onsdag, april 19, 2006

Det är tydligen något speciellt med bussar


Tänk vad folk är olika egentligen. Spektrumet över vad folk intresserar sig för blir bara större och större. Vissa intresserar sig för insekter, andra för stövelkastning, andra är mer inne på svärdslukning eller knyppling. Ju mer den ekonomiska utvecklingen sprider sig bland folk, får de mer och mer tid över till att ägna sig åt intressen och hobbies. Ju mer globaliserad världen blir (med bl.a. hjälp av Internet), desto mer får folk upp ögonen för de mest udda sysselsättningar som folk ägnar sig åt här och var på jorden.

Bland alla udda fritidssysselsättningar som folk kan ägna sig åt, vill jag påstå att det Bussmicke och hans gelikar brinner för troligen tillhör de mest egendomliga. Det är såna som Bussmicke som är överkvalificerade för TV-program som Supernördarna. Jag måste ändå säga att det är avundsvärt att gå igång på lokaltrafik på detta sätt som Bussmicke gör. Det vore verkligen fantastiskt om man kunde få en kick av att se en buss med ett visst vagnsnummer. Vissa människor behöver bungy jump, höga hastigheter eller droger för att verkligen känna att de lever. För Bussmicke räcker det med att hitta något så vardagligt som en buss med rätt vagnsnummer för att bli tillfredsställd. Det måste tyda på någon form av intelligens att finna ett stort nöje i det lilla. Eller också vill han bara vara bäst på något, det spelar ingen roll vad. Det kan också vara ett genuint samlarintresse som gått rejält överstyr.

Jag har som trogna bloggläsare noterat kört buss tidigare. Hur gärna jag än skulle vilja lura i mig själv att bussar är det häftigaste som finns, måste jag ändå erkänna att det finns häftigare fordon och transportmedel, t.ex. sportbilar, flygplan eller motorcyklar. Jag skulle förstå det lite mer om man nördade in på något sådant. Men det är kul att det är några som tycker att bussar är det häftigaste som finns.
Nu till det största: Jag har ju faktiskt blivit fotad av the man, the myth, the legend Bussmicke himself! Varsågod Lisa (som bad om det) och ni andra - bildbeviset syns här intill! Eller bevis och bevis... jag syns ju inte på fotot, men jag svär på hedersmord att det är jag som sitter i bussen. Jag kan avslöja att han var ganska krävande och inte särskilt tacksam för att jag parkerade upp bussen så fint åt honom där han ville, på min rast i Skärholmens centrum. Det var nästan som att jag skulle vara tacksam för att han fotade mig och bussen. Det är alltså bussarna han gillar, oss förare beundrar han inte särskilt mycket som man skulle kunna tro. Jag frågade tyvärr inte varför han själv inte jobbade som busschaufför, det borde vara drömjobbet för honom.

Fotot här ovan kan även beskådas på Bussmickes hemsida här (scrolla neråt efter att du klickat på denna länk). Ofta figurerar han på forumet Bussnack, där hans gelikar finns. Ett helt absurdt ställe. (Nyligen hade han även en blogg på blogspot, men den verkar ha lagts ner nu).

18 kommentarer:

Anonym sa...

jag avundas lite smått folk som brinner för något , oavsett vad det är.

Lite småfåniga kan det verka men ändå "äkta" på något skumt sätt.

Coolt att vara en del av skum hobby Mango :)

lisa sa...

åhå, man tackar! Som en present nästan. Men det var lite svårt att se hur du ser ut...
Bussmicke är verkligen fascinerande!
Och hjärtliga gratulationer på bemärkelsedagen, en dag så här i efterskott!

Thérèse sa...

Min son och en av hans kompisar riskerar att bli som buss-Micke. Dom är klart fixerade vid bussar. Men det kan ju gå över tills han blir vuxen

Cliff Hanger sa...

El Pedro - Ja, det viktigaste är ändå att det känns meningsfullt för en själv, vad det än må vara. sedan gäller det i o f s att inte ljuga för sig själv. Eller också ska man ljuga riktigt bra så att man inte kommer på det...

Lisa - Tackar!

Thérèse - Du behöver nog inte vara orolig. Det finns många små bussmickar. Har deras fascination för bussar inte svalnat när de fyller tvåsiffrigt bör du dock vara på din vakt...

turbotrollet sa...

