torsdag, mars 16, 2006

Att vara döv är inte alltid ett handikapp

Just nu pågår Paralympics, eller handikapp-OS, som det också kallas, för fullt i Turin. Jag tycker verkligen att det är en bragd att åka störtlopp som blind (eller totalt vansinnigt, om man inte behärskar det), likaså är det starkt att åka längdskidor på ett ben, om man nu gör det. Men dövhet, är det verkligen ett handikapp i alla idrotter? I många grenar borde inte dövhet vara någonting som inverkar negativt på prestationsförmågan.

Annat positivt med att vara döv:

*Det var en gång en döv elitidrottare som alltid tävlade i sina turkalsonger. De var leopardmönstrade. På så vis kände han sig som Def Leppard...

*Ibland är det skönt att slå dövörat till.

4 kommentarer:

Anonym sa...

har inte fattat det heller.
fast jag är rött grön på hela detta område iofs.


såg en tjej som tog guld i längskidåkning......utan armar.
jag blir imponerad på deras motivation och presteringar, helt klart.

Hänna sa...

Jag har inte spanat in paralympics så mycket. Men jag blir mäkta imponerad av vad de presterar. Allt går med vilja och vaselin och ett sjudjävlars anamma =)

Anonym sa...

I svenska basketligan fanns det en döv spelare förr.....Inte för att nån bryr sig om svenska basketligan men men

Anonym sa...

Att vara döv måste nog nästan klassas som doping i vissa sporter... Koncentrationssporter som skytte t.ex. Måste vara mycket bättre om man inte hör allt som kan störa runt omkring, eller?