tisdag, mars 28, 2006

Olika definitioner av "stan"

När min från Västergötland inflyttade sambo ska gå till vårt lokala förortscentrum, säger hon ofta att hon ska gå till "stan". Första gångerna jag hörde detta tolkade jag det självklart som att hon skulle åka in till Stockholm city. För det är ju det alla infödda storstockholmsbor syftar på när de säger stan. Ens lokala förortscentrum kallar man för centrum. När jag förut körde buss från t.ex. Gustavsberg en bit utanför Stockholm city till Slussen i centrala Stockholm sa alltid folk "centrum" om de skulle till Gustavsbergs centrum. Om de skulle till Slussen sa de antingen Slussen eller stan (beroende på var de steg på bussen kunde det dock bli svårt att veta vilket centrum de syftade på, då busslinjen passerade flera förortscentrum).

Jag antar att det inte bara handlar om skillnad i syftning, utan även i perspektiv. Om jag skulle flytta till det hus där sambon är uppvuxen, några kilometer utanför den lilla staden, skulle jag nog inte börja kalla stadens centrum för "stan" ändå. Jag skulle nog kalla det för "centrum", eftersom stadskärnan mer påminner om ett förortscentrum storleksmässigt än något som jag är van att kalla stan. Det handlar inte om att vara en dryg stockholmare, utan mer om vad man är van att kalla saker för, vad som känns mest naturligt. Sedan är det i och för sig rätt roligt att kalla t.ex. göteborgare för "tokiga bönder", bara för att retas lite...

23 kommentarer:

Anonym sa...

Ha ha...kommer ihåg att det där var skitjobbigt, när jag flyttade hit till Stockholm från Falun. Vad är stan, tänkte jag alltid.

I Falun sa vi alltid, "ska vi gå på stan"...och då fanns det bara ett ställe man kunde syfta på. Jag har nu slutat säga det helt, är stan stan? eller vad är stan egentligen?

Cliff Hanger sa...

För mig är stan innanför tullarna. Gränsen går alltså ganska exakt på samma ställe som där trängselavgiftskamerorna sitter.

Fisso sa...

Tack El Mango.
Om det är definitionen av stan så bor jag i stan. Hurra!

Cliff Hanger sa...

Varsågod, det var så lite så. :-)

Anonym sa...

Om en stund ska jag fara in till stan.

Thérèse sa...

Jag definerar också stan som innanför tullarna. När jag bodde i studentkorridor i Uppsala hade jag 8 norrlänningar som "korridorare" dom som pratade värst dialekt sa att dom skulle "fara in på byn" när dom cycklade eller gick in till Uppsala centrum, vilket låg 5 minuter med cyckel från korridoren (Uppsala är faktistk en småstad trots att dom som bor där hela tiden påpekar motsatsen)

lisa sa...

det är göteborg som är stan, så det så (där lyckades du reta en)

Anonym sa...

Ja det är ju en gradskillnad där när det gäller förortsresor. Minst dramatiska resan: centrum, något mer dramatiskt: stan och mest dramatiskt: stockholm. Ja, jag hade vänner i vaxholm som skulle "åka till stockholm". För mig låter det som att man ska åka minst ett sj-tåg och en buss, jag kanske till och med flyga. Men i det här fallet handlar det ju bara (inte för att lokaltrafiken är mindre värd eller så... absolut inte. Tvärt om egentligen. SLs Bussförare är förmodligen de mest hedersvärda i svreiges kollektivtrafik ;)). om lokaltrafik, närmare bestämt buss 670.

Anonym sa...

Nästan samma sak här på finfina framsidan.

Stan = inom vallgraven

Sedan är man i masthugget eller haga eller i majorna.

Uppretad av att anses vara bonde av en "dryg norrlänning" ? Njae , inte så värst ;)

Norrland börja norr om Kungälv så ni vet.

Hänna sa...

I mina yngre år när jag bodde 1 mil utanför Norrköping var det riktigt sort att åka till Maxihuset. Det spelade ingen roll att Maxihuset, som för övrigt ligger i yttre skiktet av Norrköping, bara bestod av en parkring och en stor byggnad. Det var "stan" i all sin prakt. Nu efter att ha blivit en inbiten stadsbo har mina propotioner ändrats något..

Anonym sa...

