söndag, januari 01, 2006

En kvinna kan också vara en man


Priset till vänster är inte tilldelat mig, utan till min sambo (än en gång snyltar jag alltså på min sambos prylar till min blogg, men jag tror inte att hon hade tänkt blogga om detta). Men min sambo är ingen man. Hon är i högsta grad en kvinna, tro mig. Ändå har hon fått detta pris, något slags pris som delas ut internt i bowlingklubben hon spelar. Nu kan man ju kanske tycka att bowling inte är lika feminint som konståkning, rytmisk gymnastik eller konstsim. Men är inte det här lite att ta i? Att det delas ut till kvinnor av kvinnor gör det bara än mer konstigt. Detta är bara ytterligare ett bevis i mängden för att vi lever i ett samhälle där mannen är norm, antar jag. Riksdagsman, talesman, ombudsman, flickspelarna i Brommapojkarna, att fotboll för damer (eller snarare tjejer eller kvinnor) kallas damfotboll men bara fotboll när männen spelar, pronomenet man, att kvinnor i juridisk mening kan vara en god man, att människa är man på engelska - listan på exempel kan göras lång. Det enda som väger upp en gnutta åt andra hållet är väl att även män kallas för sjuksköterskor. Fast det väger ju ganska lätt. Eller kommer ni på något mer?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Fröken, sömmerska (även om de män som sömmar på förmodligen är kvinnor..nästan..) Det är i alla fall betydligt färre yrken.

Vi har ju bara fyra (?) soptunnor. Han vill att vi ska sortera. Men kan inte köpa dit tunnor så att vi kan det. Utan måste gå en bit för det. Trams! Look so good att man kan vinna den diskussionen? Det är frågan! hm..åsikt. Kunde bli en härlig Blogg-såpa..Glamour..Dynastin.. vilken grej...

Kaffedoppad oxfilé med lingonsås. Det är fantastiskt gott. Säg bara till om recept and you've got it!

Mm. Alltså.. Sex är sex som vi säger här uppe.

Anonym sa...

Fröken

Oj, jag trodde jags kulle komma på några fler, främst inom omvården, men det där var det enda. Jag skyller på att jag har varit vaken i 17timmar. Måste sova.

Fin slips! Har jag sagt det kanske? Nåja, en dubbel komplimang har väl aldrig dödat.

Anonym sa...

en kille som är sjuksköterska heter väl fortfarande sjuksköterska? Det var det enda omvända jag kom på...

Bionda sa...

Aha, det var därför detta åtråvärda pris stod på MICRON i morse. Tyckte att det verkade lite underligt... ;-)

Kan bidra med några upplysningar ang detta. Priset delas ut av Korpen till bästa spelare i ett lag, det kan alltså vara man eller kvinna eftersom Korpen inte är könuppdelat.

Dock tyckte jag själv att det var lite märkligt att bli kallad man, tur att man är så pass stark i sin kvinnlighet att man kan ta det... ;-)

Anonym sa...

men manliga sömmerskor är ju skräddare?

Cliff Hanger sa...

Men Anna... Sjuksköterskor nämnde jag ju i blogginlägget. Nu får du allt kamma dig. :-P

Anonym sa...

Virvlan..Just det. Damn it. Skräddare. Jag måste bygga ut mitt ordförråd.

Recept. Kan komma i någon blogg. Någon gång. Inom en snar framtid :)
Klart du ska testa. Notera då att ni slipper marinad (olja) på golvet. Alltså ingen skridskoåkning. Fast, det blev ju som en sport där i köket.(läste i frugans blogg).
Sex är kanske universiellt. Fint är det iaf.

Nu! Krama kudde och slingra täcke. Hare godis!