onsdag, mars 22, 2006

Ebbas gåsgroda

Halkade in på en intervju med Ebba von Sydow. Detta tyckte jag var roligt:

Få andra journalister väcker så mycket känslor och åsikter som du gör, allt från modebimbo till rena hyllningarna. Hänger du med i allt som tycks?
– Jag har rätt bra koll, det är viktigt att hålla sig uppdaterad även med det. Jag kan fascineras över hur många som upprörs över mitt utseende och skriver långa drapor om hur hög och ful min panna är. Jag är feminist och tänker att det är märkligt att en chefredaktör ska utstå så mycket snack om sitt utseende. Å andra sidan har jag hört skitsnack om mig själv sedan jag var femton år, så jag har bra gåshud.


Eh... "gåshud"??? Gåshud betyder ju faktiskt något helt annat. I och för sig finns det ett talesätt om att "det rinner av mig som vatten på en gås", "det är som att hälla vatten på en gås" o dyl, men att därifrån börja prata om gåshud...nej, nej och åter nej. Nej, gåshud är det samma som ståpäls, skulle Gunde Svan (mycket fåglar nu) ha sagt. Själv kallar jag det en psykosomatisk reaktion vid något som starkt påverkar ens känslor. Gåshud kan man även råka ut för vid kyla.

Ebba, du skulle ha sagt "...,så jag har rätt tjock hud" i stället. "Tjock hud" skulle vara en i sammanhanget mer passande lexikaliserad fras än "gåshud". Canada Goose och gåslever smakar i och för sig fågel för en Ebba von Sydow, eller hur? Men nu verkar du ha fått gäss på hjärnan. Kanske kände du dig inte bekväm med att benämna någon av dina kroppsdelar som "tjock". Det kanske var en freudiansk felsägning?

Om du vill läsa hela intervjun med Ebba, klicka här.

10 kommentarer:

Åke J sa...

Tja, vi kan väl ta det där med "drapor" också: man kan inte skriva en drapa om något man ogillar -- en drapa är detsamma som en hyllning (fornordiskt hyllningskväde)

Anonym sa...

heheh hon bara bekräftar några saker hos mig med detta :)

Anonym sa...

Ingen borde utstå snack om sitt utseende, där har Ebba rätt.

Rådet till Ebba blir att ägna sig mindre åt att peppa upp folk till utseendefixering och mer till att peppa upp tjejer till att engagera sig i något på riktigt.

Anonym sa...

Enligt Pundartugg betyder:Gås
Hasch, hon kanske rökt så jävla mycket att hon blivit likgiltig.

Cliff Hanger sa...

Just det ja argaste, vaket tänkt där. Jag kände till gås som pundarslang, men tänkte inte på det när jag skrev inlägget. Intressant teori.

Bra tänkt av turmalin också, om än på ett helt annat sätt än argaste tänkte.

Anonym sa...

det är ju för hennes utseende fixering som hon förblir med på listan , hon bidrar enbart till att tjejer får _ännu_ mer ångest att ha "rätt" saker på sig.

argaste: ahahah så måste det vara :)

Anonym sa...

Fniss. Bra inlägg.

Babushka sa...

Det här med att skriva "jag gillar inte Ebba" bloggar har spridit sig lavinartat har jag märkt.

Kan inte annat än instämma, hon är en obehaglig flicka och jag skulle antagligen reta upp mig till den milda grad om jag mötte henne ute så att jag hade trashat hennes fula märkesoutfit.

Tur att jag bara går ut på söder. Ebba är nog bannlyst där.

Cliff Hanger sa...

Jag kan inte påstå att jag läst särskilt mycket av eller om Ebba. Har dock en känsla av att vi inte har så mycket gemensamt. Kanske förtjänar hon all kritik. Jag vet inte. Men jag tror att mycket av kritiken (inte all) bottnar i avundsjuka. Har upptäckt att det finns ett gigantiskt modeintresse bland många unga tjejbloggare. Många av dem skulle nog gärna ha Ebbas jobb.

Söder rules! Söder bröder glöder (och söderbönorna).

lisa sa...

hon måste ha fått... ehh... fågelinfluensa.
(ursäkta. semestern botade inte min humor. och nu är jag tillbaka och är så ivrig!)