söndag, mars 05, 2006

Tentaångest!

Uäääauuuaahhh! Tentaångest! I morgon är det tenta. Eftersom jag är en tävlingsmänniska, kan aldrig pluggande vara bara roligt och intressant. Hur viktigt jag än tycker att det är med att lära sig för lärandets skull och att det man läser faktiskt kan vara riktigt intressant, handlar det ofrånkomligen också om att prestera. Vissa kanske inte ser det så. De läser bara för att det är intressant och för att lära sig något, sedan råkar det komma en tenta liksom bara i förbifarten. Så önskar jag ibland att jag fungerade. Men jag får försöka leva med mina brister.

En annan jobbig grej är att dels vill jag prestera väl, dels kan jag vara nog så odisciplinerad. En svår kombination. Resultatet blir att jag skjuter upp mycket tills jag har kniven mot strupen. Då först blir jag någorlunda disciplinerad. Och då blir inte pluggandet lustfyllt, det kan jag lova. Just nu håller jag på att spy på det jag ska plugga in. Att jag aldrig blir vuxen... Ska ju själv förhoppningsvis bli lärare någon gång. Hur ska jag då göra inlärningen lustfylld? Har i och för sig några idéer om det. Dock underlättar det om mina blivande elever inte är lika tävlingsinriktade och oplanerade som jag, för deras egen skull. Prestationsmomentet i skolan (på alla nivåer) är ofrånkomligt, det gäller "bara" att inte tänka för mycket på det och att planera sina studier väl.

Nåväl, "godkänt" borde jag fixa i vilket fall som helst. Annars skulle jag bli förvånad. Vill ha det överstökat snart. Känns som att vissa kunskaper sitter rätt ytligt. Vill få dem på provpappret innan de försvinner. Ska bli gott med öl sedan.

7 kommentarer:

Anonym sa...

öl är gott och gör tentan worth waiting for....



http://mange.blogg.se

Ina sa...

Ta med gott fika till tentan också! Det sa en av mina föreläsare, för OM tentan går dåligt så har man i alla fall haft en trevlig stund medan man fikade :o) Men klart du fixar det - och det där att få eleverna att inte skjuta upp det till sista sekunden, jaadu, hittar du svaret på det är jag intresserad! Jag har jobbat i drygt 10 år och är duktig på mycket, det dryftar jag mig att säga, men att få dem att inte skjuta upp... nej, den nöten har jag inte knäckt!

Anonym sa...

Jag är den som skriver klart inlämningsuppgifter på morgonen, ett par timmar innan deadline. Det kallar jag maximal tidspress. Tyvärr det enda som funkar för mig.

Anonym sa...

Sambon längtar också till att tentan ska vara överstökad... En stressad Mango är inte att leka med! ;-)

Anonym sa...

Good luck!!

lisa sa...

bort från datorn och lycka till!
Du har en låt lista från mig att se fram emot när det är klart!

Anonym sa...

Go go go Mango! Tentaplugg...Hu. Det är tur att det är firande sen. Vem vet. Du kanske vinner ölhävning. Den ädla studentikosa sporten. Lycka till!