torsdag, maj 04, 2006

Just idag är jag stark!



Ah... det är en njutning att vara bajare idag! Serieledning efter en mycket väl genomförd match i toppmötet mot ärkerivalerna från Solna! Det första derbyt på söderstadion mot aik sedan 1990 kunde inte bli bättre. Ett gungande, böljande grönvitt hav som bar fram de välspelande krigarna till ännu en triumf i en storartad seriestart. Kan knappt bli bättre, det är bara SM-guld som slår detta på svensk nivå! aik-klacken hördes knappt. Dels var de inte särskilt röststarka (kanske hade de lagt för mycket röstresurser på att telefontrakassera bajenspelare?), dels fyllde de svagt nog inte ut den lilla sektion som de blivit tilldelade. Som speakern sade: Det är utsålt på alla HAMMARBY-sektioner. Vi bajenfans har däremot inte svikit under alla år vi spelat våra bortamatcher OCH hemmamatcher på deras Råttsunda. Black Army - "sämre klack än Häcken", som ramsan ljöd. På övriga sektioner var det däremot ett mäktigt tryck under hela matchen och även innan och efter. Jag var hes redan innan matchen hade startat...

Man vet för övrigt att man är på en bra krog när man med pekfingret som enda kommunikation (rösten var söndersjungen) signalerar att man vill ha "en" och får en Bajen Fans Bärs. Borde det inte alltid vara så självklart för bartenderna vad man vill ha? Öl har sällan smakat så gott som efter matchen igår. Särskilt som det inte blev någon innan. Stället som jag var på hade nog annars den mest blygsamma "slogan" jag någonsin sett, nämligen "ett ställe", som det stod på deras logotype i fönstret.

Många i Bajen ska hyllas, både för krigarinställningen och för skönspelet. Exempelvis Suleyman "Sulan" Sleyman (coolt namn, eller hur?) som går in och och täcker upp föredömligt för avstängde borde-komma-med-till-VM-backen Max von Schleebrügge. Sulan gick in och var resolut, bestämd och glidtacklande, med allsvenskans motsvarighet till Roberto Carlos ekstubbar till lår. Jeffrey Aubynn lekte kattens lek med råttorna i gnaget och visade landslagsklass för Lasse Lagerbäck på läktaren. Gjorde allt som oftast lite som han ville. Om han kunde höja sin lägstanivå vore det inte något snack om landslagsplatsen. Petter Andersson tog bort Boateng på ett föredömligt vis och var dessutom konstruktiv framåt. Furuseth Olsen, Stoor, Paulinho, Petur lekur, Mikkel Jensen, spelare nummer 12 (publiken!) - ja nästan hela laget får överbetyg. Söderbröder glöder! Den enda jag inte kan ge överbetyg i denna match är Gunnarsson, men jag ser att han har stor kapacitet.

En stor del av nöjet med en sådan här seger är att gotta sig i allt som skrivs efteråt i tidningar, på bloggar, på supportersajter m.m. Nästan alla verkar vara eniga om att det var en välförtjänt seger efter en riktigt bra match av Bajen också. Det var ingen tillfällighet att Bajen gick segrande ur striden. Till och med på aik:s hemsida erkänner man detta och sådant är nog allra bäst att läsa - erkännanden från neutrala eller t.o.m. från motståndare.

Och på lördag är det SM-final i handboll! Ja, det är verkligen en njutning att vara bajare just nu. Då gör det inget att man hoppade på fel pendeltåg efter matchen och hamnade en halvmil (fågelvägen) fel mitt i natten...

Förklaring till rubriken: Just idag är jag stark av Kenta Gustavsson har blivit Hammarbys hymn och spelas alltid precis innan matchstart på Söderstadion och andra hammarbyarenor. Vill du höra den och läsa texten till den ska du klicka här (det är ingen direktlänk, du får klicka vidare i den gröna vänsterkolumnen).

15 kommentarer:

Thérèse sa...

Jag hade också spytt så där mycket om jag sett det där gul-svarta märket.

