti 2003 såg jag en stjärna tändas, trodde jag. Helt otippat satte Hammarbys tränare Anders Linderoth in den 19-åriga talangen Nadir Benchenaa i derbymötet mot aik. Nadir gjorde ingen besviken. Med en spelstil som en ung Rivaldo var han högst delaktig i att döda Råsundaspöket som hängt efter Bajen i 5 år och hindrat dem från att vinna på denna gudsförgätna stadion. Denna match var Nadirs debut i Hammarbys A-lag och lovade något stort. Men talangen hade svårt att slå sig in i startelvan under fortsättningen av höstsäsongen.

Efter säsongen 2003 sålde Hammarby ut spelarnas äkta matchtröjor för 1000 kr styck. Eftersom jag inte hängde på låset var alternativen inte de allra hetaste för mig när jag kom till souvenirbutiken för att skaffa mig en snygg och symbolladdad tröja. Valet stod mellan Petter Anderssons och Nadirs tröjor. Båda var stora talanger som ännu inte hade slagit igenom. Efter viss beslutsångest blev det Nadirs tröja. Mest beroende på att det kändes lite mer spännande med Benchenaa på ryggen än Andersson.

För några dagar sedan såldes Nadir till Assyriska, fortfarande utan att ha slagit igenom. Petter är däremot etablerad i startelvan och har fått prova på spel i både U21- och A-landslaget. Jag valde kanske fel tröja. Eller också blir det lite "kult" med en Benchenaa-tröja. En kuriositet. Snygg är den i alla fall.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Inte för att den här kommentaren har en direkt koppling till just detta inlägg men jag måste ändå, så här när jag åter sitter vid datorn efter en veckas bortavaro, konstatera att du har varit oerhört produktiv på bloggfronten. Det tackar jag/vi/din läsekrets för. :-)

Cliff Hanger sa...

Produktiv är inte ordet. Snarare besatt. :-) Välkommen hem! Ser fram emot att hör om allt bus.

Blomman sa...

Hej,
Har du kvar tröjan?

Blomman sa...

Hej Cliff,
Har du kvar tröjan?