torsdag, december 01, 2005

Jag är ert nya svenskläraret

Ett lustigt uttryck som används ganska frekvent av personer i övre tonåren och de yngre 20+ -människorna är "jag bor hemma". Dessa personer syftar då på att de fortfarande bor hemma hos sin mamma och/eller sin pappa. Men vad är det för ett uttryck egentligen? Var bor man om inte hemma? Ja, det är klart att man ibland kan bo på hotell eller så, men det är nog inte denna distinktion dessa personer åsyftar. Det får mig att tänka på den gamla Hassan-busringningen där snubben på "Bamses grill" (vilket namn!) säger att de har "hemlagat" mos, men sedan visar det sig att de egentligen tillverkar moset i kiosken. Busringaren frågar då självklart: Bor ni i kiosken? (Hm, här kanske man kastar glas i stenhus, men det heter kanske inte "busringaren"? Fast "bustelefonören" låter våldigt torrt. Något förslag?)

Annars är det intressant att "tjejkompis" och "flickvän" har så olika betydelse. Ordagrant betyder de ju egentligen samma sak.

2 kommentarer:

Mjukispolacken sa...

Haha, ja den hassan-busringningen är klockren!

Nostalgibröderna sa...

Begreppet tillika duín rubrik "Jag är ert nya svenskläraret" är en klassiker. Jag använder själv denna fras i olika sammanhang. Funderar om sketchen finns upplagd på nätet?
/patrik
http://nostalgibroderna.blogspot.com/