Kul dag för oss bajare , dock lite trist att vara bajare så här långt från Söder. Ibland när jag pratar Bajen när det pratas fotboll här så känner jag mig som Stig-Helmer i första Sällskapsesan , då han pratar om Hammarby-Bajen med en gubbe på Las Palmas flygplats. När han ska anmäla att väskan inte kom fram

Cliff Hanger sa...

Jag antar att det är smells you have to take när man bor i Madrid. Fast nu finns det i alla fall mycket info att få på nätet, så man kan hålla Bajen-intresset vid liv även utomlands.

Du får se det som att du får missionera och lära ut den rätta grönvita läran där nere i Spanien! Du fyller därför en viktig supporter-funktion även fastän du inte kan närvara i Bajenland!

Anonym sa...

vinst i viktiga matcher smakar så oerhört gott , grattis.

jag tror jag skall hålla lite mer på Gais i år , så blir det lite spännande nu när hockeysäsongen är över

Cliff Hanger sa...

Tack El Pedro. :-) Gais är det lag som jag hoppas att det går bäst för av göteborgslagen. Borde man inte annars hålla på Frölunda i fotboll om man håller på dem i hockey?

Thérèse sa...

Håller med Mango GAIS är en göteborgsfavorit. När dom inte möter Hammarby håller jag gärna på dom

Anonym sa...

Lite lustigt att den första jag tänkte på när jag hörde om matchen det var du! Haha, lite lustigt. Bloggarna är mina vänner.

Cliff Hanger sa...

Sofia - Kul att du också är bloggskadad. :-) En av de första jag tänkte på när Bajen vunnit var bloggaren Pash, som är passionerad aik-supporter. Tänkte på hur jag skulle reta honom.

Anonym sa...

"AIK-klacken hördes stundtals under matchen, men var i självklar minoritet. Pinsamt och löjligt agerande dock av hemmalagets speaker som skulle påpeka att AIK-sektionen var den enda som inte var fullsatt. Inte så konstigt med tanke på den skandal till biljetthantering som föregått derbyt. Men 14694 åskådare totalt innebär att övriga sektioner på Söderstadion omöjligt kunde vara fullsatta."
www.svenskafans.se/aik

Fin lokal ni har till presskonferenser.... snabbmakaroner i hyllan bakom. Är det Linderoths? :-D

Anonym sa...

Tänker inte underhålla Mango med diverse bortförklaringar. Vinsten var för dagen välförtjänt, sett till spelet på plan. Men allt runtomkring... pfft!

För att citera ett inlägg på Gnagarforum: "Att förlora på Söderstadion känns inte som att förlora ett derby, snarare som en torsk borta mot Norrköping eller nån annan nästgårdsliggande lantiskusin."

Anonym sa...

mango:

nej, frölunda fotboll och hockey har inget med varandra att göra, vet inte mer än så.

de flesta i stan är rätt splittrade när det gäller fussball iaf

Cliff Hanger sa...

Agipman - Surt sa räven? ;-) Skandal till biljetthantering? Det vet jag inte vad som menas med. Känner inte till detta. Men jag tror hur som helst att fler gnagare hade kunnat se matchen live om de bara hade velat. Vill man verkligen se matchen och stötta sitt lag, oavsett var matchen spelas, så ser man till att fixa det om plats finns. Du är själv ett exempel på en oengagerad supporter.

Kungsörnen är en finfin bajenmakaronsponsor. :-) Annars vill jag minnas att aik förnedrade sig med att bära Hackman-kastruller på huvudena för några år sedan. Hahahahaha... hela Sverige skrattar. :-)

Och apropå lantiskusin vill jag bara påminna om att Hammarby är en stockholmsklubb. Det är mer än man kan säga om råttklubben från solna.

Stefan sa...

bajen rular. så det så!

Anonym sa...

och lustigt nog så anade jag att du skulle skriva något retfullt.. :)

Nåja, det är en lång Allsvenska.

Anonym sa...

Låten "Just idag är jag stark" med Kenta finns nu som ringsignal att hämta från http://mobilebling.blogspot.com
Eller så skickar du bara ett SMS till nummer 72550 med texten MARKOM STARK så får du den.
Kostar bara 15 spänn

Anonym sa...

Hammarbys Supporter sjunger Just Idag Är jag Stark. Hur får man tag på den????

Maila mig. Visbyjoakim@hotmail.com