måndag, januari 30, 2006

Utvecklad variant av Jag mötte Lassie

För att anknyta lite till föregående inlägg tycker jag det är roligt med historier á la "Jag mötte Lassie", som det hette i Expressen förut. I Expressen handlade det mest om kändisspaningar på stan. Detta skulle kunna kallas för Jag mötte Lassie, lightvarianten - eller en lightlassie. Den mer krämiga varianten av Jag mötte Lassie skulle i så fall kunna åsyfta en mer eller mindre stark anknytning till kändisen - en krämlassie.

Lightlassien och krämlassien kan sedan delas upp i enkel- eller deluxevarianter, beroende på om det handlar om en B- eller A-kändis. Slutprodukten av en Jag mötte Lassie blir följaktligen en enkel krämlassie, en lightlassie deluxe, en enkel lightlassie eller en krämlassie deluxe(den grymmaste lassien).

Exempel på en krämlassie deluxe: Min sambos f.d. bowlinglagkompis dotter är kompis med makan till Tiger Woods. (Jag vet, det är en hyfsat svag anknytning, men det är ändå mer anknytning än att bara se någon på stan - alltså är det en krämlassie. Och att Tiger Woods är en världsstjärna gör naturligtvis lassien till en odiskutabel deluxevariant)

Exempel på lightlassies finns det flera av, det är man med om rätt ofta. Det var någon dag då jag såg fyra kändisar på stan på olika platser, de flesta skulle nog kategoriseras som enkla lassies. Har för mig att Rikard Wolff på en uteservering och Benny Haag på tunnelbanan var två av dem. Två exempel på enkla lightlassies alltså. Det ska dock medges att gränsen mellan en enkel lassie och en deluxe-lassie är väldigt godtycklig.

Kommentera gärna och berätta om dina Lassie-historier!

23 kommentarer:

Thérèse sa...

Mango, jag tänkte vara fräck och fråga en sak, du har en rubrik ganska nykläckt där man kan klicka på rubriker till tidigare inlägg. Jag lyckas inte klura ut hur man fixar en så. Kan du förklara?

Thérèse sa...

Okey jag lyckades fixa det själv, men tack ändå. Nu gäller det bara att fixa tillbaka alla länkar

Anonym sa...

Jag såg Lars Winnerbäck vid Ringens köpcentrum, Skanstull en gång.

Niclas Alexandersson har kollat in mina tuttar. (ej närmre än armslängdsavstånd, till mitt stora förtret)

Min fd rumskompis känner Fares Fares.

Jag har pratat i telefon med Jewel.

Jag har säkert fler, jag orkar bara inte tänka nu. Varför ska jag alltid kommentera alla bloggar när jag är som tröttast?!

Henrik sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

För att nämna några mer eller mindre light...
Galloway och jag. Han passade på minsann. Min brukare "känner" många av Sverige b-kändisar. Men är även mera polare med Bingo Rimér. Som är en väldigt trevlig prick. Harri Mänty i Kent har jag pratat i telefon med. Vid ett underligt tillfälle. Troligtvis höll han på med någonting med någon...
Kramkalas har jag haft med Martin Stenmarck. Jag och Carolina Miskovksy är "cissan och carran" med varandra. I alla fall på fest. Min kompis är bästa kompis med Daniel Lindström (som för övrigt tyckte att jag var trevlig.) Samma kompis farmor flingade lite med Elvis The King Presley. Det är stort. Tre näsdukar till bevis. Stort.

Men störst är nog att Lasse Berghagen har spelat på Konsumparkeringen i Robertsfors. :)

Henrik sa...

Mitt senaste ex barndomskompis är bekant med Hjärter Dam.
En kompis har växlat kroppsvätskor med Göran Perssons dotter.
En kompis flickväns brorsas vän har sett till så att en OS-aktuell skidtjej varit otrogen.

Cliff Hanger sa...

Kul storys. :-) Jag vill gärna ha fler!

Anonym sa...

Vet inte vilken sorts Lassie det här är, du får gärna klassa den åt mig: Jag gick i samma klass som prinsessan Madeleine på Universitetet när hon läste etnologi A...

Cliff Hanger sa...

Många fina lassies här. Elvis och Madde är nog de tyngsta hittills, men även de enkla lassiesarna är roliga att läsa om.

