fredag, februari 17, 2006

Suspekta idrotter i vinter-OS

Olaman klagar på curling som sport. Själv tycker jag att vinter-OS innehåller många sporter som är desto mer obskyra. Curling kan jag faktiskt finna smått underhållande. Det är lite som schack. Dessutom handlar det om precision och bollkänsla (tror jag). Dessa "sporter" är desto mer mysko i mina ögon:

*Konståkning för män. Inte för att jag är någon übermacho snubbe, men det känns väldigt främmande för mig att spöka ut mig i paljetter, fjädrar och glitter.

*Skeleton, rodel och bob. Okej, alla som någon gång har testat någon av dessa sporter räcker upp en hand nu! Ingen? Nej, det var väl det jag trodde. Mikebike påstås vara väldigt intresserad av homoerotiska sporter. Men då har han ändå inte snackat om dubbelrodel för män. Mmm... tänk vad mysigt att endast iklädd en tajt trikå fara nerför en isbana på en liten kälke i 130 knyck med en annan mans pung i ryggen. Och det enda redskap man har för att komma ur situationen är att dra i spaken... Snäppet mer homoerotiskt än brottning faktiskt. Jag nämnde tidigare att rodel är en rätt liten sport (tror jag). Men det beror nog mest på att gayvärlden inte förstått dess fulla potential än. Apropå bob - vad gör egentligen killarna i mitten av boben i fyrmannabob? Är de barlast? Jaha. Ja, deras mammor är säkert stolta ändå när de vunnit medalj.

*Puckelpist. Masochistisk, knämördande sport med den konstiga egenheten att bedömning av hopp och tid ska vägas samman.

*Backhoppning. Den med mest anorexia vinner. Blir du riktigt framgångsrik ligger du i farozonen till att råka ut för samma öde som Matti Nykänen (alkoholism, bli manlig strippa, hamna i fängelse för att ha utövat en annan finsk nationalsport - knivdragning). Det skapas förmodligen en film baserad på dig. Men den kommer inte att vara särskilt smickrande för dig. Backhoppning har också, liksom puckelpist, det suspekta i sig att man kombinerar ett faktiskt resultat med en konstnärlig bedömning. Kan inte alltid vara rättvist. För övrigt, varför tävlar inte kvinnor i backhoppning? Numera sysslar ju kvinnor t.o.m. med släggkastning och boxning. Varför då inte backhoppning?

*Kombinationssporter som skidskytte och nordisk kombination. Skidskytte är nästan okej, eftersom det har ett praktiskt ursprung i det militära. Nordisk kombination känns desto mer konstruerad. Varför ens komma på tanken att kombinera backhoppning och längdskidåkning? Vad kommer härnäst? Curling-rodel?

8 kommentarer:

Thérèse sa...

Tycker inte man kan kalla tjurfäktning sport men matadoren anses vara det mest macho som existera i Spanien (iallafall bland beundrarna och i veckotidningar för många matadorer är superkändisar)Men något fjolligare än deras dräkt får man leta efter, nästan värre än konståkarnas.

Thérèse sa...

Alla bedömningssporter tycker jag är lite mysko. D.v.s då en domare ska sätta poäng och vinnaren får mest poäng som t.ex konståkning, dressyr, gymnastik. Sporter som hoppas högst, längst , springa fortast, åka skidor, bob, paddla fortast sätta flest bollar i ett mål eller en kasse och sånt känns mer som sport

Cliff Hanger sa...

Jag håller med - alla bedömningssporter känns lite mysko.

Anonym sa...

Varför hoppar inte kvinnor backhoppning? Frågan är snarare varför män gör det...

Anonym sa...

Herregud vad du antibloggar för tillfället. Jag har fiixat minst 10 inlägg idag (varav ett handlade om att jag måste skaffa ett liv).

Anonym sa...

Kvinnor tävlar faktiskt i backhoppning. Det är inte lika många aktiva runt om i världen och deras tävlingar får inte lika mycket uppmärksamhet, men dom finns! Får se när det blir en OSgren? Jag håller med dig att anorexia har varit ett problem inom sporten. Problemen är inte lika utbredda längre sedan en regel om deras BMI har upprättats, men visst finns problemen kvar tyvärr. Ahonen är tydligen "fetast" på touren men flyger oftast längst ändå. Sporter som kombinerar bedömning och längd/snabbhet är kanske inte alltid rättvisa, men dommarna går efter regler även där och i backhoppning tas även den lägsta och högsta poängen bort från deras bedömningarar. Backhoppning kräver en enorm kroppskontroll och är absolut ingen lätt sport. En av värdels svåraste och mest spektakulära sporter. Tack för ordet ;). /Fd partisk backhoppare :)

Per sa...

Curling! Inget är väl så förknippat med sprort från 70-talet som just att titta på curling (Nåja Ingemar Stenmark, Björn Borg och Ulrika Knape var ju delvis kända då också).

Men jag håller med mango. Vam har egentligen prövat på alla dessa udda sporter? I Japan vinter OS så åkte man väl snowracer eller nåt sånt. Det har jag åkt som liten.

PS. Jag har aldrig provat curling (med sten och borste, utan bara med mina barn), men skulle gärna vilja DS.

Anonym sa...

På pedagogiken fick vi i uppgift att läsa vad läroplanerna (en som gällde för 60-talet och en för 70-talet) ansåg vara bra pojk-och flickidrott. Stavhopp och Backhoppning kom fram som typiska bra idrotter för killar. Mod, styrka etc. För flickor var det fria rörelser/dans till musik. Där ser man. Många kommentarer och frågor runt detta. För att ta en: Hur många skolor har möjlighet att utöva stavhopp och backhoppning? Väldigt kul tyckte vi att det var i alla fall.

Curling. Det har jag testat. Det är toksvårt. Eller i alla fall betydligt klurigare än man tror. Och ja. Bedömningssporter är klurigt.