onsdag, maj 17, 2006

Förbryllande skylt



WTF??? (3) Dessa foton är tagna på en parkering i närheten av där jag bor. Det konstiga är att den barnsliga teckningen, som sitter på två likadana skyltar, på varsin sida om stolpen, i material och utformning ser ut som riktiga trafikskyltar. En annan sak som förbryllar mig är skyltens budskap. Är det en sarkastisk kommentar riktad mot BMW-ägaren, som på parkeringen har setts, dag ut och dag in, mekandes på sin ögonsten? De senaste månaderna har bilen troligen mer mekats med än körts i trafik.

Det kan knappast vara en skylt som är ditsatt av något parkeringsbolag eller någon sorts "skyltmyndighet". Det är knappast heller någon riktig "avlämningsplats". Jag får inte ihop det. Skyltens budskap och utformning går inte ihop med den barnsliga teckningen. Teckningen sitter inte heller på något papper som är tejpat på skylten. Nej, bilden är lika "metallfast" som vilket annat motiv som helst på någon riktig trafikskylt. Ett vuxet practical joke i en barnslig kostym, fast med proffsig finish, som det ser ut i mina ögon. Och hur reagerar BMW-ägaren på skylten? Så många frågor, så få svar.

14 kommentarer:

Anonym sa...

sånna där skyltar kanske är det nya "sätta klistermärken-på-baksidan-av-trafikskyltar". Gulligt ju! Fast jag hajar inte riktigt budskapet heller... Finns det ett dagis i närheten? Eller förmodligen ska man inte fatta ngt. alls.

Anonym sa...

Måste väl finnas nån skola i närheten. En plats där föräldrarna lämnar av, och hämtar får man anta, sina barn. Idén är ju alldeles fantastisk - mycke trevligare än de vanliga trekantiga "varning-för-barn-skyltarna". Nåt för alla andra städer att ta efter.

Anonym sa...

Vad roligt! Väntar med spänning på fortsättningen! Men du, är det inte dags att börja fotbollsblogga snart? :)

Cliff Hanger sa...

Det vore ltie logik i skylten om det låg någon förskola eller skola precis i närheten. Men det gör det inte. Inte så nära så att skyltens placering känns logisk i alla fall.

Anna (inte städtanten, utan anna i svart text) - Jag är nyfiken på vem du är! Det kommer säkert flera fotbollsinlägg i framtiden, trots syrrans protester mot dessa. :-)

Anonym sa...

Jag gillade skylten!

Anonym sa...

fattar inte heller budskapet.......ogillar långsökta grejjer trots att jag är från Götet

Stefan sa...

fan mer såna skyltar och livet vore genast roligare. Lite personliga och så kan man ha egna regler... endast bmw´s får stå här kanske denna menar...

Anonym sa...

Nämen, nyfiken på vem jag är? Hur menar du, vad vill du veta? :) Fussball total! Ja, jag lyssnar på Tyskarna från Lunds fotbollslåt!

Cliff Hanger sa...

Anna - Jag tänkte att du var en Anna som jag känner, men det verkar du inte vara. Fast du är säkert en fantastisk människa.

Stefan - Jag håller med, det vore roligt med fler personliga skyltar! Mera anarki!

Anonym sa...

Jag lyckas inte ens fatta hur man kan koppla den till bmwn... även om jag ser att bilen på bilden ser ut typ som bmwn. Men jag fattar inte poängen. Vad händer?!

Och, ja, verkligen skitsmart att tillverka egna skyltar som men måste stå millimeternära för at se vad som står.

Men den va ju gullig i alla fall.

Andreas sa...

Jag är fullständigt övertygad om att det är ett barn som ritat, och med sin förälders hjälp satt upp den vid sin egen p-plats. Någon som växlar hem med regelbundna intervaller eller liknande...

Du kan ju alltid kontakta GFK?

danne sa...

Lysande!!

Cliff Hanger sa...

Andreas - Visst måste skylten vara ritad av ett barn. Själva skylten ser dock väldigt proffsig ut. GFK, gatu- och fastighetskontoret, antar jag att du menar. Jo, det skulle jag kunna göra, om detta utvecklas till en fråga som jag bara måste ha svar på.

Danne, mästerfotografen - Tack. :-)

Cliff Hanger sa...

Sofia - De teorier som poppat upp i mitt huvud är att det antingen är en taskig kommentar mot BMW-ägaren att han mekat så länge på samma plats så att detta blivit som en avlämningsplats, eller också upplyser skylten om att detta skulle vara en plats där man lämnar ungen på dagis. Båda teorierna för dock frågetecken med sig.