Norrland är stort! Nanting se stort he je. Jag som kommer från ett samhälle norr om Umeå säger: Jag ska fara in till stan (Om jag åker från Robertsfors in till Umeå). Eftersom Umeå är närmsta staden. Nu när jag bor i Umeå säger jag: Jag ska gå på stan. Då jag ska in till centrum. Men söderut är det så många förorter som verkar ha en liten stadskärna. Ett litet centrum. Så visst blir det förvirrande. Men nu när jag besökt Sollentuna lite oftare. När jag är där nere och pratar om att åka in till stan, då menar jag Stockholms stad. Själva kärnan. Så jag antar att jag kommer att säga Sollentuna centrum eller något sånt. Men vad vet jag. Jag kommer från Robertsfors :)

Thérése. Det var säkert vänner från Piteå eller Luleå som pratar om "byn".

mikebike sa...

hahaha el mango du gillar verkligen att försöka hetsa upp göteborgare... det är lite lustigt eftersom man i en sthlmsförort är bra mycket närmre en koröv än var man än bor i gbg ;)

men som pedro sa. lite samma här. stan är innaförvallgraven + avenyn (skitstället no1 i sverige) vi andra är stolta medborgare av hugget, linné, haga osv... och för oss riktigt välsignade MAJORNA!

Thérèse sa...

Här kan man få en definition vad som är stan och vad som är förort
http://www.railwaydrunks.blogs.se/

Cecilia - Jag tror dom var från Piteåtrkten som sa det. Vi hade en kille från Jämtland som pratade väldigt mycket dialekt också men ag minns inte vad han sa när han skulle till stan. Hur som helst gillar jag norrland och norrlänningar väldigt mycket.

Anonym sa...

Thérèse: Det tackar vi för :)

Anonym sa...

På Värmdö använder man väl ordet Citööö!

-Bengan vi drar till citööö!

Per sa...

Med centrum menar eller menade man da da jag vaxte upp, pa det omrade daer "affarerna" fanns, i hog koncentration. I Stockholm aer det alltsa inte tullarna som galler da, utan en svang ifran plattan, men inte inte pa gamla stan tex (da hanger man inte i "centrum").

Men ett forortscentrum uppfyller ocksa detta kriterium, atminstone dom flesta jag sett. Ett torg, och runt det affarer i hog koncentration, garna kinakrog med stamm-alkisar ocksa.

Cliff Hanger sa...

Många kommentarer här. Kul. :-)
Välkommen tillbaka i bloggosfären Thérèse och 70-talsper! Argaste, jag har faktiskt aldrig hört nån på Värmdö säga citöö, men det hade varit charmigt annars.
El Pedro, Inte för att det är något större fel på Norrland, men renstängslet går faktiskt vid Slussen, och det bor jag söder om. Sofia, din smöris, jag tyckte också att det lät konstigt när nån åkte från Nacka eller Värmdö och sa att de skulle till Stockholm, de få gånger det hände. Trots att de åkte över kommungränsen. Mikebike, jag tillåter mig tvivla. Korövarna duggar (?) nog tätt även nära Göteborgs förorter. För övrigt heter alla i Göteborg Glenn. I rest my case. ;-)

Anonym sa...

För mig som äkta lantis, är det mycket underhållande att ta del av pennfäktandet mellan storstadsbor om vem som inte har flest Mamma Mu omkring sig!

Även om min familj inte har några andra djur än hundar, är deras grannstad statistiskt kotätast i Sverige. En bedrift! ;-)

Babushka sa...

Jag trodde att alla som bodde utanför Stockholms län var förvirrade bönder?

Men det kanske bara är göteborgarna som är förvirrade bönder...resten är bara bönder.

*asg*

Andreas sa...

Tja, eftersom Sverige rent statistiskt bara har en stad så är alla som inte bor i Stockholm bönder =D

Anonym sa...

Och så en liten språklektion...

För att vara bonde måste man odla större areal eller äga djur i flertal. Alltså kan inte alla som bor utanför Stockholm vara bönder.

För att vara stad behöver man bara ha stadsrättigheter vilka MASSOR av småstäder har. (Min gamla hemSTAD fick sina 1910.)
Stockholm kan därför omöjligt vara Sveriges enda stad.

Om man sen vill kalla mig för LANTIS (vilket jag faktiskt är gillar ibland) och Stockholm för Sveriges enda STORstad, då har vi ett riktigt I-landsproblem att käbbla om... ;-)

Cliff Hanger sa...

Bionda - Snygg lektion, men med din definition är mor min, som bott hela sitt liv i Sthlm, en bonde. Hon äger djur i flertal (två katter) och odlar större areal (en kolonilott - det är inte stort, men det är större landareal än vad jag odlar).

Nej, "bonde" är i detta fall mer ett mentalt tilstånd. ;-)

Unknown sa...

Ibland kan man undra lite över Stockholmares inlevelseförmåga… Om de befinner sig här på Gotland, på en ö, med en hel del vatten mellan sig och fastlandet, kan de ändå tro att man menar Stockholm när man säger ”ska vi åka in till stan”, fast man självklart menar Visby!

För att få ordning på begreppen kallar jag ibland Stockholm för storstan :-)