torsdag, mars 23, 2006

Talang för rasistisk verksamhet?

I tisdags spelade jag biljardtävling. Det var inte igår om man säger så. Var väl ett och ett halvt år eller något liknande sen sist. Många välbekanta ansikten ändå i hallen. Takterna satt i helt okej efter omständigheterna. Nerverna satt dock på utsidan som vanligt, fastän jag försökte lura i mig själv att inte ställa krav på mig själv när jag inte spelat på länge och att det "bara är biljard". Men det är svårt att lära gamla hundar sitta, särskilt om de är tävlingshun... tävlingsmänniskor.

Förlorade första matchen, vann andra med minsta möjliga marginal. Den tredje matchen var mot en asiat som var jäkligt dryg plus att han svor som fan när han missade. Dessutom var han bra. Desto roligare då när jag lyckades med att göra en "låda" det första jag gjorde i matchen. Sedan lyckades jag vinna matchen också. :-) En förklaring i biljardterminologin är på sin plats. En "låda" är när man sätter alla bollar från 1 till 9 i 5:a-9:a eller 9-ball i en stöt, så att säga. Lite klurigt att förklara. Man sätter inte alla i en enda rörelse, utan man stöter flera gånger på vita bollen, men man sätter alla utan att missa någon boll emellan och man släpper inte in motståndaren till bordet förrän han får lägga upp bollarna till nästa upplägg.

Efter vinsten mot asiaten var jag tyvärr lite väl nöjd. Dessutom var nästa motståndare, den fryntliga araben, betydligt trevligare och jag fick möta honom direkt efter matchen innan, vilket inverkade negativt på min tävlingsinstinkt. Kul att vara "back in business" ändå. Biljardspel är en av mina talanger. Man ska vårda sina talanger.

För övrigt måste man passa på att spela biljard innan Centrum mot rasism slår till igen. Nästa gång kan de ha fått för sig att det är en rasistisk sport (jo, biljard är en sport). Om de tycker att GB-glassar är rasistiska kan de säkert också få för sig att biljard är rasistiskt. Den vita slår ju gulingen, den röda och den svarta. En annan rasistisk sport är schack. Det är alltid den vita som får börja. Kan ni komma på fler rasistiska sporter?

4 kommentarer:

Mjukispolacken sa...

Haha, bra tema. Här kommer några:

- Fotboll var rasistiskt innan man började tillverka advancerade bollar. Då var det mycket fler vita än svara fält på bollen.
- Alla sporter där domaren har kort är rasistiska eftersom korten är gula och röda.
- Ishockey är rasistiskt eftersom isen är vit.
- Innebandy är rasistiskt eftersom bollen är vit.
- Ishockey är rasistiskt eftersom pucken är svart.
- Kortspel är rasistiska eftersom de röda är bättre än de svarta.

Nu får det räcka, jobbigt ord att skriva; rasistisk. Puuuhhhh

Anonym sa...

I bowling slår ett enda färgat klot ned 10 vita käglor (helst iaf)! Rena Martin Luther King!

Andreas sa...

Åhhh... biljard var alldeles för länge sen.. tack för påminnelsen!

Förresten så är spader högsta färgen i kortspel, så där var det lite tokigt..

Cliff Hanger sa...

"Omvänd" rasism är också rasism...