torsdag, december 29, 2005

Noll ironi, noll baktanke, 100 % välmening

Detta är inget roligt, originellt eller häftigt budskap. Det är bara en idé som verkade god för ändamålets skull, helt enkelt. Jag tänkte att jag skulle skriva ett inlägg där jag uppmanar till att ge en liten slant till välgörande ändamål. Om jag bara lyckas påverka en av er som läser detta att göra det, då har jag lyckats. Ni andra kan rynka på näsan om ni vill.

Varför? Varför inte? Jag har inget annat motiv än att det är gott och att det får både dig och någon annan att må bättre. Jag tror att det är ytterst sällsynt att man ångrar att man skänkt pengar till välgörenhet. Det är väl i de fall där man misstänker att pengarna i för stor omfattning gått till något annat (t ex administration eller till chefslöner). Men det finns ju organisationer med pg 90-nummer, där minst 75 % av pengarna ska gå till ändamålet.

Även ni som inte har så mycket pengar kan avvara lite. Jag skulle vilja påstå att 99 % av alla i Sverige har råd att skänka någonting. Om du funderar på vad du har för utgifter under en månad så finns det säkert en hundralapp som du lagt på något inte helt livsnödvändigt som du skulle kunna ge till någon eller något bättre ändamål.

Till vad ska du avvara en peng? Ja, det vet du säkert bäst själv. Men det finns ju allehanda sjukdomar, miljöförstöringar, katastrofer, politiska fångar etc som behöver ekonomisk hjälp.

Nu blev det lite Jesus-varning på mig här. Men så funkar denna blogg, det är gott & blandat, allvar och trams. Ni som tycker att jag är pretentiös eller Bono-wannabe eller tråkig - be my guest. Som sagt, bara jag fått någon att göra något gott, då har jag lyckats. Amen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jo. Jag är nominerad. Var det årets kvinnliga idrottare? (I wish). Men nej nej. Jag skall dit som professionell applåderare.

Jag har faktiskt inte varit så mycket i Stockholm i turistväg typ. Spelat handboll, sprungit tjejmil och ja tramsat runt lite sådär på semester. Men bio blir det. Narnia. Det är liksom bokat. Lite ferre på fredagen verkar det som. Kan bli en afton.

En fin tanke du hade. Bono är en bra människa.

Anonym sa...

jag tycker att det är lite knäppt av folk att tycka illa om Bono för att han kanske ägnar sig åt välgörenhet endast i PR syfte. So what if he does? Pengarna går fortfarande till folk som behöver dem! (förhoppningsvis)

Anonym sa...

Min hjälte! Och det är inte sagt med minsta uns av cynism utan endast med ögon glittrande av beundran!

Anonym sa...

Haha! Man vet aldrig var man hamnar när man klickar på din adress. Nyss var jag en annan link-blogg sida :)

Jag är grym på applådera. Vem vet. De kanske har en överraskande kategori i år. Kanske man riktigt måste tänka till när det gäller klädseln och talet. Shit! Talet, det får jag inte glömma bort.

Ah. Jag ska mest ner och hänga och slänga lite. Det blir vad det blir. Får höra vad sällskapet säger. Jag brukar inte vara så mycket för alla "givna" turistattraktioner. Jag har ju sett ditten och datten. Så. Ah. Surprise me. That's what I say. Cosmonova. Ha! där har jag varit. Det var coolt!