söndag, april 23, 2006

Kvinnlig kommunikation

Igår morse möttes jag av en lapp på köksbordet. "Diskar du ikväll?" stod det på den. Alla som bott ihop med en kvinna någon gång eller som har en EQ som ligger något högre än en neanderthalares vet att en sådan fråga endast är retorisk. Det som meddelandet egentligen betydde var förstås "Nu är det för h**vete dags för dig att diska! Idag!". Jag vill inte klaga på kommunikationssättet i detta fall (ibland kan dock en rakare kommunikation vara att föredra). Alternativet med det underförstådda budskapet var helt klart trevligare än vad ett mer explicit meddelande hade varit. Budskapet var inte heller mera otydligt än att jag fann det säkrast i att lyda den outsagda ordern.

Morgonen efter låg en ännu trevligare lapp på samma plats på bordet. "Jag älskar dig!" stod det bland annat. Jag kan i och för sig med säkerhet säga att de tre magiska orden inte hade någon direkt koppling till min insats vid diskbänken, men ändå, det kan vara bra att ha kompetens i grundläggande kvinnokommunikation ibland.

Helt apropå tar jag för övrigt tillfället i akt att säga: Älskling, jag älskar dig också! (Det känns stort att meddela det så här offentligt, men det känns bara bra. Dessutom är det inte mer än rätt, då jag offentliggjorde dina meddelanden).

8 kommentarer:

Anonym sa...

Vad hade orden koppling till då?! *nyfiken*

Anonym sa...

nååååååh! :)

Cliff Hanger sa...

Virvla - I don´t kiss and tell. :-p

Nej, men det var nog mest en påminnelse i största allmänhet.

Babushka sa...

=D

Skönt att höra att du har fattat det hela.

Anonym sa...

*förstummad*

Anonym sa...

Bra du förstår fruns kommunikation..!! :-)

Andreas sa...

Jag är svårt allergisk mot den formen av retorik och kommunikation.

Jag skulle antagligen av ren princip struntat i att diska just bara därför...

Därmed inte sagt att jag mycket väl vet vad som avsågs från början!

Cliff Hanger sa...

Andreas - Tro mig, jag tränar henne i rakare kommunikation. Det har skett vissa framsteg. :-) Ibland kan också en mjukare kommunikation vara att föredra.