onsdag, augusti 09, 2006

En morgontrött nattuggla biter ifrån

*rrrring*...*rrrrrring* Telefonens sista ringsignaler hörs i fjärran, inne i dimman. Båda de trådlösa telefonerna ligger i andra rum än det sovrum som jag ligger i. Jag går upp och plockar upp en av telefonerna. För sent. Den som ringde har precis lagt på. Jag tar med mig en av telefonerna och lägger mig, fortfarande inte helt vaken. Några sekunder senare ringer det igen. Jag ser på displayen att det är syrran.

- Hej din telefonterrorist, svarar jag med sömndrucken röst.
- Hej.
- Varför fortsätter du ringa när jag inte svarade första gången? (Jag misstänker direkt att hon fattade att jag sov och att hon ville väcka mig när hon ringde andra gången).
- Jag fick inte tag på dig på någon av telefonerna så jag försökte här igen.
- Men varför trodde du att jag inte svarade första gången?
- Ska du läxa upp mig nu, när vi inte pratat på en månad?
(Okej, jag kunde varit trevligare, men mitt morgonhumör är inte på topp när jag blir väckt genom telefonterror. Syrran är också en person som jag kan vara lite mer direkt mot. Sedan var det inte en månad, snarare två veckor, sedan vi hördes av).
- Jag undrar bara varför du ringer igen när jag inte svarade första gången. (Inte helt sant. Visst ville jag läxa upp henne. Eller snarare få henne att förstå vilket lidande hon just åsamkat mig.)
- Du får väl gå och lägga dig i tid om nätterna! (Mina misstankar om att hon mycket väl visste vad hon gjorde när hon telefonterroriserade mig bekräftas. Visst borde jag lägga mig tidigare om nätterna, men det är i alla fall ingenting som borde störa andra, till skillnad mot telefonterror).
- Ska du läxa upp mig nu?
- Hehe *fniss*.

Syrran, om du läser detta, det ska i alla fall bli kul att träffas på fredag. Och du vet att jag i normala fall (när jag inte blivit utsatt för telefonterror) är trevligare. Puss på dig.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Det är ändå ok om det är syrran. Jag väcktes av en telefonförsäljare...

lisa sa...

jag kan nog vara lite som din syrra. Eller i alla fall ha lust att vara sådan. Men jag är lite för dumsnäll.

Cliff Hanger sa...

Sofia - Väckt av en telefonförsäljare låter inte kul. Men en liten fördel är i alla fall att man kan snäsa av dem med gott samvete då (i alla fall jag är för snäll för att göra det annars).

Lisa - Jag fattar inte riktigt. Är du snäll och vill vara en terrorist? Varför då?

- ©Mad Man™ - sa...

Har aldrig förstått det där med att höra telefonen när man sover? Som kille kan jag bara göra en sak åt gången =) [Du kan fråga vem som helst som känner mig och de intygar sanningshalten till minst 87%]

Anonym sa...

Det är ett fenomen att folk man känner alltid försöker att låta pigga och trevliga när man är tvungen att ringa dom tidigt. Som att det vore fult att sova tidigt på morgonen.

Själv svarar jag precis som jag känner mig, och talar gärna om för folk vad jag tycker om att bli väckt.

Min favorit brukar vara att säga: "Jag hoppas för din skull att det här samtalet kommer vara av vikt för mig.." Då brukar rätt många vänner säga: "Eeh.. jag ringer lite senare idag"

Stefan sa...

tricket är att lyfta upp luren 12 cm från klykan och sedan släppa ned den igen. smäller skitfint i andra sidan. 10 cm? då ringer de igen. 12 cm är det som gäller för att personen på andra sidan skall fortsätta sin dag fullt upptagen med att läsa läppar då delar av hörseln gått på fika ;)

Cliff Hanger sa...

Mad man - Jag brukar aldrig höra sambons väckningslarm på mobilen. Men igår måste jag ha sovit lätt.

Pash - Jag är likadan. Tycker att man kan vara naturlig och ärlig med sina vänner. Och är de inte ens vänner bryr man sig inte så mycket om hur de reagerar. :-)

Stefan - Låter rutinerat det där. Måste pröva. :-)

Anonym sa...

De var väl ett jävla GNÄLL. Det är väl bara att lägga av luren om man inte vill bli väckt eller säga att man ringer upp när man har vaknat till. Det är inget fel att sova länge(har själv jobbat natt i flera år samt varit en festprisse med sena vanor ... eller tidiga) men det är väl lättare att säga det rent ut än att den andra personen ska gissa vad som föranleder gnället.

Anonym sa...

Ja, puss på dig också pip Larsson. Veckans tips: Lägg av luren eller ge helt enkelt f-n i å svara.

Cliff Hanger sa...

Klart som f-n jag gnäller om jag misstänker att du visste att jag sov men ändå ringer upp en gång till.

Lägga av luren? Ja, det skulle vara för din skull då. Har inte haft något problem innan med folk som ringer tidigt.

Anonym sa...

Jag förstår inte varför jag skulle ringa om jag misstänker att du ligger och sover? Är det för att det är så trevligt att prata med dig när du är nyvaken eller?
Det finns många exempel på att man inte svarar på en gång i telefon.
Ex. 1: hittar inte den trådlösa telefonen.
Ex. 2: Ligger i badet.
Ex. 3: Pratar i mobilen. Osv.osv. Fantasin och lusten tryter att ge fler exempel just nu. Tack för dina fantastiskt höga tankar om mig! det värmer.
Lovar, ska inte ringa igen. (Klockan var väl ändå efter 9.30?!)

Anonym sa...

Bara så att det blir lite klarhet för dig i din misstänksamhet.
* JAG RINGER INTE FÖR ATT VÄCKA DIG MED FLIT. Finns helt enkelt inte något intresse eller behov av att djävlas från min sida.
* JAG VISSTE INTE ATT DU SOV. Hur ska jag kunna veta det? Har än så länge inte lyckats ha koll på vad andra gör när jag inte är med (inte alien än). Har även fullt skägg med att hålla reda på mig själv.
* JAG RÅKAR HA ANDRA VANOR OCH VAR HELT ENKELT OBETÄNKSAM.
Det är också helt ok att ta detta i telefon med mig eller öga mot öga. Bli lite förvånad över påhoppet. Trodde att du kände mig.
* JA, SJÄLVKLART BLIR JAG SUR ÖVER ATT DU ENS TROR ATT JAG ÄR INTRESSERAD AV ATT DJÄVLAS MED DIG.
Om du inte visste det så gillar jag dig och har inte något behov av att djävlas som "telefonterrorist".
Jag undanber mig fler anklagelser och fördömanden. TACK!

lisa sa...

jaha. Jag menade nog att jag skulle vilja ehhh... stövla in (metaforiskt) och inte vänta tills tolv på dagen när jag är helt säker på att min brolla inte sover. Ta lite mer plats liksom.

Cliff Hanger sa...

Lisa, som du kan se här ovanför är inte min syrra rädd för att ta plats. Kanske kan det bidra att hon är 13 år äldre.

Syrran - Vi fortsätter inte argumentera här. Det kan vi göra någon annanstans kanske.

Anonym sa...

Ja gärna, jag vill helst inte figurera i din blogg som något hemskt exempel av typ telefonterrorist eller dyl. över huvudtaget.