fredag, mars 10, 2006

Bondfångeri, del 2

Råkade nyligen zappa förbi kvalitetsprogrammet "Lyckochansen" på ZTV. På tre minuters tittande noterade jag följande tecken på kommersiell utsugning:

* Ordet man skulle ringa in och gissa på var "OMROGNMÄNINKSA". Det tog mig ungefär 3 sekunder att kasta om bokstäverna och gissa rätt. Och det tycker jag inte är skrytsamt. De kunde ha kastat om bokstäverna svårare. Men då är det inte lika många som ringer in förstås.

* Det kostade 9,90 kr/min att ringa in.

* Programledaren sade: "Ring gärna fler gånger. För varje gång du får ditt nummer registrerat, ökar dina chanser att vinna."

Snälla Socialstyrelsen, kliv in och sätt stopp för dessa lurendrejare som eldar på lättlurade människor att kasta sina pengar rätt i famnen på Kinnevik-koncernen!

Sedan hade programledaren mage att säga "Grattis, du har vunnit 30 000 kr av mig!". Jäklar vad generöst. Han måste ha fett bra betalt som bidrar med cashen ur egen ficka så där.

Men jag antar att jag får skylla mig själv som tittar på skiten, även om det bara var ett fåtal minuter. Jag har faktiskt vettigare saker att göra. Carpe diem...

Här kan du läsa om Bondfångeri, första delen.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Sorgligt att det finns en marknad för skitprogram som det där.

Anonym sa...

Och värst av allt är att jag har ringt in en gång i ett tillstånd av ekonomisk desperation.

Thérèse sa...

När jag jobbade i hemtjänsten satt (nästan)alla pensionärer och glodde på TV hela dagarna. Jävligt tråkigt att titta på TV från man vaknar till man somnar utom den lilla stund hemtjänsten är där. Då kollade dom på alla såna där program så jag har fått en dos. Sen kommer diverse talkshows som Oprah och Ricki Lake och sen kommer serier....

Det jävliga är nog att många som ringer in har verkligen dåligt med pengar men istället för att vinna 30000 kr får dom en rejält telefonräkning.

Anonym sa...

Usch! Såna där program. Huuu!
Min kompis är i sin tur kompis med två killar som håller i ett sånt där program. De håller även på i radio. Dock inte ringa-in-grejer. Utan humor. Galet bra. (Onsdag-Fredag: Deluxe 16.08-18 på p3). De tar väl inte tv-programmet på jättestort allvar kan man ju säga...

Unknown sa...

Jag blir ständigt chockad av människors dumhet.
Vem ringer till sådana program?
Vem tror på allvar att de vunnit en kryssning när en främmande amerikan säger det i telefonen?
Vem skickar sitt personnummer och kortnummer till visa@hotmail.com för att VISAXXX säger att han jobbar åt visa och ska uppdatera kortet.
VEM?

Anonym sa...

Ja, är det inte ett rent svineri!? Och folk köper det!!! :-O ......vi får det vill ha, heter det. Och det har vi inte heller ngt att säga ifrån om?

Anonym sa...

Häromdagen hade de bokstäverna MAFLIJEPOTRTÄT och väntade i flera minuter innan de insåg felstavningen och bytte ut ordet för att det var "något teknisk fel med ordet".