tisdag, april 04, 2006

Min sida om stan

Det är rätt märkvärdigt hur mycket det betyder var någonstans på jorden man är uppväxt. Lokalpatriotismen är hos många människor oerhört stark. Hur ska man annars förklara det faktum att Henke Larsson, som har råd att bo i princip var han vill på jorden, väljer att flytta hem till Helsingborg? Eller att den gamle NHL-spelaren Ulf Dahlén, med många intjänade miljoner, bygger hus i kalla, regniga Östersund.

Sedan finns det olika former av lokalpatriotism. För vissa räcker det med att bosätta sig i samma landskap som de är uppvuxna i. Andra vill återvända till, eller stanna kvar i, samma stad som de växte upp i. När det gäller många stockholmare verkar lokalpatriotismen vara än mer lokalt bunden. Man kan dela in stockholmare på många olika sätt, men något som sitter djupt inrotat hos många, ja de allra flesta skulle jag tro, är på vilken sida om stan som man är uppväxt. Har man som jag vuxit upp söder om stan känner man sig klart mer hemma i just detta tydligt avgränsade område. Jag tror att detta till stor del kan förklaras geografiskt. Mellan norra och södra delen av stan ligger innerstan som en smal midja på storstockholms kropp, med Mälaren och Saltsjön till väster och öster. Som stockholmare klarar man sig bra på att hålla sig till innerstan och sin sida av stan, man har ofta ingen direkt anledning att åka till andra sidan stan. Detta gör att många håller sig till sin sida. Förr i tiden fanns dessutom ännu färre passager mellan norr och söder. Att bygga broar mellan norr och söder har därmed en flerbottnad betydelse.

Personligen hittar jag väldigt bra söder om stan och känner mig också mer hemma här. Norr om stan känner jag mig däremot mer som en främling. Jag har flyttat runt ca 10 gånger i mitt liv, men alltid hållit mig söder om stan. De flesta jag känner och är uppvuxen med håller sig också fortfarande till södra sidan om stan.

16 kommentarer:

Thérèse sa...

Jag säger tvärtom, jag kan den norra sidan MYCKET bättre. Har bara bott i Tullinge ett kort tag som bebis annars aldrig i dom södra delarna.

Samma fenomen finns i Göteborg märkte jag dom år jag bodde där. Vissa vill bo i norr , andra i söder, andra västerut som Majorna och andra Hinsingen. Många Göteborgare verkade också bo i den delen där dom växt upp

Anonym sa...

Är också uppvuxen söder om Stockholm, sådär en 40mil...

Har bott i 08-området sen 1998 och bara på södra sidan om Slussen. Trots att jag jobbat på norra sidan och är inflyttad, känner jag mig mest hemma i söderort där jag bott i 8år. Vanor biter sig fast antar jag...

Anonym sa...

Gratulerar :-)

Anonym sa...

Det får nog bli söderort för mig med.

Cliff Hanger sa...

TAck Virvla. :-) Söder bröder glöder...

Thérèse sa...

Jag har aldrig varit i södra delarna av Madrid. Bara åkt tåg igenom på besök till andra städer. Men Per har varit på "safari" en gång

Andreas sa...

Tja, att jag är hemmakär kan ju ingen ha missat. Jag har bott på några andra ställen som känts som öde och avlägsna från mitt kära Högdalen. Vart? Bredäng, Tumba och Skarpnäck.

Nu har jag flyttat "hem" till Högdalen igen och aldrig varit så nöjd som nu =)

På måndag smäller det!

Anna-Stina sa...

Jag har aldrig bott närmare Sthlm än Bålsta. För oss som flyttat mycket och som bott på olika platser i landet, finns det en sak som förenar. Just precis det att vara utböling vart man än kommer. Det är alltid svårt att etablera sig på ett nytt ställe, men det finns alltid andra inflyttade som tur är. För intresset från infödda brukar vara svalt.

Vet inte riktigt hur jag kom in på detta, jag förstod nog inte frågeställningen helt enkelt. :-)

Cliff Hanger sa...

Andreas - Du har rätt bra känsla för vart man ska bo. Däremot har du inte förstått att det är grönvitt som gäller söder om Slussen. ;-)

Köpte derbybiljett till klacken idag. Dyrt men ett måste.

Anna-Stina - Det är klart att du blivit svalt bemött, du har ju inte bott på rätt sida om stan.

Babushka sa...

Jag har funderat på det där för jag är själv född och uppvuxen i söder om stan...och jag har som vuxen aldrig bott norr om medis.

Jag hittar överallt söder om stan och på söder, på den norra sidan är jag långt ifrån lika hemma. Jag gillar att hitta.

Vi har oxå biljetter till på måndag. Jag får fan stå på fel sida.
=(
Men jag ville faktiskt inte stå själv och frysa. Har sagt till A att jag ska ta på mig en grönvit bh eller trosor och flasha djurgårdsklacken. Bara bra om jag blir utslängd, då slipper jag eländet.
;-)

Cliff Hanger sa...

Emma, do the right thing och köp en biljett till den sköna, gröna sidan. Visa att du är en självständig, intelligent kvinna och bajare med snille och smak!

Dessutom skulle ditt flashande uppskattas desto mer bland "schyssta grabbar med grönvita hjärtan". :-)

Cliff Hanger sa...

Det värmer ganska bra att tumla runt i den allmänna röran vid måljublen också. :-)

Anonym sa...

Hemma på min gata i stan..som Stina alltid sa, visst är det så, hemma är alltid hemma, och när man som purung längtade bort bort bort så är det ofattbart att man som lite äldre längtar hem, hem, hem.

Studiomannen sa...

På måndag smäller det!

Jajamensan. Håll ni på med ert så koncentrerar vi oss på Ellos i Borås vs mina hjältar på plastgräset på Borås Arena.

Anonym sa...

Vill man inte bo inne i centrum?

Cliff Hanger sa...

Vi vill bo i närförort, söder om stan. Bytesobjekt mottages tacksamt.