onsdag, maj 10, 2006

Skriv på för högre studiemedel!

Studiemedlen ligger idag på en nivå som inte kan uppfattas som något annat än ett hån. Studiemedlet är idag endast marginellt högre än det var då jag 1996 började plugga min första sejour - det är tio år sedan!

Är det meningen att bara de med stöttande, rika föräldrar ska ha råd att plugga? Ska högre utbildning bli en klassfråga i ännu högre grad än vad det redan är idag? Visst kan man jobba vid sidan av studierna. Men det ska inte vara en nödvändighet för att överleva. Dessutom ska heltidsstudier få bedrivas just på heltid och då kan man inte kräva att studenten ska jobba extra för att få ekonomin att gå runt. Alla studenter som vill jobba extra har inte heller något extrajobb.

Skriv på här för en höjning av studiemedlen! Även du som inte studerar, men som vill ha ett samhälle där högre studier inte ännu mer ska bli en klassfråga, ska självklart också skriva på!

För övrigt är det märkligt att SL inte har någon studentrabatt. SL, varför har ni pensionärsrabatt men inte studentrabatt?

11 kommentarer:

Anonym sa...

Men har man barn och studerar får man hur mycket pengar som helst, de kastar pengar efter mig. Skulle jag ta fullt studielån + studiebidrag+ barnbidrag, så blir det över 13 000. Nu struntar jag i att ta lån och får ändå nästan 6000, om jag räknar med barnbidraget.

Värre var det förr när man var singel och studerade, hade ju knappt pengar till mat i slutet av månaden.

Babushka sa...

Äh, ni studenter bara klagar och klagar. Tänk på oss stackars plågade förvärvsarbetande istället!

VARJE DAG måste jag gå till jobbet och sitta där i 8 timmar plus lunch. Må vara att det bara är 7,5 timme under sommartid och att jag har flex och rätt fin lön. STACKARS MIG.

För övrigt tycker jag gott att ni kan plågas lika mycket som jag när jag var student. Rättvisa är ordet för dagen.

;-)

Anonym sa...

Jag tycker att studiebidrag skall höjas i takt med maten,hyrorna m.m. Självklart skall den som vill arbeta inte behöva straffas, som det är nu får man bara tjäna en viss summa. Den som studerar är ju vuxen nog att ta ansvar över sina studier.Man ska sträva efter att alla ska få det bättre, det var mycket som var sämre förr och vi ska inte gå tillbaka till den tiden (appropå emmas inlägg).
Mangomamman

Cliff Hanger sa...

Suratanten - Du kanske kan kasta vidare lite pengar som de kastar på dig? Lite som att kasta macka, if you know what I mean.

Även om du har det bra kan du säkert sympatisera med de studenter som har det tuffare. I så fall ska du skriva på.

Emma - Ja, när du lägger fram det så där så är det självklart mera synd om dig... dumma jag!

Kan förstå att du vill att dagens studenter ska lida lika mycket som du gjorde när du pluggade förra årtusendet. Du fick väl rätt höga poäng på det där ondsketestet om jag inte minns fel? ;-) Men det är faktiskt ännu tuffare att plugga idag, eftersom studiemedlen är lägre nu i förhållande till övriga ekonomin.

Thérèse sa...

Jag har för mig att studiemedlen idag är på samma nivå som slutet av 80-talet eller början av 90-talet. Självklart borde dom höjas i takt med mat , hyror och sånt.
Idag är också återbetalningssystemt tuffare.

Hänna sa...

Jag har signat upp mej nu.. Läskigt att läsa, för nu vet jag ju vad som väntar :S

Per sa...

Jag tror precis som Therese att studielanet aer pa samma niva som naer jag borjae pa universitetet 88, fast da var min hyra for studenrum pa 19m^2 681:-/manad. Knappast idag... Fast redan da tyckte jag att pengarna aldrig rackte. Snabbmakaroner i mangder blev det;)

Anna-Stina sa...

Det stämmer att studiemedlen inte har höjts nämnvärt på över 15 år. Jag började själv plugga -92 och nivån var ungefär samma då som nu, så det är i realiteten en rejäl sänkning av levnadsstandarden för studenter. På den tiden räckte faktiskt lån + bidrag till både mat och hyra.

Så nu har jag skrivit på! :-)

Tänk också på att ju mer man lånar, ju sämre kreditvärdighet får man senare i livet då man kanske vill låna till boende och annat.

Den stora vinsten med att plugga är alltså inte alltid ekonomisk, man får väl tänka på hur väl utvecklat snille man får ;-)

Anonym sa...

Själklart känner jag sympati...eeeh.

JODÅ

Babushka sa...

*asg*
Nähääädu, jag var färdigpluggad år 2002. Inte fan är det så mkt skralare ekonomi nu.

1997-2002 pluggade jag och levde det fattiga men slappa studentlivet.

Mer pengar åt statligt anställda!!!

Anonym sa...

Jag är så dj.. trött på att betala alla dj.. barnbidrag, bostadsbidrag, socialbidrag, starta eget bidrag osv. osv. osv. till alla dj... människor.
Man jag som inte har barn får HELA (studiemedel med 100 % lån)6700 kr/mån. (oj, det ska visst höjas med HELA 300 kr/mån nu, tack för den).
När jag nu jobbar extra i terminerna (har en hyra på 4500 kr/mån är mer än 30 år och inga barn = inget bostadsbidrag) och jobbar hela sommaren tjänar jag för mycket (hela 135 000 kr på ett år) och får betala tillbaka 21 000 kr helst i ett bräde (alltså lånet som jag kommer att betala ändå tids nog). Man kan undra vad f-n CSN har med min sommarinkomst att göra?
Detta är ett sjukt system och det bygger inte på att klssskillnader skall jämnas ut. Det är de som bor hemma, de som har ynglat av sig eller andra tunga bidragstagare (man kan smygplugga med sjukbidrag exempelvis) som kan plugga men inte den stackars sate som tar hand om bara sig själv. Den dumme fan ska bara BETALA och vara glad!! Dessutom ska denne korkskalle inte tro att hon/han ska kunna göra livet drägligt med att jobba på sommaren. Nä nä, då får du inte låna!
Pluggade in tre år komvux och nu fem år på högskola = åtta år utan: semmester, partyliv, snygga kläder, oxfilé osv. osv. osv.

GRATTIS tilla alla er med barn, (och andra som har haft nytta av mina skattepengar i 25 år) det går bra att tacka här: ....... .