tisdag, mars 21, 2006

Annonsering som motverkar sitt syfte?

Jag är inte särskilt modeintresserad. Tycker i och för sig att jag har rätt god klädsmak, men jag är inte mycket för shopping. Trots min ganska likgiltiga inställning till skyltfönster i allmänhet, såg jag idag ändå något som jag tyckte var bloggbart. I skyltfönstret fanns nämligen denna väska med en tillhörande textad skylt. På skylten stod det "Modeväska". Jag vet inte hur ni reagerar på det, men jag kände i alla fall instinktivt att det såg riktigt töntigt ut. Kändes som att skylten motverkade sitt syfte. Om något är mode ska man väl inte behöva informeras om det på det viset? Det är ungefär som om en stå-upp-komiker skulle säga åt publiken "det här skämtet är roligt". Sedan spelar det ingen roll hur moderiktig väskan är, eller hur roligt skämtet är - det blir rätt platt och pajigt ändå.

7 kommentarer:

Anna-Stina sa...

Självklart har du rätt! Om det är mode behöver det inte annonseras ut...

Anonym sa...

Jag som råkar vara en ihärdig shoppingnörd rycker förstås till när jag ser sånt där. Som du säger: motverkar sitt syfte. Ungefär som när en person i en skvallerintervju presenteras som "känd skådespelare". Inte så trovärdigt liksom. Dessutom är mode ett så töntigt ord. Mår alltid lite illa när jag tvingas (om man nu kan kalla det för tvingas egentligen) använda det i tex bloggen i brist på alternativa ord. Fast det kanske bara är jag som inte gillar ordet. Det känns för tillrättavisande och hämmande.

Anonym sa...

De frösöker nog pränta in lite extra att väskan faktiskt är modern. Läser man något tillräckligt ofta blir det en sanning.
Och de behöver verkligen den hjälpen på traven för väskan var skitful.

Anonym sa...

http://pancakesinthesky.blogspot.com/2006/03/mangomangomango.html

*lol*

Anonym sa...

DAMN! att jag inte kan lära mig att sätta in lite radbrytningar


http://pancakesinthesky.blogspot.com/
2006/03/mangomangomango.html

Anonym sa...

Jag kan lova dig att många köper den bara just för att det står att det är en modeväska. Jag får lite rysningar. Lämmeltåget behöver vägvisning.

Kolla bara på Veckorevyns inne och utelistor. Prickar och brun kofta är ute verkar det som...bra att veta...hmm

Cliff Hanger sa...

Lämmeltåg it is... vad hände med den egna stilen och individualiteten?

Virvla - tack för länken! :-) Jag lämnade en liten kommentar där förstås.