onsdag, februari 08, 2006

Agnosticism och spänningshöjare i vardagen

El Mango presenterar dagens ord: Agnostiker . Det betyder att man inte tror på Gud, men man förkastar inte heller möjligheten att det kan finns en gud, ungefär. Man konstaterar att man inte kan veta om det finns någon gud. De flesta i Sverige skulle nog kategorisera sig som agnostiker, skulle jag tro (apropå tro), om de bara kände till detta begrepp. Jag tror (mycket om tro i detta inlägg) att det är många i Sverige som inte har hört ordet agnostiker förut.

Jag är själv agnostiker. Jag tror inte att det finns någon gud, men jag kan inte helt avskriva möjligheten (eller risken?). Därför kan jag känna mig lite modig och farlig när jag till exempel sjunger med i "Häng Gud" av Ebba Grön. Det är ett sätt att öka spänningen i sitt liv när det känns lite för tryggt. Ett annat säkert sätt att få en kick och känna lite "living on the edge" som jag brukar tillämpa är annars att köra ett extra varv runt kvarteret när bensinlampan lyser. Bara för att kolla om man klarar sig undan soppatorsk. Slicka på lyktstolpar på vintern är också en thrill - alltid spännande att se om man klarar det utan att fastna.

14 kommentarer:

Anonym sa...

Är man agnostiker om man är pissnödig så det nästan rinner ut lite i byxan men man ändå släpper före en tjej med gigantiska bröst?

Cliff Hanger sa...

Konstigt nog har jag faktiskt aldrig ställt mig själv den frågan. Men nej, jag skulle inte kalla dig för agnostiker om du gjorde så. Mer troligt är du en riktig gentleman. Eller, ännu mer troligt, en beräknande, desperat kåtbock. :-)

Thérèse sa...

Finns ett avsnitt av Seinfeld (jag är ju Seinfeld-fan) där Kramer testar hur långt man kan köra en bil när bensinlampan lyser. Han kommer långt, mycket längre än runt kvarteret.

Annars kan det vara lönande att tro. När jag bodde i Uppsala stötte jag ofta på Livets ord som var ute och predikade. Dom brukade hävda att om dom hade taskigt med pengar bad dom till Gud och pengar kom i brevlådan/brevinkastet.

Vet inte om jag är agnostiker. Har ju gått ur kyrkan och planerar inte att gå med igen så jag känner mig nog mer åt ateisthållet. Fast döpt och konfirmerad är jag.

Anonym sa...

Men känn på det här:

Vart var du på semester?
Jag var på semester i Norge.

Vart var du på semester?
Jag var på semester på Kamtjatkahalvön.

Vad låter bäst? Vackrast? Mest spännande?

Tycker du fortfarande Norge?

Thérèse sa...

Virvla - Kamtjatka? Säkert fint, många vulkaner men Norge är väl inte så dumt det heller. Själv skulle jag någon gång vilja ta mig upp till nordligaste Norge.

Cliff Hanger sa...

Grrr... Jag skrev en väldigt lång kommentar här nyss, men datorn hängde sig just när jag skulle publicera den. Det enda jag kunde göra var att starta om datorn. Kanske var Gud som blandade sig i.

Cliff Hanger sa...

Jag gör ett nytt försök med mitt långa svar:

Thérèse – Helt ärligt brukar jag faktiskt köra många kilometer efter att bensinlampan tänts. Men det är inte för spänningens skull, utan för att jag är väldigt duktig på att skjuta upp saker.

Livets Ord, ja det är ena riktiga tomtar det. Apropå dem rekommenderar jag en bok som jag läser just nu: ”Manipulation pågår” (intervjuer med avhoppare från diverse sekter).

Jag skulle också kunna gå ur Svenska kyrkan fastän jag är agnostiker. Om det finns en (eller flera) gud(ar) tror jag inte att han/hon/den begränsar sig till någon religion/sekt/kyrkorum. Jag tror heller inte att någon, precis som jag själv, kan veta om gud finns. Bland annat därför lyssnar jag inte särskilt mycket på religiösa ledare/präster.

Virvla – Klart att Kamtjatka låter coolare. Det känns säkert också coolare att ha en dyr märkeshandväska i stället för en snygg, fast billigare variant. Men jag tycker att du ska omprioritera vad du ska lägga pengarna på

Anonym sa...

Spara på du. Men glöm inte vart du fick idéerna i från när du blir berömd för dem ;-)

Thérèse sa...

Själv brukar jag bli väldigt nervös när bensinlampan lyser och snabbt ta mig till närmaste mack... borde kanske skärpa mig

Nej, Livets Ord är inte särskilt trevliga, deras skola har ju ägnat sig åt barnaga och hjärtvätten och dyrkan av ledaren når nordkoreanska nivåer

Anonym sa...

Då åker jag nog faktiskt upp till nordligaste Sverige hellre än norligaste Norge. Fjordar är fint men been there done that. Jag har åkt en bit av Hurtigrutten, följde med mina föräldrar på en pensionärsresa för några år sedan.

Dessutom vill jag säga emot dig Mangon, för Kamtjatka kan nog inte räknas som coolt. Annorlunda och spännande visserligen, men inte coolt. För coolt innebär att folk vet vad det är och vart det ligger, och det är faktiskt inte så jättevanligt att man har koll på just Kamtjatka. Coolt-annorlunda-spännande räknas Vietnam och Laos till bland de jag känner. Kanske andra delar av Kina än just Peking.

Och vill jag lägga min inkomst på en resa till Kamtjatka får jag väl göra det?

Mjukispolacken sa...

Jag har faktiskt kört tills bilen dog en gång. Det berodde dock inte på att jag ville ha mer spänning i vardagen utan på att jag räknat lite fel.
Eftersom jag körde bilen varje dag till jobbet visste jag ungefär hur långt jag kunde köra efter att lampan tänts.
Detta var på vintern och då glömde jag att bilen drar mer när den är kall, vilket i slutändan ledde till att jag fick motorstopp fastän jag trodde att jag kunde åka flera kilometer till.

Anonym sa...

istället för bensinlampskörning så brukar jag ibland köra utan bälte. Jag vågar ungefär 100 meter innan jag måste ta på mig det igen. Jag är en riktig daredevil

Anonym sa...

Mmm Anna du är tuff du ;-) Själv brukar jag inte köpa nytt månadskort förrän det jag har är för gammalt och jag får planka tills jag kan köpa nytt (jag brukar nästan alltid vara på jobbet när jagk ommer på att jag borde köpt nytt kort, alla ställen som säljer kort är stängda när jag kmmer från jobbet. och jag vill ju inte betala i spärren...) Mycket spännande att åka två stopp. Jag har ett så spännande vardagsliv.

Cliff Hanger sa...

Virvla - Nej du får inte bestämma vad du ska lägga din inkomst på. JAG bestämmer härmed att du ska lägga pengarna på Norge eller något annat av alla de spännande resmål som är lite billigare och mer lättillgängliga. Det är en bättre prioritering. Amen. ;-)

Thérèse - Visst ser Ulf Ekman lite norkoreansk ut. Han är säkert en jäkel på golf också. Förlåt, en golfgud menar jag.

Mjukis - Du är nog den tuffaste av oss. Den hårdaste gamblaren. Du måste nog byta nickname snart.

Anna - Fegsnöre är faktiskt bra ibland. Men man får inte så många daredevilpoäng med det på, det är sant.