söndag, april 09, 2006

Drabbad av Jesper Blomqvist-syndromet


Jaha, nu har El Mango fått hartandat överbett, börjat prata läspande västerbottniska eller blivit knäskadad, kanske ni tänker, med anledning av rubriken. Nej, så är det inte. Även om det ligger lite i det där med överbettet. Nej, JB-syndromet (som Jesper Blomqvist-syndromet kallas inom fackområdet, eller var det jackområdet?) innebär att jag ständigt drabbas av att mina tröj- och jackärmar med tiden blir för långa. Det spelar ingen roll att ärmarna passar jättebra när jackan eller tröjan är nyinköpt. Efter en viss tid är ärmarna ändå alldeles för långa. Det handlar inte om att jag köper för stora kläder. På kroppen i övrigt sitter vanligen tröjorna och jackorna bra även fortsättningsvis, några månader efter inköpet. Ärmarna verkar dock ha en egen vilja att dra sig mot marken. Jag vet inte vad detta beror på, men jag har några teorier. Teori nr 1 är att jag ständigt blir smalare över axlarna. Teori nr 2 är att det är någon jäkel som spelar mig ett spratt, någon hustomte eller liknande, som syr på några trådar varje natt. Teori nr 3 är att jag med åldern blir allt mindre och krymper ihop (lite som teori nr 1). Teori nr 4 är att mina armar blivit allt kortare p.g.a. för lite stretching efter idrottsaktiviteter. Fast egentligen misstänker jag att det hela beror på något annat. Oklart vad dock.

16 kommentarer:

Anonym sa...

eller så går du bara och ständigt drar i dina tröjärmar så de töjer sig

vad gör blomqvist nuförtiden, han försökte ju sig på något slags kommenterande i tv. svårt när man är talträngd.

Anonym sa...

Virvla: Sist jag såg Jesper var på McDonalds i sensomras. En onsdagnatt. Han såg ut som en mini-Ljungberg-wannabe. Fast inte alls lika snygg naturligtvis (för faktiskt. Freddi är snyggare än Jeppe). Senast jag hörde någonting om honom var annandagjul. Då Hansypants med sällskap var på en stor fest på Rex. Där dansade han en hel del och hade (enligt hansy) byxorna uppe vid bröstkorgen och såg lite halvdorky ut. De partajade ihop och räddade undan honom från något vrak till tjej.
Han var rätt full också. Vet inte hur det låg till på tröjärmsfronten dock.

El Mango -tuff luck. Det är nog så att du har tränat dina armar för mycket. Fått sjukligt breda, muskulösa armar och axelparti att det är därför ärmarna blir så långa. Eller så är det som Virvlans teori. Den känns säker.

Cliff Hanger sa...

Ha ha, fina teorier, Virvla och Cissan. Men jag måste tyvärr göra er besvikna. Jag håller varken på med tröjdragning eller kroppsbyggande. Och Cissan, om man pumpar upp sig blir väl tröjärmarna kortare på armarna?

Andreas sa...

Jeppe utbildar sig till fotbolsstränare och har just börjat som tränare i DIF Fotboll ungdom. Dessutom jobbar han som eh.. "expert"-kommentator på TV4 och kommenterar spanska ligan, senast Barcelonas match igår kväll.

Tvivlar för övrigt starkt på påståendet om att Jeppe skulle ha byxorna högt uppe, då han alla gånger jag träffat honom (och det är ett antal) snarast varit på gränsen till att tappa dem. De är alltid stora, slappa, gärna trasiga, och sitter lågt och löst.

El Mango får helt enkelt sluta köpa stretch-kläder av dålig kvalité...

Anonym sa...

Mina brukar bli kortare, det betyder att jag har ett motsatt syndrom. Vad kan det vara, lider av hypokondri...not.

Anonym sa...

Ha! Det kan man tro och tycka. Men det är inte rätt. I alla fall inte för mig klockan nio på morgonen och jag nyss kommit hem från jobbet. I got a bit carried away där efter Blomman på McDånken. För ja. Hur fasen kan någonting som blivit större helt plötsligt te sig mindre. När man fortsätter köpa tröjor i samma storlek. Kanske så att du faktiskt har tränat armarna. Men att du fått mera slim-fit. Det har blivit långa sega muskler istället för korta explosiva? Måste ha varit nåt sånt jag tänkte *host*. Och att du fryser så du drar dig i ärmarna. Det är svårt att veta hur man ska klä sig såhär års ibland.

Men jo. Enligt miss Hansypants satt byxorna väldigt tveksamt på karln. Hon uppmärksammade det väldigt noga där på dansgolvet. Men visst kan man ju också tillägga att det inte var hennes nyktraste tillfälle på Rex.

Anonym sa...

Själv har jag det motsatta problemet, mina tröjärmar är alltid för korta. Men det kan ju bero på att jag har ganska långa armar..

Hänna sa...

Jag skulle vilja gissa på teori nummer två.

Anonym sa...

Vi har en liten elak hustomte hemma, säkert hans fel att ärmarna blir för långa. Det är iallafall hans fel att sakerna i badrumsskåpet ständigt byter plats och försvinner...

Cliff Hanger sa...

Andreas - För att citera en god vän till mig: "Jag är en rocker, jag köper itne nya kläder". :-) Men om JB-syndromet blir allt för svårt ska jag ta ditt råd i beaktande.

Suratanten och Anna - Ni får sluta träna axlarna!

Bionda - Var det han som snodde nagelsaxen också?

Andreas sa...

Mango: Du såg jävligt lite ut som en rocker och väldigt proper i måndags om jag får säga det själv, så det resonemanget håller inte riktigt... ;)

Cliff Hanger sa...

Bakom den propra fasaden bor det faktiskt en rocker, tro det eller ej. :-) Är förvisso inte någon hardcore-rockare, men jag kommer hänga på låset när biljetterna till nästa AC/DC-konsert släpps i alla fall. :-) Håll ändå med om att det är ett bra citat.

Cissan - Långa, sega muskler är alltid några sorts muskler. Jag köper det. :-)

Andreas sa...

AC/DC är ju folkmusik, knappast någon hardcore rocker där inte... ;)

Cliff Hanger sa...

Folkmusik, tsss... äh, blir det hårdare än AC/DC blir det bara löjligt och parodiskt. Till exempel sångtekniken inom death metal är ju bara fånig. Det är inte svårt att se ut och låta jättearg, men det blir inte automatiskt bra musik för det.

Anonym sa...

bara så du vet. mingman (mingman.blogg.se) är en fu¨llt levande tjej med allt sånt som hör en tjej till. nästan iaf.

detta är inte postat av henne. jag lovar. utan av en annan bloggläsare.

Stefan sa...

teori nummer 5: du använder tungt vatten vid tvätten, och vattnet samlas vid muddarna vid hängtorken - för du tumlar väl inte?