måndag, januari 30, 2006

Förebilder och idoler

Noterar att jag blivit omnämnd av självaste mr Mikebike. En milstolpe i bloggandet må jag säga. Lite patetisk kanske ni tycker att jag är, men jag är ärlig i alla fall - det är roligt att få uppmärksamhet av sin bloggare-förebild.

När jag var liten var jag en riktig autografjägare. Framför allt tog jag autografer av Hammarby-spelare. Andra autografer jag tagit är de av Ingemar Johansson, Jan-Ove Waldner, Tomas Brolin (från Norrköpingstiden), George Scott och en massa andra som jag inte kommer ihåg just nu. Noterbart är att jag tog bajenlegendaren Kenta Ohlssons autograf tre gånger innan jag till min stora förvåning fick honom som gympalärare på högstadiet...

Jag antar att det finns ett samband mellan barnet i mig som jagade autografer och den vuxne Mangon som blir glad av att bli omnämnd av sin blogg-förebild. Men jag skulle inte ta Mikebikes autograf om jag träffade honom, det har jag faktiskt vuxit ifrån. Det är inget fel med att ha förebilder, bara man inte underordnar sig onödigt mycket, beundrar folk mer för deras kändisskap än för deras talang eller för att man har svagt självförtroende.

15 kommentarer:

Mjukispolacken sa...

Jag kan fixa MikeBike:s autograf åt dig om du vill, hur mycket är du villig att betala? ;)

Thérèse sa...

Jag har läst bloggfrossa, den var bättre "förr", jag tycker MikeBike skulle ha Mango som förebild och inte tvärtom

Cliff Hanger sa...

Mjukis - Jag vet inte hur noga du läste, men okej då, 5 kr kan jag betala, bara för skojs skull. Känner du honom IRL?

Thérèse - Oj, det var beröm som hette duga! Tackar! Jag tycker också att Mikebike var lite bättre förr, även om han fortfarande är bra. Och alla kan vi ha våra svackor, även MikeBike.

Henrik sa...

Brollan anno 1990, alltså. Jag vet hur den autografen ser ut.
Lika väl minns jag hans allsvenska debut samma år. Rätt IFK slog fel IFK med 6-0, Brolin dunkade in tre bollar, presenterade piruetter och gjorde en tioårig knodd lycklig på sin vårljumma gnällbänk.

Anonym sa...

Bekräftelse bekräftelse... vi är alla suckers för bekräftelse.

Mjukispolacken sa...

Jo jag läste men jag vet att du innerst inne vill ha den ;)
Jo jag känner honom, ganska stolt över det faktiskt, vet inte varför egentligen men det är väl det där med att känna folk som är mer eller mindre kända. Det är inte så att man snackar om det men det är ändå kul på nåt sätt.

Håller med om att det har varit mindre bra senaste tiden, lite mycket politik för min smak men han kommer tillbaka, det är jag säker på.

Anonym sa...

Busschaufförer... Finfint folkslag.
Tänkte även meddela att Ox'n är publicerad.

...Tänk om någon någon gång ville ha min autograf. Förutom när man använt VISA-kortet. Suck.

Thérèse sa...

Ja han har ju inte nämnt varken Holm, paddan, lädertanten eller kaffetjuven på hur länge som helst.

Eftersom du gillar kartor och öra kan du kolla öar på mina länkar eller gå direkt till http://www.oceandots.com/ Världens öar från luften

Per sa...

Va, Hade du Kenta som var med i Dom kallar oss mods och som var gammal Bajenfan som gympalärare? Jag tvivlar på att han gjorde mer än att hänga på söder och dricka öl.

lisa sa...

jag känner inte den där mikebike men vi bor grannar. Och jag måste hävda att det är jag som är coolast på det här berget. Ingen jäkla radiokändis.

Cliff Hanger sa...

70-tals-Per - Du tänker på Kenta Gustafsson. Hans "Just idag är jag stark" spelas alltid precis innan avspark på Söderstadion. Dessutom uppträdde han en gång i melodifestivalen iförd en t-shirt med texten "69:an - try it, you´ll like it!". Han är även mannen bakom den klassiska bajenlåten "Bajen e bäst i stan.

Men klicka på länken i mitt inlägg så får du reda på vem Kenta Ohlsson är.

Anonym sa...

Tack för Din kommentar i bloggen.

Mmm, det är ju ett väldigt ovanligt namn vi har ;)

Ha det bäst!

Kram M.

mikebike sa...

hehe tack så mycket el mango... inte ett öga torrt här bort på bloggfrossa. det är sant som ni säger. jag ahr tappat stinget. i c:a tre veckor har jag känt mig allmänt låg så det har varit lite jobbigt att underhålla bloggen... men nu börjar jag komma tillbaka känner jag själv. vänta bara! ;)

polski: jag är inte känd inte ens mindre känd. jag är okänd och jäkligt nöjd med det.

Lisa: på med broddarna och ut på går'n. tuffast på berget. sånt kommer man inte undan utan handgemäng;)

Cliff Hanger sa...

Det är lugnt Mikebike, jag räknar kallt med att du kommer återvänder till din tidigare fantastiska nivå från din höga nivå nu. Jag måste dock erkänna att det finns en ny, stor favorit på banan, nämligen han som jag länkar till som "arg snubbe" bland "El Mango rekommenderar". Men man kan ju ha flera favoriter.

Jag ser fram emot fighten mellan Lisa och Mikebike! Brodd´s on!

Anonym sa...

Ja, den sallad är god. Har du prövat sallad med en pizzarulle runt om. Det är också grejer det. Min sallad varierar en del. Får skriva en blogg om gårdagens :)

De fula fiskarna har jag också stött på. Tydligen. Men försöker bara vara bitter en liten stund...