måndag, maj 22, 2006

Skriv ihop!

Såg att det var någon som hamnat på min blogg genom att söka på El Gunga. Till denna person skulle jag vilja rekommendera en liten kurs i ihop skrivandets ädla konst. Sär skrivning är ju så jätte fult, det är som synes ett riktigt o tyg...ibland kan syftningen också bli någon annan än man tänkt sig, det kan i och för sig bli as kul, t.ex. brun hårig sjuk sköterska i stället för brunhårig sjuksköterska, men det blir väldigt fel. Jag tror att en över generalisering av engelskans skriv sätt bär en del av skulden till detta. I engelskan särar man ofta på ord som hör ihop.

Skrivihop.nu är en sajt som bjuder på många sköna särskrivningar. Den förnyas inte längre, men det finns fortfarande mycket kvar att titta på. En annan rolig sajt på samma tema som jag vill tipsa om är denna sajt.

9 kommentarer:

danne sa...

Tack för att du kom på party!!! Du gjorde en lysande insats! Peacce bro.

Studiomannen sa...

Velade länge men det blev ingen T-shirt från skrivihop.nu. Och nu är det försent.

Jag har fört hårda kanper i lokalpressen här hemma och förklarat för diverse firmor varför det är fel och fult att heta "Trädgårds möbler", "Tapetserar atelje" och "Cykel verkstad". Fast en av de värre är den rikskända tävlingen "Vår ruset". Eller kolla in syltburkar från Önos. BOjkott!

Stefan sa...

om man skriver el ektricitet då?

får man en CHOCK här då?

typ bloggchock ;) mohuhaha

Anonym sa...

så sant så sant.......Lordi är de bästa och särskrivning är något kul!

Cliff Hanger sa...

Danne - Tack själv för en perfekt arangerad fest! Det där om att jag skulle ha dansat naken (som du skrev på Japanesevikings blogg) vill jag dock bestämt dementera. Jag kommer i alla fall inte ihåg nåt av det, men det kan i och för sig bero på att jag umgicks för mycket med spritflaskorna i baren.

Peter - Det är rätt! På dem bara! När du ändå är i farten, kan du ryta åt dem som markerar genitiv med apostrof (t.ex. Nisse´s grill). Det är också en grej från engelskan som inte hör hemma här.

Stefan - Fyndigt, fyndigt. :-) Jodå så fort du skriver någon icke-ironisk, medveten särskrivning på denna blogg får du automatiskt en elchock. Jag har en deal med och bredbandsleverantörerna och elbolagen. Passa dig!

Anonymous - Nu tyckte inte jag att Lordi var bäst, även om de tillhörde de bättre. Men tack ändå.

Anonym sa...

Vågar nästan inte skriva för jag stavar som en 5-åring.....förresten är carpaccio gjort av rått kött eller råttkött..har aldrig hajjat det...

Cliff Hanger sa...

Argaste - Jag tycker att du undervärderar dig själv (även om du missade frågetecknet till din fråga). Dessutom är du förbannat rolig och det är det viktigaste! Ja, det är en jäkla skillnad på rått kött och råttkött. Jag har aldrig ätit carpaccio, vad jag kan minnas. Jag gissar på att det är råttkött, det brukar vara standardköttet på de hak som jag käkar på i alla fall. ;-)

Anonym sa...

Man frågar sig då, vad är en elgunga?

Cliff Hanger sa...

Dawnlord - Ja du, en gunga som drivs med el? Har aldrig hört talas om det men så måste det vara, hur spejsat det än låter.