måndag, mars 20, 2006

Den enda sanna läran

Jag är rädd att min sambo inte älskar mig längre. Efter idog hjärntvättning med den enda sanna, grönvita läran (se nedan), trodde jag att jag hade vunnit över sambon till min sida. Ändå måste jag med sorg i hjärtat meddela mitt misslyckande. För jag kan ju inte ha lyckats med min mission när sambon nu har bestämt sig för att bli aktiv, idrottande medlem i den pissgula och ondsint svarta klubben från Solna. Det är svårt och det hänger på en skör tråd, men jag tror att jag kan acceptera sambon som flickvän ändå. Enda anledningen till att jag kan göra det är att idrottandet sker på en relativt låg nivå i seriesystemet och för att sambon svär på att hon inte har några sympatier för klubben i övrigt. Men jag kommer att vara på min vakt, det kommer jag. Och jag kommer inte att gå och titta på någon av hennes matcher. Jag kommer att undvika det för vår kärleks skull. Risken är överhängande att det skulle göra för ont att se henne i ondskans kläder. Jag tror inte att jag skulle kunna älska henne efter det.

Den grönvita läran i partipolitik- och religionsform förkunnas i stora drag av Göran Rickmer (f.d. överstepräst a.k.a. ordförande i Bajen Fans) på Hammarby IF fotbolls blogg. Efter det något nedslående resultatet av min undersökning inser jag att det finns många vilsna själar bland denna bloggs läsare. Det är därför min förbannade plikt att upplysa er som inte har vaknat än. Här presenteras den grönvita politiken och religionen, läs och bli frälst!:

Bajenpartiets Valprogram
Make Goals - Not War

Kriminalisera seger över Hammarby
Förbjud blåvita, rödvita och gulsvarta lag i allsvenskan
Försäljning av starköl på matcherna
Avkriminalisera domarlynchning
Friplats för Hammarby i Champions League
Lägre skatt för Hammarbyare (0%)
Riv Globen till förmån för Hammarby
Avskaffa religionskunskap i skolan till förmån för fotboll, ishockey och bandyträning
Obligatorisk skolundervisning i Södermalms historia
Fräschare kvinnliga poliser
Första ölen gratis på Söders krogar för gäster iförda Hammarbytröja
Avskaffa dörrvakter på Söder
Inga karensdagar för bakfulla Hammarbyare
K-märk Björns Trädgård
Kenta Gustavsson som pausmusik på Söders alla tunnelbanestationer
Fri lokaltrafik för Hammarbyare på Söder.

--------------------------------------------------------------------------------

Vill poängtera att texten ska läsas med en nypa salt. T.ex. "Avkriminalisera domarlynchning" är nog inget som någon står bakom.

Göran Rickmer - 2005-11-14 16:12


Religion?

Vad krävs för att något ska betecknas som religion?

Vi lever i ett land med en uppsjö av rättigheter som är unika för demokratiska samhällsstrukturer. Bl.a. har vi religionsfrihet. Det innebär i praktiken att varje person har rätt att tro på vad den vill alt inte tro på någonting utan att för den skull bli förtryckt/förföljd.

Är Hammarby en religion?.

Vi har våra tempel/kyrkor. Söderstadion, zinken, hovet osv.

Vi har våra symboler. Klubbmärket, färgerna osv.

Vi har våra präster/munkar osv. Framstående Hammarbyare som predikar den sanna läran.

Vi har våra församlingar. Spelare Nr 12

Vi har våra mässor/sammankomster vid ett flertal tillfällen under året. Matcherna, julafton, Krogen.

Vi har våra ceremonier. Var enskild troende medlems förehavanden i samband med match.

Vi har vår tro på ett högre väsen. Företeelsen Hammarby.

Vi har vårt mecka. Södermalm.

Kort sagt så har vi all för att vara en religion.

Om Hammarby är religion tänk då på att

Så fort någon yppar något nedervärderande om Hammarby så förklara för vederbörande att personen är trångsynt och ägnar sig åt religionsförföljelse.

Så fort chefen säger nej till att du går tidigare alt till din ledighetsansökan för att du ska åka på bortamatch så nekar han dig att utöva din religion. Gör klart att vi lever i en demokrati och att du har dina rättigheter.

