onsdag, april 05, 2006

Kritik mot sexhandeln under fotbolls-VM och mot Bodströms utspel

Jag kan skriva under på att det inte är en sådär jättelyckad idé med den planerade organiserade sexhandeln under fotbolls-VM i sommar. Det verkar nästan som att bordellerna är en del av hela nöjeskonceptet fotbolls-VM. Åk till Tyskland och titta på fotboll, drick öl i plastglas och sätt på en "traffickad" prostituerad, inhyrd för just detta evenemang, typ. Det känns inte som en modern syn på sex och jämställdhet att sexhandel ska vara en service och en extra facilitet i ett evenemang, bara för att det lockar många män. Att göra sexköp så rumsrent kan göra att ojämställda normer angående sex sprider sig eller får ännu starkare fotfäste globalt, då Tyskland har hela världens ögon på sig i sommar.

Trots min kritik mot den organiserade sexhandeln under fotbolls-VM är jag ändå mycket tveksam till Bodströms uppmaning till en kollektiv protest från fotbollslandslaget. För det första är spelarna där i egenskap av fotbollsspelare, de är inte några politiker. För det andra anser jag att spelarna har rätt till sin personliga åsikt i denna fråga, även om den inte överrensstämmer med min. Jag blir lite rädd av tanken på att alla ska tycka likadant bara för att de ingår i ett landslag. Spelarna ska heller inte tvingas skylta med sin åsikt offentligt i politiska frågor om de inte vill.

24 kommentarer:

Anonym sa...

jag skall rätt in i sexhandelns hjärta och detta för att se på matchen swe-par.

jag har inget intresse utav sexhandeln utan skall vara där för att turista , supa och kolla fotboll. Plus äta en massa döners.

Om jag skulle bojkotta detta för att "protestera" mot sexhandeln känns det som ett slag i luften.
För mig känns det som om desa röster skulle höjts innan ens Tyskland ansökte om att få hålla i ett VM.

Det är väl isåfall att hela Tyskland skall bojkottas och inte detta evenemang. I tyskland är det lagligt att sälja sig så varför då bara rikta in sig på VM?

Handlar detta om att det skall forslas dit så mycket folk illegalt som det utlovas , eller mot _all_ sexhandel?

Jag köper inte sex men jag skal ändå njuta och ha kul med fotboll. Om andra köper sex , deras bekymmer.

Thérèse sa...

Oj vad bra skrivet Mango , jag håller med varje ord. Läste för några dagar sen en blogg som ville ha statliga bordeller, a-kassa för dom som väljer att jobba som prostituerad mm. säker 10-15 inlägg som stödde detta , bara jag som hade en annan åsikt.
Såna uttalande känns väldigt typiskt en "gammaldags överklass" , vissa väljer att jobba som prostituerade dock inte min mammma eller dotter men jag kan naturligtvis gå på den statliga bordellen och uttnyttja deras tjänster.

Självklart ska ingen bojkotta en fotbolls och supar resa till Tyskland. Jag hade gärna åkt själv! Men jag tycker man ska bojkotta sexhandeln

Hänna sa...

Håller med thérèse om att; bojkotta inte fotbolls VM utan legaliseringen av prostitution!

Och visst självbestämmande över sin egen kropp i all ära, men vem mår bra av att sälja sin kropp?!
Jag undrar hur verkligen hur folk kan resonera positivt om prostitution .

Men tänk vad många nya arbetstillfällen som skapas om Sverige skulle legalisera prostitution . Whips så skulle ungdomarna ha nåt att göra om dagarna istället för att drälla omkring och vara onyttiga.

Anna-Stina sa...

Jag tycker att Borgström har förstått sitt uppdrag precis och gör ett jättebra jobb som jämo. Han ska ifrågasätta på ett sätt som gör att det absurda i våra"normala" tankegångar lyfts fram.

