torsdag, mars 23, 2006

Ditt människovärde = värdet på dina tillgångar?

"Rikast är för 12:e året i rad Microsofts skapare Bill Gates med 396 miljarder kronor följd av den ständige tvåan finansmannen Warren Buffett värd 332,4 miljarder. Trean på listan, mexikanen Carol Slim Helu, är värd 320 miljarder kronor, enligt Forbes."

Visst är ovanstående ett anmärkningsvärt sätt att tala om någons förmögenhet? Carol Slim Helu är värd 320 miljarder kronor. Hur mycket är DU värd, lille vän? Jag tror inte att artikelförfattaren bakom citatet ovan verkligen tycker att människovärdet är en spegelbild av ens förmögenhet. Men om man inte tycker det, tycker jag inte att man ska uttrycka sig på detta vis. Jag vet att detta är ett etablerat sätt att tala om värdet på någons förmögenhet, men det gör det inte desto mindre klandervärt.

Här är hela artikeln.

5 kommentarer:

Babushka sa...

Ja så roligt...då är jag värd ungefär...15 000 just nu...i runda slängar. Jävligt billig är jag visst.

Men å andra sidan skulle jag nog kunna vara värd ett par miljoner om jag gör mig av med mina föräldrar.

Arsenik?

Cliff Hanger sa...

Billiga bruden (jag är också rätt billig), det gör mig lite rädd när du, som är expert på brott, funderar på mord.

Arsenik? Jag har minsann sett på Discovery att gift är en favorit bland kvinnliga mördare. SÅ långt stämmer du in i gärningskvinnoprofilen.

Babushka sa...

Det är vi som är experter på brott som är medvetna om hur lätta de är att begå...och hur lätt det är att komma undan med det...

Tur för mina föräldrar att de är så trevliga...

Per sa...

Men fragan aer vael: -Aer du lonsam lille van?

Cliff Hanger sa...

Emma, det borde nästan vara kriminellt för en kriminolog att uttala sig så där. Det kan ju både uppfattas som hotfullt och som en uppmaning till brott. Bäst att hålla sig vän med dig antar jag...

70-tals-Per - Det var just det talesättet (eller vad det nu kallas) som jag ämnade att travestera.