måndag, april 24, 2006

Ansiktet till rösten och ansiktet bakom tangentbordet

Visst blir man nyfiken på hur någon ser ut som man läst mycket av eller hört på radio? Det blir ju nästan ofrånkomligt så att man målar upp en bild av hur personen i fråga ser ut. Denna bild stämmer sällan in på verkligheten, därför kan det bli en intressant förvirring i huvudet när man får se hur denna fantasiperson verkligen ser ut. Så var det för t.ex. Lisa, som fick en aha-upplevelse när hon fick reda på hur radioprofilen Mats Nileskär såg ut (Lisa, du får ursäkta, men detta inlägg blev mer likt ditt än jag först trodde. Idén till detta inlägg kom i första hand från Simpsons-länken här nedanför).

För mig var det rätt omtumlande när jag fick se Lasse Persson från sporten på Radio Stockholm utanför Råsunda. Innan jag fick se honom live and kicking såg jag en tonårig, finnig, smal pojkspoling framför mig när jag hörde honom. Anledningen till detta är att han låter som att han inte kommit ur målbrottet (än idag). Men mannen som gick utanför Råsunda med en radiosändare på ryggen och som ofrånkomligen hade Lasse Perssons röst stämde inte alls in på den bild jag målat upp för min inre syn. Nej, till min förvåning var Lasse Persson en smått korpulent man över 30 år. Några finnar hade han inte heller, så vitt jag kunde se. Dessutom var han snaggad. Det stämde inte heller.

Ett kapitel för sig är annars dessa Public Service-människor med små handikapp som ändå får synas i rutan eller höras i etern. Förutom Lasse Persson på Sveriges Radio finns på TV-sporten en annan man med defekter på talet: Roger Blomqvist, mannen med en hel tuppfarm i halsen (jag vet att det inte finns några tuppfarmar, men det är ändå bästa sättet att beskriva hans röst). Sedan kanske ni minns den skelögde manlige hallåan, eller programpresentatören som de egntligen kallas. Även han jobbade för SVT. Det känns på sätt och vis lite fint att man inte behöver vara så perfekt på ytan för att jobba med såna populära och delvis ytliga saker som mediajobb är. Att man tillåter folk att prata bred göteborgska i min stockholmsradio är däremot egentligen över min toleransnivå, men det är väl någon form av hemspråksundervisning antar jag och då får man väl acceptera det.

Här kan du se ansiktena till några av rösterna på Radiosporten. Även de kommersiella kanalerna visar upp sina programledare på sina hemsidor.

Jag vet att ni är sjukt många som är nyfikna på hur El Mango ser ut. I alla fall tyckte jag att det var intressant att se hur bloggare som Thérèse (scrolla ned efter att ha klickat på denna länk) och Virvla såg ut, när jag fick reda på det, efter att ha läst mycket av dem. Som jag tidigare skrivit, har jag Homers personlighet. Detta innebär dock inte att jag ser ut som Dan Castellanata, som gör rösten till bl.a. Homer. Om du gillar Simpsons måste du bara klicka här och se skådespelarna till Homer, Mr Burns, vaktmästaren Willy och flera andra av figurerna i Simpsons, live i en TV-studio! Själv tycker jag att detta är väldigt kul. Hur undertecknad ser ut får ni däremot fortsätta fantisera om tills vidare, ni som inte redan vet det.

16 kommentarer:

Anonym sa...

moahahahaa jag vet!

lisa sa...

jag vill veta!
Detta är ett outtömligt ämne, det här med hur folk ser ut som man aldrig har sett. Så det räcker nog till både dig och mig, el_mango, och alla andra : )

Andreas sa...

*sällar mig till vetandeklubben*

Hehhehehehhehe.

Anonym sa...

du kan väl visa en liten del i taget? typ ett öga? :)

Thérèse sa...

Håller med Anna , du kan ju visa en bit i taget ,ett öga ,en nagel o.s.v. Du har ju visat håret en gång så det är bara att fortsätta.
Annars hör jag också till dom som vet. Foton från hela världen där jag fortfarande inte lagt in foton fast jag tänkt på det.

Anonym sa...

Vad sägs om en utmaning?

Cliff Hanger sa...

Konstigt, på bloggens huvudsida står det att det finns 2 comments till detta inlägg, men här var det ju en hel drös kommentarer. En annan kosntig grej är att jag inte får automatmail om att jag fått kommentarer (som det ska vara), bara några mail om detta.

Virvla och Andreas - Känn er speciella! ;-) Ni andra har också chansen, men ni får jobba lite. ;-)

Anna och Thérèse - Det är ingen dum idé. Jag ska ta upp det till diskussion med mig själv.

Sofia - Vad för utmaning? Jag tror jag kan gissa vad du menar, men du får säga!

Cliff Hanger sa...

Lisa - Tack för din generositet. :-)

Anonym sa...

Klart man blir nyfiken på alla som bara består av en text eller en röst!

Anonym sa...

jo visst undrar man. Jag undrar hur Kriss, Turmalin, Du själv, Virvla m fl ser ut. Cissi, Matte mfl har jag järnkoll på.....haha

http://mange.blogg.se

Anonym sa...

Rätt lustigt egentligen... hur den annars så exibitionistiska ElMango underviker att fastna på bild i sin egen blogg. :-)

Anonym sa...

Enligt en vän kan man avgöra allt om en person genom underarmen....han är iofs sjukt punchig men en underarm kanske?

Cliff Hanger sa...

Agipman - Fast det här inlägget var lite fåfängt i alla fall. Och hela grejen med att blogga är rätt exhibitionistisk.

Argaste - Det är en mycket intressant teori din vän har. Vi får väl se vad jag kan erbjuda av min kropp...

Babushka sa...

*dansar en liten segerdans*

JAG vet hur herrn i fråga ser ut!!!

Vad jag ska göra med den informationen vet jag iofs inte.

Anonym sa...

Du visar upp ditt tjusiga själv så visar jag upp mitt... Om jag vågar. Det värsta är att inför en sån utmaning kommer jag att behöva sminka mig i evighet och ta minst 30 000 bilder innan jag blir nöjd med en, för det blir ju en sån himla taggad grej. Snacka prestationsångest...

lisa sa...

aha, nu såg jag dissen av Gbg! Letade ju i fel inlägg...
Ja ja, hemspråksundervisning är viktigt, vet du väl. Du kanske kan behöva lite mer förståelse för andra : )