Doughpleaser - roligt att jag hann läsa din ocensurerade version innan du tog bort den. :-)

Cliff Hanger sa...

Min mamma har dansat med Jerry Williams. Jag har som bussförare haft Joakim Thåström, Leif Pagrotsky, Thomas Bodström, Wille Crafoord (från Just D), Lasse Eriksson (målvakt i Hammarby och landslaget) och Stig-Ossian Ericsson (fader Fora från Fångarna på fortet) på bussen.

Jag har haft Henrik Österberg, världsmästare i casting som gympalärare och bajenspelarna Leif Strandh och Fredrik Forsén som vikarier i gympa.

Thérèse sa...

Jag har druckit ohemula mängder ihop med Patrik Sjöberg och hans agent i Sevilla. Konstig kväll.
En gammal grannes kompissyster har haft sex med den gamla 80-talsidolen "Shaking Fredrik"
En kompis har en kompis som är "ERobinson-Jesus" och en annan är kompis med "Robinson-Herman" nu känner inte jag till dom här hjältarna för jag måste vara den enda i Sverige som aldrif orkat se ett avsnitt av Robinson, blivit less när jag försökt men jag har ju träffat dom.
Har serverat en och annan när jag jobbade i bar på Arlanda bl.a Björn Skifs
När jag bodde i Stockholm så såg jag ju då och då kändisar men jag är jäkligt dålig på att känna igen såna.

Thérèse sa...

Förresten en Lassie till, min kompis från Falun brukade som barn köpa sitt lördagsgodis av Tomas Qvick i en kiosk

Anonym sa...

Jag pratade i telefon med henne för att hon var en kompis kompis och det föll sig så att min kompis gjorde något o kunde inte prata så jag pratade istället ett litet tag. Hon var rätt trevlig men lät hög.

Alex, tja du. Han såg bara urringningen, men att döma av hans blick så är han Stålmannen och har röntkensyn...

Jag vill också läsa ocencurerade versioner!

Cliff Hanger sa...

Thérèse - Det är aldrig för sent att lägga till nya lassies. Bra jobbat där. :-) Dricka sprit med Patrik Sjöberg är en riktigt krämig lassie deluxe! Att Quicken sålt godis till små barn låter mer än lovligt creepy...

Virvla - Bra stories där. Antar att Alex gillade vad han såg. Om jag ska respektera Doughpleaser får jag nog be dig vända dig till honom om den ocensurerade versionen.

Anonym sa...

Haha... det var det bästa inlägget jag läst på länge. Som tack ska jag delge några av mina stories.

När jag var 14 hånglade jag med Jamin som var "3ans radio"-deltagare på den tiden.
Min mamma var tillsammans med Ted Gärdestad när han skrev Jag vill ha en egen måne.
Jag brukar snacka med Robinsonrobban på White Room.
Jag har krockat i en dörröppning med Nick Lachey.
En kompis till mig satt i kassan på t-jarlen och nekade prinsessan Madeleine att köpa cigg eftersom hon inte hade leg.
Jag pratade med Agnes på idolefterfesten.
Jag har suttit vid bordet bredvid Mini Andén på sturecompagniet.
Jag har dansat bredvid Pontus Gårdinger på Suite.
Kungen tittade på när jag gjorde knopar en gång på scouterna när jag var liten.
Jag var med i ett av svullos tvprogram när jag var 3 år.

Kommer inte på nåt mer nu... Återkommer om jag hittar en krämlassie deluxe.

Anonym sa...

Kom på massa till:

En av mina bästa kompisar har haft telefon och smskontakt med en av killarna från snook.

En kompis till mig har varit ihop med den mörkhåriga killen i a-teens

En annan kompis till mig har varit ihop med Aaron Carter (hennes grupp var förband till honom på en turné typ 99)

En kompis kusin är Maddes pojkvän Jonas.

En annan av mina kompisar bor granne med honom.

En av mina barndomskompisars storebror var den som introducerade Madde och Jonas för varandra.

Lasse Tennander spelade en gång på en liten konsert en låt för mig och min pojkvän.

Jag känner en kille som var med i ondskan (han är på affischen/framsidan också)

Min styvpappa har varit i vietnam med Kungen

Min systers bästa kompis från barndomen är Jacob Wallenbergs dotter.

Anonym sa...

