torsdag, december 29, 2005

Sjusovare - ett anakronistiskt ord

Är du en sjusovare? En sån där lat typ som inte masar sig upp förrän, förrän.... KLOCKAN 7! Usch så sent! Ja, så tyckte man säkert förr i tiden, på bondesamhällets tid. Men jag antar att de flesta i min generation tycker att det är rätt tidigt att gå upp klockan 7.

När jag jobbade som busschaffis förut var det i och för sig inte ovanligt att man fick släpa sig upp vid 04.45, men egentligen är jag ju en nattmänniska (vilket inte var en helt lyckad kombination ihop med de tidiga morgnarna...).

Om jag tänker på någon som sover odygdigt länge, då tänker jag knappast på någon som bara sover till klockan 7. Därför är ordet sjusovare passé, i min värld i alla fall.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hmmm... undrar vad jag kallas då?

Fjortonochtrettiosovare?

:-)

Cliff Hanger sa...

Äh, du är bara en slöhög. ;-)