torsdag, april 20, 2006

Gudarna måste vara tokiga

Gudarna måste vara tokiga. Vädergudarna alltså. Jag trodde i min enfald att våren kommit på allvar och lämnat vintern offside. Men icke sa Nicke. Det strålande solskenet och det tvåsiffriga gradantalet på termometern igår var inte på något sätt en garanti för att våren kommit. Inte heller var min vårdikt någon tillförlitlig mätare på årstiden. Visserligen är "aprilväder" ett känt fenomen, pålitligt i sin opålitlighet. Men jag måste ändå säga att jag blev rätt förvånad av att se små, vita snötäcken på marken när jag drog upp rullgardinen i morse, den 20:e april. En lustig tillfällighet i sammanhanget är att vi just denna snöiga aprildag fick hjulen bytta på bilen, från vinterhjul till sommarhjul (jo, man byter ju faktiskt hela hjulen, man tar inte loss bara däcken, även om det heller inte är fel att säga att man byter däck). Trots snön är jag inte allt för orolig för halka. Mindre lustig var den oförutsedda utgiften för att bl.a. två nya däck behövde köpas, eftersom de gamla var för slitna.

9 kommentarer:

Andreas sa...

Jag har kört med sommardäck i två veckor. Funkar finfint. Snön är ju borta redan igen. Som väntat.

Cliff Hanger sa...

Ja, jag var inte direkt orolig för att vintern skulle vara tillbaka i morse. Det var bara så ironiskt med detta väderomslag åt fel håll just den dagen som vi bytte till sommardäcken.

Thérèse sa...

Jag kanske skulle jävlas och rapportera vad vi har för väder här i byn idag ;)

Anonym sa...

byter du inte själv Mangon?

Cliff Hanger sa...

Thérèse - Nej, gör inte det, snälla du.

Virvla - Nej, jag är lat och ohändig och jag får det gjort gratis på min farbrors jobb på Bilia där han är kundmottagare.

Anonym sa...

Tips 1. Jag tycker du definitivt ska köpa en Diabolo, det är oerhört rolig och avslappnande också!
Tips 2. Förvänta dig aldrig någonting av vädret.

Hare Spuergött!

Anonym sa...

Nu är det sol igen:)

Hänna sa...

Vår idag, vinter imoron..?
Jag var uppe i huvudstaden och ni hade ju i alla fall riktigt härligt väder idag! :D

Anonym sa...

Våren ÄR opålitlig..