tisdag, mars 07, 2006

10 öre 2006

På pizzerian:

-Kan jag få en cola till, den kostade 12 kronor va?
-Nej, 11 och 90!


????????

När jag jobbade på Gröna Lund för många år sedan hade jag en timlön på 58 kronor och 53 öre. Fånigt lönebelopp som var så exakt på öret i och för sig, men jag kan ändå förstå det lite mer än replikskiftet ovan. Med tanke på alla timmar som folk jobbade på Grönan, gjorde nog den ackumulerade öresskillnaden en liten skillnad. Men om man beställer en cola på en pizzeria och den sagda kostnaden avrundas uppåt 2 sekunder senare när man ska betala, vad är då vitsen? Om det var ett konstigt försök till goodwill misslyckades det rejält i alla fall.

10 kommentarer:

Anonym sa...

He he... jag har väntat på att den här händelsen skulle hamna i din blogg. :-)

Anonym sa...

Haha det var roligt. När jag beställde en pizza från min favoritpizzeria råkade dom göra fel pizza. Jag blev lite upprörd (var på dåligt humör sedan tidigaren). Pizzabagarn sa att problem är till för att lösas. Han var klok och har även hela kronor i sin prissättning. Jag läser förövrigt din blogg varje dag. Den är bra El Mango!

Hänna sa...

Haha! Men 11,90 låter ju så förbaskat mycket billigare än 12 krona..

Cliff Hanger sa...

Jepp, det var Agipmannen som var "offret" i "11 och 90-dramat". :-)

Emil - Tack så mycket. Jag gillar din blogg också. :-)

Mosstrollet - Visst låter 11 och 90 som ett riktigt klipp. Men man blir ju bara besviken när man får hiva upp 12 spänn kort därefter. Inte så smart.

Anonym sa...

Men tänk om du skulle köpa 350 stycken drickor. Då blir det ganska stor skillnad i pris.

Cliff Hanger sa...

Cecilia - Det var för att betona att Agipmannen bara beställde EN cola som jag skrev "en" i fet stil i inlägget... ;-)

Anonym sa...

Ja.Jo.Men.Ändå :)

Det blir säkert bättre. Det brukar det bli. Man har sina djupdyk då och då. Men men. Jag har mina ljusglimtar som jag får se till att grabba tag i.

Golvvärmen. Det är überlyxigt. Det är det. Så här är det varmt om fossingarna på golvet inne och ute i trapphuset. Mums!

Anonym sa...

I såna lägen ska man kräva att få tio öre tillbaka!

Cliff Hanger sa...

Bra idé, Bionda. Det kanske Agip hade tänkt på om han inte blivit så ställd.

Anonym sa...

Jag har också knegat på Grönan, blåste hela lönen i förskott på Bel Ami efter stängning...53kr efter skatt blev typ en bärs på den tiden meo 8 bärs per dag och hela sommarjobbet vart en backaffär....