Tja, var ska jag börja?
I mina unga år jobbade jag som frukostservitris på Stockholms sporthotell(på 1980-talet. Jag vet, det är mycket länge sedan) och jag serverade bl.a. Ingemar Stenmark, Svenska- Ryska- Finska ishockylagen, hela det då unga tennislaget med Mats Wilander i spetsen... mfl. mfl. Som sagt var det är länge sedan och minnet sviktar samt sport har aldrig varit min starka sida.
Annars har jag sett hyfsat många på Café Opera under min vilda tid i slutet av 80- och början på 90- talet. Mona Zelits ordentligt pruttig, Jannike som jaga herr Borg och diverse andra pinsamheter.
Det jag är mest stolt över är att Persbrant (ja, du läste rätt: Hunken, The Man, Mikael Persbrant) flörtade med mig när jag jobbade som vakt på Rolling Stones, Stadions VIP-entré. ÅÅÅÅÅÅÅÅ.....
Men, men säg den glädje som varar. Här tror man att man är speciell och så visar det sig att han har flörtat med halva Sverige. Snyft!
Ps. Var på samma efterfest som Börje Salming under det glada 80-talet och det är ännu en hm.. osedlighets historia ( jag är inte inblandad!).
Övriga: serverat Martin Ljung, Monika Zetterlund på t-banan, Marie Fredriksson och Duddley Moore på Venice Beach etc. etc.
Nice blogg El Mango!!! Keep up the good work! El Mango sister

Anonym sa...

Oups! Jag glömde en ganska viktig( skriver tyvärr inga autografer): Jag har varit prinsessan Madeleines simlärare. Knäck den om du kan! El Mango sister.

Var dags glimtarn sa...

Den roligaste lassin när jag tänker efter är att möta Mark Levengood på enkelriktad gata. Han körde givetvis upp på trottoaren efter att ha vevat ner rutan och undrade på finlandssvenska om vi inte tänkte åka i den andra direktionen :) Men släppte förbi oss när vi fick en fnitterattack innan vi hann säga att vi hade bråttom. JA man bråkar inte om världsligheter med 5 vackra kvinnor i bil på väg åt fel håll, blev hans ord och bjöd på ett stort leende.

Annika sa...

Min son har en kompis som är brorsson till Daniel i Big Brother.

Min faster är änka efter en kusin till Evert Taube.

Johan Rabeus har handlat av mig en gång (på faktura) och vi fick inte betalt förrän vi skickat fakturan på inkasso.

Jag var barndomskamrat med basisten i Hammerfall.

Det är nog allt ;-)

Hänna sa...

Jag har inte så krämiga lassies. Jag åker nog mest räkmacka på andras. Jag får la skylla på att jag inte rör mej i huvudstaden, där gräddan ofta befinner sej.

*En av mina närmsta kompisar blev inbjuden på efterfest med Lasse Winnerbäck.
*Samma kompis har blivit tjenis med Winnerbäcks turnéledare.
*En klasskompis har varit backstage på Blink 182
*Jag har sagt hej till Roger Pontare.
*Min pappa har varit i samma sällskap, på restaurang, som skivbolagskungen Bert Karlsson.
*Jag har snicksnackat lite med komikern Jan Bylund.
*Min pappas kusin är med i popdansbandet Barbados.
*Träffat hela barbados
*Jag har varit på samma haloweenkalas som Malin i Excellence (från 5:ans popstars)
*Lillsyrran har kramat och hälsat på pop-prinsen Darin.
*Jag har sett persbrandt och flinck fika.
*Jag har fotat mej tillsammans med han som spelade mickey i rederiet. Han bar tights vid tillfället.
*Mött halva friends-gänget på stan.
*Jag har high-fivat Tomas Ledin.
*Häromdan så mötte jag ?Sven von Essän? på mitt stammisställe.
*Jag har rört Thåströms prylar och intrument.
*En av mina fd lärare är Pernilla Wibergs far (btw inte så trevlig)

Ja, det var väl det jag kunde klämma fram på rak arm så här ;-D

Hänna sa...

åh just det.. Jag har touchat Hjalle och Heavys långa hårsvall när dom var med i 4:an på rymmen =)

Bonny sa...

Jag mötte Lassie-historier äger! Vi är några som startat en sajt som vi ska försöka fylla med bl.a. lite "lassie-historier". Kolla gärna in och posta:
http://stalker.se