Däremot ingår det inte i fotbollslagets uppdrag att ta politisk ställning. De kanske ska visa goodwill på andra sätt.

Håller med dig :-)

Anonym sa...

Tycker det är trist att Bodström ska snylta stjärnglans av landslaget....lite simpelt....flyg ner ett par Rentboys till schlager EM och skapa debatt istället...

Cliff Hanger sa...

El Pedro - Jag tycker också om fotboll. Lyllos dig som ska se matchen på plats! Tycker inte att Sverige ska bojkotta VM. Om man ska bojkotta ett VM eller OS för att nåt skit pågår i det land där nånting arrangeras skulle man inte kunna arrangera många VM. Sedan beror det ju på hur hemska grejer vi pratar om. Nog för att sexhandel är klandervärt, men det går inte att jämföra med t ex apartheid.

Njut du av VM med gott samvete, det ska jag göra. Håller dock inte med om att det bara är andras bekymmer om de köper sex. Vissa kanske prostituerar sig frivilligt, men det är många från öst som hamnat fel, blivit lurade och råkat ut för trafficking. Dessutom ska man inte uppmuntra till detta från arrangörshåll heller, tycker jag.

Thérèse - Tack. Märkligt vad många nyliberaler du stötte på där. Är man så liberal är man naiv, tycker jag.

Mosstrollet - Bra skrivet. :-)

Anna-Stina - Bra, då är vi överens. :-) Fast det var Bodström jag menade, inte Borgström.

Argaste - Du är så fiffig. :-) Alexander Bard har ju jobbat som böghora i Amsterdam. Vi kanske skulle ha röstat fram BWO till schlager-EM i stället.

Thinkerbell sa...

Eftersom jag inte är fotbollsfantast av någon rang alls så kanske jag inte bör uttala mig. Men att säga att detta inte är en fråga för fotbollen tycker jag är konstigt. Fotbollen och även övriga idrotten är ingen frizon skiljd från övriga samhället.

Att män köper kvinnokroppar är en mansfråga och det är i sammanhang där män dominerar som de flesta hycklerierna kring horor och den sämsta kvinnosynen finns.

Vilka skulle kunna vara bättre lämpade att ta ställning?

Thérèse sa...

Ang. Alexander Bard fick jag denna berättad för mig : "Vad är det för likhet mellan Alexander Bard och Saddam Hussein? Båda har blivit tagna i ett mörkt hål av en stor amerikan i uniform" Vet inte om den är riktigt rumsren.

Nyliberaler är ofta väldigt naiva och lever uppe i det blå långt från verkligheten.
Men det är mysko med en 50+ bloggande kvinna som ofta skriver om sina döttrar i ett inlägg verkligen stödjer förslaget om statliga bordeller.
Något som Ian och Berts parti hade på programmet om jag inte minns fel.

Anonym sa...

Mangon, jag gjorde verkligen mitt bästa för Bwo, det gjorde jag. BOW läste jag på aftonbladet idag, givetvis har ingen korrläst nätbilagan innan den släpps...jag tycker de ska döpa om sig till det!

Anonym sa...

Det känns som att hela VM cirkulerar kring sexhandeln, men det kostar å andra sidan ingenting att säga sin mening och det är dessutom sunt att ifrågasätta.

Jag är absolut emot trafficing!

Anonym sa...

Kanske är VM bra för den här frågan. Tänk så mycket debatt det har skapat som annars inte hade uppstått! Själv visste jag t.ex. inte ens att det var legalt med prostitution i Tyskland, det har VM-debatten upplyst mig om.

Tycker inte att det är upp till fotbollsspelarna att bojkotta VM, däremot kan de göra sitt genom att uttala sig negativt osv. Spelarna är idoler för många unga, vad de säger betyder mycket.

Cliff Hanger sa...

Fan, jag blir så trött. Här hade jag knåpat ihop svar till nästan alla ovanstående kommentarer och sedan när jag ska publicera kommer "servern hittades inte" upp på skärmen... :-(

Anonym sa...

