måndag, oktober 23, 2006

Skriv på om du tycker att allsvenskan ska avgöras på planen

För två veckor sedan hade vi celebert besök på Söderstadion. Brasiliens fotbollslandslag med Ronaldinho i spetsen tränade inför fotbollslandskampen mot Ecuador. Av rapporterna att döma trivdes de bra i Bajenborgen och det rådde en lekfull stämning. Det måste självklart berott på att de kände att sambastämningen satt i väggarna. Den svenska läktarkulturen fick nämligen ett helt nytt inslag i början på 80-talet då sambaorkestern Hägersten Hot Heaven tog med sig sambainstrumenten (bland annat en elgitarr!) in på arenan. Bajen Fans förste ordförande, Stefan Magnusson, beskriver på Hammarbys hemsida den sambastämning som rådde:

1982 skulle komma att bli ett bra år för både Uffe Eriksson och Hammarby. Under nya tränaren Bengt Persson lirade Bajen en underbar och underhållande fotboll som fick både publik och journalister att häpna. På läktarna var man lika underhållande. Hägersten Hot Heaven spelade samba och klacken sjöng med. Det var helt enkelt garanterad underhållning om man gick på Söderstadion. Eller som Arne Hegerfors uttryckte det: "Med det här spelet skulle Hammarby kunna uppträda i folkparkerna".

Idag finns inte längre Hägersten Hot Heaven med i klacken och ett bra resultat värderas nog hos de flesta i dagens klack högre än en tunnel i eget straffområde. Men lirare som t.ex. Kennedy Bakircioglu, Erkan Zengin och den i mitt tycke underskattade "Samba-Erik" Johansson har bevarat en del av sambakänslan i Hammarby, som också lever vidare i själen hos många bajare, även om den inte alltid tar sig uttryck i regelrätt sambamusik. Det är heller ingen slump att det av Hammarby arrangerade motionsloppet Midnattsloppet (10 km, som jag sprungit på 50 minuter) brukar (brukade?) ha sambadansare med som underhållning vid sidan av.

Här är ett härligt klipp från ett derby när "Samba-Erik" bjuder djurgårdens Abgar Barsom på en förnedrande svängom (lyssna även på kommentatorerna):



Sambakänslan över Hammarby fick sig dock en törn i samband med läktarskandalen i slutet av augusti i år då några huliganer som, lindrigt uttryckt, inte anknytit till Bajens läktartradition, fick psykbryt och tvingade domaren att avbryta matchen. Detta skadade inte bara Hammarbys anseende utan resulterade även i böter och poängavdrag.

Många krafttag har dock tagits för att reparera Hammarbys anseende och ekonomi. Bland annat har Hammarby identifierat 27 huliganer, varav 26 nu portats från Söderstadion (en som var minderårig undantas). En insamling för att täcka böterna som Hammarby fick har också startats på initiativ av äkta bajensupportrar.

Någonting som däremot verkar svårare att reparera är det orättvisa poängavdrag som Hammarby drabbades av. Jag kan förstå att man bötfäller Hammarby för att folk kunde ta in så mycket raketer på läktarna. Men det är orättvist att ge Hammarby poängavdag för det som hände. Som Peter Wennman skriver: Ge fan i den allsvenska tabellen! De poäng som spelarna svettats för och kämpat till sig ska inte kunna tas ifrån dem för att några förvirrade personer får för sig att förstöra. Om jag har en fest där några börjar slåss, är det då jag som ska straffas?

När Brasilien för två veckor sedan spelade mot Ecuador var det flera personer som sprang in på planen. Är det någon som tycker att Brasilien eller Ecuador ska drabbas av poängavdrag i nästa VM-kval eller få böter för det? Eller ska Svenska Fotbollförbundet, som var de som stod för säkerheten, straffa sig själva? Den gamle aikaren, fotbollförbundets generalsekreterare Sune Hellströmmer, säger i en DN-intervju att han "anser inte att man kan göra någon skillnad på om fansen visar sig ha en fredlig avsikt.
- Det här går inte att acceptera. Vi måste behandla det här som alla andra fall när folk springer in på planen. Vi kan ju inte veta om personerna har helt andra avsikter"
Lite senare i intervjun, på frågan om händelsen på Råsunda (där Brasilien-Ecuador spelades) kan jämföras med till exempel derbykravallerna på Söderstadion, gör Hellströmmer en otrolig logisk kullerbytta:
- Den jämförelsen är helt fel. Det var ju en ordningsstörning med ett helt annat syfte, säger Hellströmer.

