måndag, mars 06, 2006

Tentan avklarad (eller: I´ve been looking for freedom)

Aaaah... Tentan är nu skriven, inlämnad och förd till handlingarna. Känner hur bördan rinner av mig. Vilken kontrast mot i morse, då "korvstoppningen" bokstavligen stod mig upp i halsen och gjorde mig smått illamående. Med facit i hand hade jag väl inte behövt jaga upp mig så mycket. Men jag visste att det skulle kännas så med facit i hand. Det hjälps dock inte - är det någon form av prov, då jagar jag upp mig. Så ocool är jag, det är bara att fejsa sanningen. Förutom att det handlar om att prestera, tror jag att det handlar om att jag inte har kontroll över situationen. Det ligger ett ofrånkomligt osäkerhetsmoment i att inte veta vilka frågor som ska ställas och hur bra jag kommer att kunna svara på dem som stressar upp mig, hur bra jag än har pluggat. Och känner man att kunskaperna sitter ytligt blir man förstås uppstressad över det om man är lagd åt det hållet. Det var förmodligen därför jag var så inne i mitt sista-minuten-pluggande på tunnelbanan att jag missade att gå av vid Universitetets tunnelbanestation i morse... Jag höll t o m på att missa att gå av vid nästa station. När jag sedan skulle åka tillbaka åt andra hållet, var nästa tåg inställt. Det var tur att jag var ute i ovanligt god tid så att jag hann ändå.

Vissa andra kursare hade en annan approach till provet. En (37-årig tant) hade inte pluggat sedan i torsdags. En annan hade festat fredag och lördag och inte pluggat något alls i helgen. Jag kände mig rätt torr i jämförelse. Själv bangade jag allt som stavades nöje i helgen. Och jag tror nog att jag hade fixat "Godkänt" även om jag inte hade pluggat i helgen. Men man kan inte tänka så. Jag hade inte kunnat roa mig med gott samvete och njuta av nöjesaktiviteter om jag ägnat mig åt sådana.

Det gick rätt hyfsat, tror jag. Känns osäkert att uttala sig om hur det gick, men jag kan nog ha fått allt från ett svagt "G" till ett svagt "VG" - det skiljer bara 10 p mellan betygsgränserna. Lite ironiskt var annars att ett av de ord som jag mest funderade över hur jag skulle dela upp (i morfemtyper) var obeslutsam. Tror att jag ändrade det från rätt till fel i mitt svar. En annan fråga, där man skulle välja ett av tre alternativ, vet jag att jag ändrade från rätt till fel svarsalternativ, bland det sista jag gjorde. En poäng missad där. Surt. Men det borde bli godkänt i alla fall. Och hur det än gick, är jag en fri människa nu och en tid framöver. I´ve been looking for freedom hela helgen, och nu har jag äntligen fått den!

P.S./ Tack Sofia för låtlänken.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Bra jobbat Mango. Fri som en fågel, full som en alkis?
Nej.Tänk. Det är ju faktiskt bara måndag...

Cliff Hanger sa...

Fri som en alkfågel kanske? *tar en klunk öl till...mmm*

Anonym sa...

Skråla I've been looking for freedom... Vad härligt. Mr. Hairy Hasselhoff och öl. Sweet deal. Väl värd.

Thérèse sa...

Bra jobbat! Jag känner igen det där med att plugga i sista minuten. Istället för att som 37åringen inte ha pluggat sen torsdag skulle väl jag tidigast torsdagen dra igång pluggnadet på allvar. Men efter varje tenta har jag tänkt att nu ska jag bättra mig. haha vad bra det gått.

Klart du ska njuta lite öl och Hasselhoff sång nu!

lisa sa...

Grattis!
Här kommer den, som en belöning... LISTAN! Låt listan!
Håll till godo.

Ghost world -Aimee Mann
Fyllskalle -Matthias Alkberg BD
Sureline – Anna Ternheim
our own revolution -Brainpool
sunday sunday –Blur
I need some fine wine and you need to be nicer – the Cardigans
Long lost penpal –hello saferide
Forgive not forget – Laleh
Viola – Nicola Sarcevic
Not forever –Popsicle
Be mine – Robyn
Vaseline – Elastica
Last word – Marit Bergman och Moneybrother (!)
Murderer -Leila K
The truth –Handsome Boy Modelling School
I kissed a girl –Jill Sobule
Bang bang -Nancy Sinatra

Bomusartister som inte passar in på listan: Lady Saw, Papa Dee, Gusto, Drowsy (www.drowsy.se, min brollas band! ), Linton Kwesi Johnson,

Per sa...

Bara dagen innan till 5 på morgonen är också en bra taktik som jag prövat många gånger. Sen banan och unket kaffe i thermos på bänken...

lisa: Kentas låt "-rå hit med en öl!" är också en hit-låt.

Anonym sa...

Kenta - Just idag är jag stark.

Cliff Hanger sa...

Kenta är alltid rätt! En sann bajenhjälte!