fredag, mars 10, 2006

Jehovas vittnen



El Pedros kommentar om att han vaknat upp fick mig att tänka på Jehovas Vittnens tidskrift som heter just Vakna! Ett ganska ironiskt namn på blaskan, eftersom det är dessa stackars vilseledda människor som borde vakna.

En gång, på den tiden då jag bodde granne med hasch-rastafarin, ringde det på dörren. Jag sa, mest på skämt, till mitt sällskap att det måste vara Jehovas. Jag var ganska lättklädd och kände inte för att anstränga mig och klä på mig och öppna dörren för någon oannonserad besökare. Hade jag vetat att det var Jehovas hade valet att ligga kvar i sängen varit ännu enklare. Ganska lustigt att det sen visade sig att det verkligen var några vittnen som varit i farten, eftersom de dumpat Vakna! på min dörrmatta. Den hamnade rätt fort i pappersinsamlingen, om jag inte minns fel.

Men jag har läst lite av Jehovas vittnens propaganda också. På en buss som jag kört hittade jag en gång ett kvarglömt (eller kvarlämnat?) exemplar av riktig skräckpropaganda från dem. Den hette "Så här var ditt liv" och var helt otroligt skruvad. I tecknad serieform framställdes en fiktiv person som på räkenskapens dag fick deala med sina synder. Om man t ex hade svurit för mycket hotades man med att brinna i helvetet, ungefär. Det var t o m bilder på ett brinnande helvete. Ren skräckpropaganda som sagt. Jag blev helt fascinerad av hur skruvat detta var men skrämdes också av det faktum att det faktiskt finns vilsna själar som går på denna propaganda och går med i Jehovas i tron att det ska rädda dem.

Bilden ovan är inte helt tydlig, men det är någon som på ett väldigt finurligt sätt kastat om bokstäverna på Jehovas "rikets sal" så att det blivit "skit arsle". Hi hi... Apropå roliga anagram, här är ett annat exempel på ett lyckat sådant.

Uppenbarligen är Jehovas vittnen en sekt som väcker känslor. I Nacka, där jag körde buss förut, brändes deras "Rikets sal" ner där för några år sedan. Det var lite väl oschysst i och för sig. Det räcker gott och väl med att skriva om dem, som jag gjort. Andra som av någon anledning också fick en ingivelse nyligen att skriva om Jehovas vittnen är Emil och Sofia. Annars kan man ju bege sig till någon av deras "kyrkor" och kasta om bokstäverna lite grann.

Fast egentligen räcker det med detta som argument för att man inte ska bli Jehovas vittne: Michael Jackson har vuxit upp som ett Jehovas vittne.

12 kommentarer:

Thérèse sa...

haha jag kan upplysa om att det är ett internationellt beteende. Dom ringer på dörren i Spanien också och har samma tidnigar med samma kitschiga bilder.
När jag pluggade i Uppsala hade vi Jehovas som kom till studentkorridoren och dom gav sig inte förrän dom pratat med alla tio som bodde där. Jag var ganska trevlig mot dom och satt och lyssnade på dom ganska länge efter att en korridorsgranne varit ganska otrevlig. Dom blev så glada att jag fick en bok av dom. En riktigt bisarr grej som skulle bevisa att Darwin hade fel. Dinosaurier har inte funnits utan är ateistisk propagande och likande. Jorden skapades en visst datum för ungefär 6000 år (kommer inte ihåg datum och år nu) sen vilket man kunde bevisa si och så.
En kompis som inte orkade prata med dom trodde att han gjorde en smart grej när han köpte en tidning för då skulle dom gå. Jadå , dom gick men kom nästa vecka och nästa och nästa... och ville sälja tidningen. Han kunde lika gärna ha tagit en prenumeration

Thérèse sa...

jag hade besök av dom senast idag förresten

Anonym sa...

De är verkligen väldigt underliga. Skrev en blogg om dem. Eller där jag tog upp dem. Vet inte om du läst. http://cissan.blogg.se/051205225540_onaniledsagarhund.html

Wello wello. Min mammas granne är faktiskt väldigt kul att diskutera med. Min mor brukar säga till henne att hon faktiskt är hjärntvättad. Det vill hon inte ritkigt ta till sig hehe.

Unknown sa...

Heter inte deras tidning Vakttornet?

Cliff Hanger sa...

Thérèse - De är envisa som kackerlackor, de rackarna. Och med kitschiga illustrationer ja.

Cecilia - Bra initiativ av mor din där, he he. Ska kolla in ditt inlägg, har inget minne av att jag läst det.

Ulrika - De har flera tidskrifter. Det är Jehovas bakom både Vakttornet och Vakna.

Anonym sa...

De är precis som säljare, ger man sig in i en diskussion, så ser de det som att man är intresserad.

Anonym sa...

en sån där tecknad seriebok satt fast på min vindrutetorkare efter jag jobbat på stureplan kl 06 en morgon. Vilken vettig människa går runt vid den tiden? I think i made my point.

Anonym sa...

Läste att Michael Jackson överdoserat på Jack Daniels & smärtstillande, det fick mig att tappa all respekt för den spritsorten......kan tänka mig att marknadschefen röck loss toffsar ur håret efter att MJ pedofilerat deras sprit.

Anonym sa...

Mycket bra inlägg. Har du några knep på hur man blir av med dem?

Anonym sa...

JV tror inte på ett helvete, så det är helt klart inte någon av deras små tidsskrifter :)

Anonym sa...

Fruktansvärt obildade ni är däruppe i sverige - men ni verkar ju vara både självupptagna och dumma hela gänget.
Min bästa vän är ett JV oär helt vanlig - men det är ju i Grekland det.
Knasbollar!!!
Kanske lite störande för er som vill leva rullan hur ni vill. När man ser hur människor verkligen kan leva.

Anonym sa...

Jag är uppvuxen som ett vittne och har aldrig sett någon publikation som heter "Så här var ditt liv" och har heller inte sett någon med det innehåll som du beskriver. Dessutom ingår inte ett brinnande helvete i vilket folk plågas i vår trosuppfattning. Det måste varit en publikation från ett annat trossamfund.

När det gäller detta med dinosaurier så är inte heller detta något som vittnena förnekar eller anser vara ateistisk propaganda. Likaså anser inte vittnena att jorden skapades för 6000 år sedan; bibeln säger inget om när jorden skapades; det kan mycket väl ha varit miljontals år. Så de personer som Uppsala-studenten träffade var antingen inga vittnen, eller så redogjorde de för egna uppfattningar som inte har stöd i bibeln eller vittnenas trosuppfattningar.

/Alex