lördag, april 08, 2006

Flickor på herravdelningen

Som jag skrev i inlägget innan detta, var jag och simmade igår. Även vattenrutchbanan, bubbelpoolen och bastun nyttjades förstås. Satte tyvärr inget nytt tidsrekord i vattenrutchbanan, trots att jag ambitiöst försökte med att till max utnyttja tekniken med att ha så lite kroppskontakt som möjligt med banan. Men det var kul ändå. Då lyckades jag nog bättre med minimeringen av kroppskontakt i bubbelpoolen, trots trängseln om saligheten.

Nå, till saken, det jag egentligen tänkte skriva om i detta inlägg. Jo, på badets herravdelning finns det alltid små flickor. Döttrar som är där med sina pappor och badar. Men var går egentligen gränsen för hur gamla döttrarna får vara? Finns det några regler, eller är det bara efter eget godtycke? Igår såg jag två tjejer som kan ha varit 6-7 år gamla. Det är väl okej, men inte mycket äldre va? Eller vad säger ni? (Samma frågeställning gäller förstås även mammor med söner).

10 kommentarer:

Anonym sa...

rent spontant känns det mer "tillåtet" för mammor att ha med sina söner i omklädningsrummet än tvärt om. Men det är säkert på grund av den gängse uppfattningen om kvinnans kropp som vacker och mannens som.. lite fulare?

Trist att det är så dock.

Thérèse sa...

Jag tror också det är mer accepterat för mammor att ha med söner än pappor att ha med döttrar. Även om majoriteten av alla män är jättebra och absolut inte tänker så, så finns kanske en liten noja över "fula gubbar/pedofiler" som smyger runt på badhus. Kvinnliga pedofiler verkar ju inte finnas iallfall inte i folks medvetande. Eller så svamlar jag bara. Bada är jätteskönt iallfall , jag tänker ofta ta mig till badhuset här i närheten men än har det inte blivit av

Cliff Hanger sa...

Men vilken åldersgräns ska man sätta? Eller ska man inte ha någon åldersgräns?

Anonym sa...

gränsen går väl ungefär där du sade , 6-7 år.

sedan kan ju ungarna "klara" sig själv liksom.

de går i skolan osv så efter 7 bör de hänga i sina "egna" omklädningsrum.

Thérèse sa...

Det finns väl ingen åldersgräns idag? Barn är ju olika och mognar olika fort. När jag jobbade på dagis märkte man att det var otroligt stor skilland på 4-5 åringar , hur mycket dom kan och behöver hjälp med. Om en pappa går och badar med sin handikappade 12 åriga dotter kanske inte hon klarar att byta om ensam. Eller iallfall behöver kollas. Då är det väl okey att hon är med på herraras?

Andreas sa...

Min dotter är åtta nu, och jag skiter lite i vilket, om hon får hänga med mig eller byta om själv.

I slutändan handlar det mest om huruvida jag har tid att vänta en halvtimme extra efteråt, och om hon har något värdefullt med sig som man inte vill ska glömmas kvar. (Kan ju inte gärna knata in själv på damernas om hon tappat bort något och inte hittar det.) Nuförtiden är det inget direkt problem för Emma följer med på damernas.

Men, för att slutligen svara på frågan ordentligt så är det väl först nu, när hon fyllt 8 som jag känner mig säker på att hon skulle fixa allt själv på badhuset. Så jag skulle snarare säga 7-8 än 6-7. Ett år i skolan med gymnastik och ombyte och duschande är bra träning. En mer virrig och tankspridd unge skulle nog fått vänta nåt år till tror jag..

Mustardseed sa...

Man måste nog ta hänsyn till hur moget barnet är skulle jag säga. Jag är osäker på om vår sjuåring skulle ens våga byta om själv i badhuset. Ibland kan det ju vara lite krångligt att ta sig från omklädningsrummet ut i badhuset också och det känns inte alls som samma sak att klara sig helt själv i badhuset som att man tillsammans med de andra barnen klär om utan vuxet sällskap i skolan.

Så jag skulle nog kunna tänka mig att man upp till nioårsåldern eller så kan behöva följa med föräldern. Men det beror ju på barnet och omständigheterna.

Andreas sa...

ilisen: snarare är det när man tänker som du gör som man spär på dessa saker...

Cliff Hanger sa...

Jag håller nog med Andreas. Man ska inte göra saker värre än vad de är. Kul att se kommentarer från nya håll annars. :-)

Unknown sa...

Good blog.This is full with lot of information .