onsdag, januari 18, 2006

Det är en sjuk värld vi lever i

Såg en dokumentär om Jan-Ove Waldner igår. Nog för att han är en skön hammarbyare och imponerande med sin bollgenialitet (ungefär som jag vid biljardbordet), men det är ju helt absurt vilka effekter hans kändisskap får i Kina. Han är så stor som man kan bli som utlänning i Kina. Ungefär som Beatles var under sin storhetstid. Och det är väl helt okej och t o m roligt om folk vill slåss och trängas för att få hans autograf (som för övrigt jag också lyckats komma över för många år sedan). Som svensk blir jag fånigt stolt. Ja, jag är så fånig att jag faktiskt kan bli stolt om det går bra för någon svensk musikgrupp utomlands, även om jag inte ens gillar deras musik.

Men det är ändå skrämmande vilken effekt J-O verkar ha som "dörröppnare" för näringslivet. Genom att "bara vara" och uppträda trevligt och inte göra något speciellt på möten med borgmästare och stordirektörer får han kontrakt värda miljontals kronor att skrivas under. Jag tycker att det är skrämmande eftersom jag tycker att sådana viktiga saker inte ska ha någonting att göra med om borgmästaren får ett signerat pingisrack, som J-O själv limmat, eller ej. Den svenske näringslivsmannen blev väldigt nervös när det var något fel på limmet och hela ceremonin höll på att floppa. Sjukt när sådana bagateller får sådant värde. Det känns inte särskilt proffsigt. Det är väl så här även kungaparet fungerar som representanter för Sverige och svenskt näringsliv, mer eller mindre framgångsrikt. Dessa sagofigurer som borde symbolisera en svunnen tid.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Länken var felaktig men jag orkade inte lägga in en kommentar till för att dementera...det var en otroligt dyr lägenhet som vi tittade på på jobbet och drömde om att få äga (terassen) och sälja (provision på en procent? Jatack!

Jag har böcker och en skiva signerad. Jag stod längst fram vid två tyrolspelningar. han är min lilla husgud.
Lazarus är i klass med Club Zebra! Om man gillar lite slamrigare, bluesigare Lundell men även mer finstämt. Köp!

5310 kom jag upp i tillslut!

yepyep, kundtjänst, that's me! "Hej och välkommen till kundservice, du pratar med Virvla"

Thérèse sa...

På en båtresa i Kina pratade jag med två medelålders kineser som kunde noll engelska och jag kan inte ett ord kinesiska men till slut lyckades dom iallfall via ritande och teckenspråk fatta var jag kom ifrån och sa då båda "Wåldenör" ungefär så uttals hans namn på kinesika. lite kul. Så är han hammarbyare och jag har i min ungdom spelat lite pingis även om jag aldrig var särskilt bra eller tävlade. Kan man annat än gilla Waldner. Han lär visst ha en restaurang i Peking som serverar svenskt käk och menyn ser ut som pingisracket. Så läste jag för några månader sen att han skulle börja sälja och tillverka jucie eller läsk i Kina,

Thérèse sa...

Förresten Mango varför kan man inte lägga in kommentarer direkt på din blogg? Gillar du att censurera för jag kan inte tänka mig att du får särsklit många elaka kommentarer. Hade också velat se J-O på TV

Bionda sa...

I en sjuk värld passar J-O in som handen i handsken, det är ryktet på stan...

Kungafamiljen är kanske lite dyra i drift, men de är iaf underhållande!

Virvla: Kundtjänst, that's me. Har tydligen en speciell röst för detta enligt mangon, interesting!

Anonym sa...

Man blir en sån oerhört stolt svensk när man ser J-O. Hur kommer det sig att han är så stor i kina? För hans teknik? För att han håller på, trots åldern?

Cliff Hanger sa...

Virvla - Grattis till rekordet!

Jag är tveksam till att du verkligen svarar "Virvla" i telefonen. :-P

Thérèse - Kul anekdoter. :-) Man kan inte klandra J-O för att han försöker dra nytta av sitt namn. Han kan ju inget annat än pingis, enligt hans mor. Jag antar att svaret på din fråga är att jag vill ha kontroll. Men vi får se, jag kanske tar bort skyddet.

Bionda - du HAR en väldigt speciell röst. Och resten av dig är också väldigt speciell. ;-) Men du får snoka reda på mer fakta om J-O´s suspekta äventyr i Kalmar...

Anna - J-O är ju en levande pingislegend. Han var i EM-final som 16-åring, han var med om att riva ner den tidigare så stabila och oslagbara kinesiska pingismuren 1989 (VM-guld i lag och singel), han har vunnit ytterligare VM-guld + OS-guld och EM-guld. Dessutom kom han helt otippat 4:a i OS 2004 som 39:åring. Varför han är så populär i Kina vet jag dock inte riktigt. De kanske tyckte att det var trist att vinna hela tiden förut. Sedan är ju pingis en nationalsport i Kina och har man varit en världsstjärna och bollunderhållare i 3 decennier så blir man ju en profil. Han kallas apropå det för "Lao Wa" och "det evigt gröna trädet" i Kina. Stort!

Anonym sa...

ooh.. Rivit stage-name. Det gröna trädet.. hehe!

Unknown sa...

Vet inte om jag ska skratta eller gråta...

Anonym sa...

"Så läste jag för några månader sen att han skulle börja sälja och tillverka jucie eller läsk i Kina" Intressant Therese.. Haha. Vi har ju redan JO-juice här hemma (jag vet, den var rätt dålig..)