Om en person ska åka buss med dig (säg att du fortfarande kör buss) och personen saknar 4.50 kronor för att åka med, släpper du på den personen iaf? Heeeelt ärlig..

Anonym sa...

haha, ok at det finns en person, men att ha ett forum liksom... Det kunde jag aldrig ana.

Thérèse sa...

Nätet har ju blivit ett suveränt ställe för kufar som förr levde isolerade med sin udda hobby att hitta varandra. För några år sen läste jag i en tidning om en medelålders kvinna vars största interesse var giljotiner. Hon verkade faktiskt sjukligt besatt av giljotiner. Hon hade knåpat ihop en hemsida och fått kontakt med likasinnade över hela världen

Anonym sa...

man ser ju att det sitter nån i bussen på förarsätet iaf :)
du är nästan en kändis!

Anonym sa...

Så du är kycklingbiten i Warhols Campbell soup tavlor, fast på ett twistat svenskt bussfanatikersätt.....jag skulle vara hedrad!

Andreas sa...

Jag har en god vän som för många år sen myntade uttrycket:
Buss är ballt!

Han skulle nog gilla dig...

(Han heter för övrigt Micke, men där slutar likheterna..)

Cliff Hanger sa...

Turbotrollet - Om jag ska vara heelt ärlig så beror det helt på situationen, hur trevlig och ödmjuk personen är, hur lång tid det är tills nästa buss, hur kallt det är ute, hur djup urringning hon har... ;-) Närå, det där sista var på skämt, men allt annat var seriöst.

Thérèse - Mm, vart ska det sluta?

Anna, Argaste och Andreas - Tack, tack, men jag hade nog bara "tur" att vara rätt man på rätt ställe. ;-)

turbotrollet sa...

Skulle du släppa på ett turbotroll klockan 21.40 2 dagar innan julafton som saknar 4.50 på fickan, buss från Tekniska Högskolan mot Norrtälje.. kallt som attan, sjukt mycket packning, en timme till nästa buss... ?

Finns nämligen busschaffisar som INTE gör det.. tur att det finns snälla medresinärer dock! =P

Cliff Hanger sa...

Trollet - Det är klart att du skulle få åka med! Enda hindret skulle vara om du hade en aggressiv attityd som sa att du krävde att åka med, då hade jag kanske satt mig på tvären. Men de flesta människor är inte såna, och jag tror inte att du är sån.

turbotrollet sa...

Nej, absolut inte.. jag pep lite hjälplöst (och chockat) SKa jag ta nästa buss?.. typ.. Huu vad nere och ledsen jag blev.. jag som äntligen skulle få träffa familjen och fira jul, få komma hem i värmen efter en resa från Gotland "hem" till Rimbo.. Sen när jag väl kom på var busschaffisen självklart tvungen att FÖRKLARA SIG i..MIKROFONEN! Fy fasen vad jag satt där och skämdes, även fast inte jag skulle skämmas.. som om allt var mitt fel... *ryser av bara tanken*

Cliff Hanger sa...

Trollet, jag lider med dig. Dumma han!

För övrigt är detta konstigt: Alla kommentarer jag får, får jag också automatiskt till min mail. Undantaget är kommentarer från dig. Har du något trollfilter? P.g.a detta kanske jag inte märker om du kommenterar.

turbotrollet sa...

hahaha, nog för att jag är ett troll, men inget elakt troll som trollar och härjar på nätet. ;D (det har vi nog av i forumvärlden)

Skumt dock, jag hamnar inte i "spamfiltret", eller vad heter?

Får kommentarer via min mail oxå (hotmail), men många hamnar direkt i... vad heter det nu då?
Junkmail! Just det! Eller så är jag så jävla turbo, så det hinner inte registreras... ;D

Cliff Hanger sa...

Väldigt konstigt. Den här senaste kommentaren ovanför fick jag heller inget mail om, fastän jag fått det angående andras kommentarer idag. I spamfiltret ("massbrev") har du inte heller hamnat.

Fortsätt gärna trolla på min blogg :-), men om du skulle lämna en kommentar på något gammalt inlägg som du vill att jag ska se får du väl skriva en kommentar om det på ett nyare inlägg....

turbotrollet sa...

Appselutt! ;D

-Eller så kommenterar jag bara här, för att retas.. *visslar*