lördag, april 15, 2006

Jag - en spansk kuk?


För att fortsätta på djurtemat, jag blev en Cocker Spaniel i detta hundtest som jag hittade hos Städtanten. Låter inte så macho med Cocker Spaniel kanske, men om man läser den bifogade beskrivningen av Cocker Spanieln till mitt testresultat vill jag tro att den passar in ganska väl på mig:

Cocker spanieln är en av världens mest uppskattade och populära hundraser. Det är en sportig och aktiv sällskapshund som passar bra i de flesta familjer. Den är robust, snäll och barnvänlig men kan också vara något egensinnig. Det är också en ras med ganska stor arbetsvilja, energi och livsglädje så den rekommenderas helst till familjer som är lika aktiva som hunden själv. Rasens särprägel kan väl beskrivas att vara dess utpräglade sociala och livliga väsen. Det är en hund som alltid följer sin ägare med stor hängivenhet och glädje. Dessutom har den en enorm aptit på livet och de flesta ägare kommer att upptäcka att den har lika stor aptit på mat! Detta är en ras man måste vakta annars äter den sig lätt till en övervikt. Cocker spanieln har också ett stort behov av kroppskontakt och närhet.

Annars, vad är Cocker Spaniel för ett jäkla namn förresten? Spansk kuk, eller vadå?

Fotnot: Jag skrev ovanstående som utkast innan Thérèse skrev kommentaren till inlägget innan ("Mina favoritdjur"). Där skriver hon att hennes barn vill ha en cocker spaniel. Kul. Jag ser fram emot att adopteras av hennes familj.

11 kommentarer:

Hänna sa...

Jag blev också en cocker spaniel. Då kan vi vara spanska kukar ihop då :P

Thérèse sa...

Haha välkommen i familjen då: Jag tror du är en ovanligt bra cocker spaniel som man inte behöver gå ut och rasta i tid och otid eller plocka upp bajs efter.

Spansk kuk i Madrid kan det vara nåt? Kuk har många namn på spanska men det vanligaste är polla och det märkligt nog är ett feminint ord. Fitta är förresten ett maskulint ord. Så kan man säga picha , canot och lite andra saker.

Jag sa en gång kanot om en kanot till spanska kompisars förtjustning. Jag visste inte ordet och tänkte att det heter samma på spanska. Nu vet jag att det heter canoa

Cliff Hanger sa...

Mosstrollet - Ja, det låter intressant...eller nåt. :-)

Thérèse - Tackar. :-) Du kan vara lugn. Mangofrun har rastat mig på en riktig långpromenad idag i vårsolen. Hon behövde inte plocka upp efter mig en enda gång.

Anonym sa...

GLAD påsk!
Och nu stjäl jag hundtestet och kollar vad jag är..

Anonym sa...

Jag gjorde testet. Blev också en Cocker Spaniel. Även om jag gärna hellre ser mig som en Golden Retriever -då det faktiskt är min absoluta favorithund...
Wello! Cockigt eller inte. Sån är jag. tydligen.
Glad Påsk till dig och Bionda! och hälsa henne att...Livet är en fest! Hon är välkommen när som helst! :)

Anonym sa...

Det går nog bara att bli en Cocker Spaniel i det testet, jag blev också en sån! Hmm... Misstänker konspiration!

Anonym sa...

hellre en spansk kuk än en fucking golden... jag är fortfarande lite irriterad. Hade hellre blivit en terrier!

Babushka sa...

Golden Retriver
Golden retrievern är en snäll och tillitsfull hund. Den är glad då den känner sig nyttig och tycker om att samarbeta. Den tycker mycket om att bära grejer i munnen och gör det mer än gärna när den ska hälsa. Detta är ett tecken på stolthet och glädje. Skulle föremålet den valt att bära vara olämpligt och matte eller husse påpekar detta kan den lätt bli ledsen och stött. Golden retrievern älskar vatten. Enligt rasbeskrivningen ska den vara lydig, intelligent och ha naturlig arbetslust. En golden är en stark hund som gärna drar pulka och jobbar fysiskt, men den är ingen direkt sprinter på löpbanan.

Stämmer fan inte alls... jag vill bli en ilsken och aggresiv hund.
=(

Anonym sa...

emma: ja. precis så! jag håller med!

Cliff Hanger sa...

Cecilia - Glad Påsk på dig också... och på er alla! Schysst att Bionda är välkommen...men jag då?

Emma och Anna - Nu vet ni hur det är att vara transsexuell, typ. Ni är terriers i golden retrievrars kroppar. ;-)

Ewila - Tummarna ska hållas! surt att man inte kan se matchen, man har ju blivit bortskämd med att kunna se alla matcher. Men radio finns förstås alltid.

Systrarna Syfilis sa...

Cocker spanieln kommer ursprungligen från England och tillhör grupp 8, Stötande och Apporterande fågelhundar och har sin bakgrund hos de spaniels som förekom som "gårdshundar" i England. Från dessa spaniels utvecklades en hund som kom att användas främst till stötande eller apporterande fågelhund. Eftersom den främst användes vid Morkullejakt (Morkulla eng. woodcock) fick den namnet "cocking spaniel".

Jag hade samma förklaring på tungan, men den här formuleringen var ju fin ;)