Det sista hoppet för att reparera Hammarbys orättfärdiga poängavdrag finns i överklagan till Riksidrottsnämnden. Man kan också skriva på en namninsamling här för att visa sitt stöd för denna öveklagan. Även om man inte har grönvita sympatier är man välkommen att skriva på, om man tycker att poängavdraget är orättfärdigt och tycker att fotboll ska avgöras på fotbollsplanen och inte i stängda styrelserum eller av brottsliga individer på läktarna.

Uppropet till namninsamlingen hittade jag via Grönvita sidan upp hos skribenten Sannblogg. Sannblogg skriver:

"En namninsamling har startats på nätet med anledning av att Hammarby Fotbolls överklagan angående poängavdrag avslogs av Svenska fotbollförbundets styrelse den 10 oktober.

Hammarby har nu till den 31 oktober på sig att lämna in ännu en överklagan till Riksidrottsnämnden denna gång. Enligt säker källa kommer också detta att ske och mot bakgrund av vad som inträffade i tisdags den 10 oktober på Råsunda fotbollstadion under träningslandskampen mellan Brasilien och Ecuador då SvFF visade att de inte själva kan nå upp till de säkerhetskrav som man ställer på de allsvenska klubbarna så bör rimligtvis chanserna vara mycket större till ett bifall till överklagan denna gång.

Jag uppmanar er alla att skriva på namninsamlingen och då menar jag inte bara hammarbyare utan även andra fotbollsälskare som precis som jag anser att fotboll ska avgöras på fotbollsplanen och inte i stängda styrelserum eller av brottsliga individer på läktarna.

Namninsamlingen i sig kan inte påverka Riksidrottsnämndens behandling av överklagan men den kan visa att vi är många som tycker att både SvFF:s Tävlingsutskott (TU) och Förbundsstyrelse har tilldömt ett alldeles för hårt straff. De tre poängen ska genast återföras till Hammarby så att vi får en tabell som bygger på spelarnas insatser på planen och ingenting annat.

Här hittar ni insamlingen.

Insamlingen kommer att skickas till Riksidrottsnämndens sekreterare med jämna mellanrum allteftersom fler namnunderskrifter inkommer.

På sidan för insamlingen finner ni också ett förberett mail som jag uppmanar er att skicka till så många som mäjligt för att göra namninsamlingen så känd som möjligt. Det här är ett sätt för oss att visa vår styrka och storhet.

Forza Bajen!"

17 kommentarer:

Nyaga sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Nyaga sa...

Jag håller med dig.
Allsvenskan ska avgöras på planen, med poängavdrag så är det fel personer som blir straffade.
Ok att ge klubbar ekonomiska straff, för att det någonstans är klubben som ska se till säkerheten.
Men om du ger poäng avdrag, då kan ju jag typ ta på mig en Hammarbytröja, ställa mig i klacken med en massa kompisar och sen storma planen i bajenkläder, så får ni poängavdrag.
Nä det är falsk matematik det där

Studiomannen sa...

MEn du Samba-Erik liksom...

fråga öisarna och MFFarna.... han är inte mycket för att leverera i 90 minuter den gossen...

Cliff Hanger sa...

Nyaga - Du behöver inte ens sätta på dig en bajentröja, de flesta huliganerna hade inte något med hammarbyanknytning på sig.

Studiomannen - Jag påstod inte att Samba-Erik är superbra, men underskattad är han. Och sambakänsla har han.

Sir Realistic sa...

Påskrivet...

- ©Mad Man™ - sa...

Påskrivet.

Dock kan SvFF inte dömas för det som hände på Råttsunda då regeln endast gäller klubbarna...

SvFF har däremot godkänt Söderstadion som matcharena i derbyt mot tjurgården och där har jag nog den största funderingen av motiveringen till att de rycker 3 pinnar pga Hammarby IF FF inte kunde sköta säkerheten? Hallå!?