Skrev inte jag en kommentar här tidigare idag? Inbillade jag mig kanske?

Orkar inte skriva om det jag tänkte, men däremot tipsa om en blogg:

http://napalmdreams.blogg.se/

En först lite stötande syn på prostitution men intressant att läsa. Skriven av en eskortflicka.

Studiomannen sa...

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1077&a=534163&previousRenderType=14

Detta tycker jag också, ungefär så.

Cliff Hanger sa...

Okej, jag gör ett nytt försök att kommentera...

Thinkerbell - Självklart ska spelarna få ta ställning om de vill det. Det jag inte gillar är att de ska pådyvlas en kollektiv åsikt. De ska inte tvingas in i en politisk debatt. Deras enda förpliktelse är att spela fotboll. Vill de inte skylta med sina politiska åsikter ska de inte tvingas göra det. Om de däremot SJÄLVA vill ta ställning mot sexhandeln tänker jag inte protestera mot det.

Thérèse - På denna blogg är det i alla fall högt i tak för vad som är rumsrent. Den var bra. :-)

Virvla - BOW - "båge" på engelska alltså. Låg det någon poetisk innebörd i det? Eller tänkte du bara på livsmedelsaffären B&W?

Suratanten - Visst är det sunt att ifrågasätta. Men de ska i så fall ifrågasätta på eget initiativ. Jag ifrågasätter påtvingat ifrågasättande.

Bionda - Inget ont som inte för något gott med sig.

Sofia - Ska kolla in den där bloggen.

Peter - Ungefär så tycker jag med.

Cliff Hanger sa...

Sedan får jag tillägga till Peter att det jag skriver om i mitt inlägg är minister Bodströms förslag till en kollektiv spelarprotest. Inte JämO Borgströms förslag till att bojkotta VM.

Thinkerbell sa...

men vem har sagt något om att det är fotbollsspelarna individuellt som ska bojkotta. Som jag förstod JämO så är det "fotbollen" dvs kulturen kring fotbollen (Lagrell o co) som kan ta ställning. Självklart vore det nice om den svenska regeringen också ställde sig bakom.

Anonym sa...

jag tänkte på bow som i buga (man ska buga sig inför dem, särskit den lille söte sångaren) samt som i rosett (bard är jävligt bög) tycker det är roligt med flertydiga ord. :-)

Cliff Hanger sa...

thinkerbell - Det är ministern Bodström som föreslagit att spelarna ska protestera (inte bojkotta) mot sexhandeln. Det är JämOn Borgström som föreslagit en bojkott av VM.

virvla - Jo, det skulle nog passa dem. Tvteydiga ord är kul. :-)

Anonym sa...

BRA SKRIVET!

//Anna

Thérèse sa...

Som jag skrev ovan läste jag en bloggare som förespråkade statliga bordeller för dom kvinnor som ville jobba som prostituerade. Han fick mycket medhåll i sina kommentarer
Nyliberalerna brukar alltid vara för fri företagsamhet och mot statliga företag men av någon anledning ska bordellerna i det nyliberala paradiset vara statliga.

Anonym sa...

Här var det livat. Personligen tycker jag bara att det är lite trist att så många i den allmänna debatten inte kan skilja på trafficking och prostitution. Jag vet att det är svårt för vissa att förstå, men prostitution KAN faktiskt ske utan kidnappning, våld och fångenskap.

Sofia: Varför är http://napalmdreams.blogg.se "stötande"? För att det är jobbigt att få sina cementerade fördomar utmanade av någon som faktiskt VET? (eller misstolkar jag bara dina ord nu kanske?) :)

Thinkerbell sa...

skillnaden mellan trafficking och prostitution är bara gradskillnader i helvetet.

Studiomannen sa...

Jösses.

Får skaffa glasögon. Sorry!