tisdag, augusti 08, 2006

Utflykter och bajenrelaterade funderingar


Jag tänkte att jag skulle skriva några rader om den föregående veckan, semesterveckan i Västergötland. Det är den värd. Jag har i och för sig friår, så jag har varit ledig hela sommaren. Men det ger en extra dimension åt ledigheten att åka iväg. Det behöver inte vara långt, bara man får miljöombyte. Jag fick inte med mig sambon till strutsfarmen i Broby (jag tycker att de är roliga att titta på och det kunde också vara ett lämpligt ställe att prova på att äta strutskött för första gången), men i övrigt blev det en hel del utflykter. Som jag skrev på min lista, punkt 35, tror jag att alla människor har något intressant att erbjuda. Jag tror att det samma gäller med småstäder. Jag skulle inte vilja bo i en liten "håla" året runt (inte än på ett tag i alla fall), men som utflyktsmål finns det mycket att se och uppleva här och var. Har man tur snubblar man över en rolig skylt också.


Orter av olika storlekar som besöktes förra veckan var Lidköping, Hjo, Göteborg, Skara (bl.a. sponsrade jag Bert Karlsson lite med mitt besök på hans Music Factory, eftersom de hade en utställning om Kiss där) och Karlsborg. Särskilt Karlsborg visade sig från sin bästa sida när vi var där. Det är därifrån bilderna ovan är tagna. En liten pärla vid Göta Kanal, mellan Vättern och Bottensjön. Karlsborg har en i mitt tycke fascinerande geografisk placering där.

Små, idylliska och mysiga orter i all ära, men roligaste utflykten förra veckan var ändå då jag och sambon var i Göteborg och fick se Hammarbys vändning mot Örgryte. Första halvlek var katastrofal defensivt sett, men i andra halvlek var det ett helt nytt lag som kom ut på planen. Nej, två helt nya lag förresten. ÖIS blev ängsliga och räddhågsna. Alltid härligt att gå från misär till sann lycka. Men helt ärligt kände jag på mig att vi skulle kunna vända, bara vi inte släppte in något andra mål innan halvtid. Passningsspelet såg bra ut, och ett topplag har oftast bättre självförtroende än ett bottenlag, som lätt kan börja darra.

Apropå Hammarby upptäckte jag förresten, trevligt nog, en hammarbystaty idag som jag inte sett förut (trodde att jag hade koll på de flesta hammarbystatyer, men vid närmare eftertanke vet jag inte med säkerhet hur det står till på den fronten, särskilt inte utanför Stockholm. Vem vet, kanske står det en staty över t.ex. Peter Berggren i Mjölby, Säffle eller Mensträsk? Och med Peter Berggren menar jag förstås den forne bajenkrigaren, inte detta gnagardjur). "Söder bröder glöder" stod det på statyns sockel, där själva statyn utgjordes av en glad gubbe på en vickande stol. Vem som helst kunde se att det var en trevlig bajare. Finns till allmän beskådan i Fatburs Brunnspark, om ni vågar er dit (idag var det några knarkare som lät sina dobbermann-hundar springa lösa där, och en liten stund senare kom ambulansen och hämtade någon från parkens toalett, en kvalificerad gissning är att det gällde en överdos. Detta leder mig osökt in på den gamla fina ramsan "Bajensvin, hasch och kokain". Huruvida dessa "festprissar" var bajare eller ej har jag dock ingen kännedom om).

4 kommentarer:

Anonym sa...

En dag kommer det nog en staty över mig också. Men helst inte i Mensträsk. Möjligen i Sexdrega eller Mora.

Cliff Hanger sa...

Eller varför inte S:t Petersburg?

- ©Mad Man™ - sa...

Aaah det var en underbar vändning... Jag och näst minsta satt och lyssnade på webradion [hon iklädd sin Bajentröja och shorts, viftandes med sin Bajenflagga].
Ser fram emot returmötet nu på lördag... Får upp min äldsta och så tar vi med farfar hans =)

Forza Bajen!

PS. Så du överlevde fiendeland? 8-)

Cliff Hanger sa...

Skönt att läsa att generationsskiftet i supporterleden går som smort. :-)
Jag skulle tro att enda anledningen till att jag uthärdade vistelsen i fiendeland var att jag hade kvällens dos av Bajen att se fram emot. ;-) Forza Bajen!