torsdag, januari 26, 2006

Vi är bäst!

En tanke som faktiskt slagit mig flera gånger förut är att vi människor idag måste ju vara evolutionens creme de la creme, så att säga. Hittills alltså. Detta var också något som en föreläsare tog upp häromdagen. Jorden har aldrig befolkats av vackrare, mer intelligenta, roligare människor än av oss här och nu. Helt enkelt för att vi har gått igenom flera generationer av urval, där folk har valt varandra efter dessa och många andra egenskaper. "Vacker", "intelligent" och "rolig" är förstås kulturellt präglat och beroende på vad man ansett attraktivt, roligt och intelligent i just det sammanhanget. Eller i just den kontexten om jag ska uttrycka mig på akademikerspråk. I vissa tider har det kanske varit jäkligt sexigt att vara en jävel på att göra upp eld. I andra tider, i en annan miljö, har det varit ruskigt åtråvärt att ha riktigt mycket hårspray i håret och ha stentvättade jeans. Någon annan gång, någon annanstans, har det varit väldigt eggande att ha en riktigt lång hals, som har tänjts ut med ringar.

Sedan är det klart att det finns många personer, där man undrar hur dessa kommit till, trots evolutionen. Jag ska inte vara så fräck att jag nämner vissa namn, men det finns ju faktiskt många enormt fula, eller ointelligenta eller allmänt "operfekta" människor. Eller har de en massa fantastiska egenskaper som jag inte har sett? Jag har ju mina kulturellt präglade ögon och smaken är ju som baken. Nej, vid närmare eftertanke har nog evolutionen en hel del att jobba på. Globaliseringen borde dock minska risken för ett litet urval och inavel. Urvalet blir större och folk höjer kraven på vem de vill föra vidare sina gener tillsammans med. Men det kommer nog aldrig vara helt kört för de mindre attraktiva på marknaden. Alkohol och skum belysning har i alla tider gjort människor vackrare. Eller också kan man vinna på lotto. Det är sexigt med pengar, har jag hört.

1 kommentar:

Anonym sa...

Men undrar hur framtiden ser ut då. Efter ännu ett antal generationers plöjande. Fast med tanke på dagen utveckling gällande plastikkirurgi är det lättare att åtgärda. Därmed en snyggare befolkning. Överlag. Men som du sa, det som är hett nu kanske inte är lika hett om 20-40 år. Och såklart beroende på var i världen man befinner sig. Eller finns det vissa drag som hos människan som alltid är vackra. Tidslösa.
När det gäller intelligensen vet jag inte. Vi verkar ju inte förstå att vi faktiskt misshandlar vår planet och vilka konsekvenser det får. Men men. Kanske blir bättre. I framtiden.

Det är skönt att veta att det verkar alltid finnas en utväg. Alternativ. Om man desperat vill gifta sig. Gänga sig med en ful rik karl. Kanske ska fråga Anna Nicole Smith om hur man lägger upp det hela...