När din respektive har åsikter om att det är match på igen, förklara att du är troende och måste leva efter den sanna läran. Frågan är mycket större än en världslig relation.

Frågan är om vi har någon som kan jämföras med Påven?

Göran Rickmer - 2005-11-14 08:47

10 kommentarer:

Anonym sa...

Gå du och se en av hennes matcher. Du kanske blir frälst på allvar... och konverterar. Skingra dimman. Se ljuset. Låt sanningen strömma genom din sargade grönvita kropp. We can still save you from the dark side. :-)

Cliff Hanger sa...

Djävulen har förstått letat sig hit också...

Anonym sa...

Oh my god! Vet inte vad som är värst i all den här sörjan :) Till viss del håller jag med dig, svart och gult är fult. Sen sympatiserar jag inte med någon av lagen, antar att ni behöver frälsning båda två.

Av skuldkänslor är jag tvungen att hålla på DIF resten av mitt liv, för jag tvättade min väns DIF strumpor så de blev rosa. Hon blev skogstokig.

Cliff Hanger sa...

Min kommentar ovanför blev visst lite konstig. "Förstått" - varifrån fick jag det? "Visst" hade passat bättre i sammanhanget.

Suratanten - Förstår du inte att din "feltvättning" var ett tecken från Bajenguden? Du ska inte ha dåligt samvete, du gjorde något bra!

Andreas sa...

Jag saknar den heliga skriften, något väsensskilt som nedtecknat vad som kännetecknar religionen.

Som säg en.. manual kanske? =D

Förresten, knappast slumpmässigt, så när jag var nere och handlade på Konsum nyligen, hade DIF-halsduken på mig som vanligt, dagen efter royal-league kvartsfinalerna, tilltalar en snubbe mig. Gratulerade till att det gick bra för "oss", till skillnad från "vi" som åkte ur. Han hade inget grönvitt på sig, men bara hans alkoholiserade trasiga uppsyn gjorde att jag genast förstod.

Är det en apostel jag har träffat?

Anonym sa...

Andreas: Det borde ha varit en apostel, deras asketiska liv tär på deras kroppar. De gör allt för att uppnå en högre medvetandenivå. Apostlarna särskiljer sig och kan bara kännas igen på den distinkta doften, som kommer av att de enbart lever på...ja, ni vet.

El mango: Är det sant? Jag är nära en frälsning.

Babushka sa...

Andreas:
När vi träffade mannen med det grönvita hjärtat som var lite ostadig på foten så vet du att jag förklarade för dig att antingen var han yr av all andlighet som uppfyllde honom, eller så var han möjligtvis lite överförfriskad av rusdrycker. Om så var fallet så ska man se det som att hammarby, liksom jesus, välkomnar alla i sin famn...så länge de väljer den rätta grönvita vägen... Detta är en sak som gör att det grönvita hjärtat är liiiiite varmare än alla andra färger.

*skakar lite på mig*
Huuu, allt detta sprituella skrivande gör mig lätt olustig i kroppen.

Mango: Denna religion är nog det närmsta jag någonsin kommer komma en religion över huvudtaget. jag är med dig.
;)

Anonym sa...

Agipman: Hoppas du kommer och kollar istf Mangon då? ;-)

Mangon, du får låtsas att jag har Bajens bortakläder på mig...

Anonym sa...

Men Mango... Jag tycker faktiskt att du kan pallra dig och se frugan sporta loss. Även om det nu är gulsvart som gäller.

Beundransvärt också att Bionda står upp mot dig sådär. Lite trotsigt. Ha! Good game girlfriend!

Cliff Hanger sa...

Andreas - Jag tror inte att en manual behövs. Är man frälst så känner man det. Att nå frälsning handlar om att inSUPA bajenromantiken.

Emma - Apropå grönvita hjärtan, det finns en låt av Moneybrother som som heter "Schyssta grabbar har grönvita hjärtan". Den är grymt bra.

Suratanten - Jag håller tummarna för dig!

Bionda - Det är en idé som kanske kan prövas.

Cissan - Vi talar inte samma språk här märker jag. Nåväl, en vacker dag kanske du förstår. ;-)