måndag, januari 16, 2006

Datahaveri!

VARNING! Ni som inte vill riskera att smittas av negativ energi ska sluta att läsa här. Ni som inte är så känsliga, är intresserade av krishantering beträffande datorer eller bara vill stötta mig i min nuvarande krissituation kan läsa vidare.

Eländes, eländes, elände! Inte nog med att det kändes tungt som det var med den stora inlämningsuppgiften som ska in i skolan den här veckan, dessutom ska datorn bråka också. Nej, bråka är inte rätt ord - den totaljävlas! Verkar ha fått något "musvirus" (inte någon könssjukdom, det är fortfarande datorn jag pratar om). Först hade jag plötsligt inte någon muspekare på skärmen. Testade då några olika kommandon utan framgång. Efter samråd med Agipmannen såg vi inget annat att göra än att dra ur sladden till datorn. När jag sedan satt i sladden till datorn och satt i gång den - ja, då hade muspekaren fått spel. Fladdrade runt över skärmen och alla möjliga fönster öppnades och stängdes. Någon kontroll över musen gick inte heller att få. Försökte då att sköta hanteringen av datorn via tangentbordet, men inga kommandon som ctrl+alt eller ctrl+alt eller något annat för att ändra till tangentbordsstyrning i stället för mus-styrning fungerade. Datorn bara fortsatte att ha "tuppjuck". Drog då ut kontakten till musen och drog än en gång ur strömkabeln till datorn. När jag sedan satte på datorn hade den i alla fall lugnat ner sig (eftersom musen inte var inkopplad, antar jag). Men det gick inte att styra datorn via tangentbordet. Och där är jag nu, i sämsta tänkbara läge händer detta, när jag behöver datorn för min inlämningsuppgift. Sitter nu vid en dator i skolan. Har i o f s en extra dator hemma som jag kan skriva på, men det jag skrivit tidigare på min uppsats kommer jag inte åt, och det är psykiskt jobbigt att ha detta problem över sig. Vet inte hur kraftigt detta virus är och hur man ska lösa detta. Vet inte heller hur mycket det förstör datorn. JOBBIGT!!! Tortyr och plågsam död borde vara straffet för dessa satar som skapar virus. Grrr...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du råkar inte ha retat upp nån liten fjortishackare? :)
Hoppas det ordnar sig.

Anonym sa...

Önskar att jag kunde hjälpa dig men mina datakunskaper räcker inte till för sådant här. Istället uppdaterar jag mitt antivirusprogram så snart jag kommer hem...