Det enda samba i Samba-Erik är väl just smeknamnet Samba-Erik =)

Cliff Hanger sa...

Mad man - Okej, de kan kanske inte dömas, men alla inspringande fans på Råttsunda borde skapa lite självkritik. Om de själva inte kan fixa bättre säkerhet, varför då straffa Bajen så hårt?

Har du inte sett youtube-klippet i inlägget där Samba snurrar upp Barsom? Där kan man snacka om samba.

Anonym sa...

Hmm.. allsvenskan. Fotboll spelas väl på en plan? Klart de skall avgöras där med.

Du har blitt utmanad på min blogg :)

Anonym sa...

Cliff: Du vet sen tidigare att du har mitt stöd i den här frågan. Allsvenskan ska avgöras på gräset och inte i ett styrelserum.

Vare sig det är på Råsunda eller slödder-stadion, så ska alla behandlas lika. Böter och matcher utan publik är helt ok, men poängavdrag totalt löjeväckande.

Tack för vinsten mot ellos idag, förresten! Jag hejade glatt på er för första gången någonsin.

:)

Studiomannen sa...

I värsta fall kommer allsvenskan att avgöras på plastgräs.

Jag dog inte av resultatet på Säderstadion. Inte alls. Däremot fanns det annat jag dog av. Haja att jag inte är VAN med den här skiten!

Cliff Hanger sa...

Artur - Du har förstått vad det handlar om, ändå såg jag inte ditt namn på namninsamlingen. Men du ahr fortfarande chansen! Skärpning! Jag ska ta tag i den där utmaningen. Fast inte precis nu.

Pash - Varför hittar jag då inte ditt namn på namninsamlingen? ;-) Angående dagens vinst: Varsågod, vi kan bjuda på det. Vi vet ju båda två vilka som vunnit båda matcherna mellan Hammarby och aik i år. Fortfarande leder dock Elfsborg med en pinne och det räcker förhoppningsvis i slutändan.

Studiomannen - Menar du att du dog av Gbg´s 0-3-förlust? I så fall, vadå inte van? Det var inte länge sedan som Gbg fick kvala mot Frölunda för att hålla sig kvar i allsvenskan.

Sir Realistic sa...

När Bajen fått tillbaka sina 3 poäng är de med i toppstriden igen, än är det inte för sent.

Studiomannen sa...

Jodå det var vad jag menade och jag var också på plats när Blåvitt kvalade.

Men tänk på följande statistik under de åren jag följt mitt lag:

1976: div 2 södra, uppflyttning
1977: 25000 i hemmasnitt, mittenlag
1978: hängde med bra
1979: i toppstriden
1980: dito
1981: silver
1982: SM-guld, UEFA-guld
1983: SM-guld, europaspel
1984: SM-guld, europaspel
1985: silver, europaspel,
1986: semi i europacupen
1987: SM-guld, UEFA-guld
1988: toppstrid
1989: Okej då, mellanår
1990: guld
1991: guld
1992: mellanår
1993: guld, CL
1994: guld, CL
1995: guld, CL
1996: guld, CL
1997-2005 inte vad vi vant oss vid, några medaljer bara, men bara ett riktigt chockerande drama, kval mot VF.

Räknade med guld i år. Fan vad förbannad jag blir.

Cliff Hanger sa...

S R - Jag tror nog att det är kört med guldet även om vi får tillbaka de tre poängen, men hoppet är det sista som överger en och än har jag det kvar!

Studiomannen - Snyggt grepp att skriva ut de framgångsrika åren år för år medan du bara buntade ihop de mindre framgångsrika åren. ;-) Det får en speciell visuell effekt. Hur som helst förstår jag att det har varit en tuff omställning för dig och de andra änglarna.

Anonym sa...

Okej, jag läste på insamlingssidan vad det handla om (för jag visste inte vad det handla om eftersom jag bara läst snuttar av ditt inlägg, haha, det var såååå långt). Jag väljer att inte skriva på.

Studiomannen sa...

Hihi...

jodå. Vadå syntes det? Äsch - fråga en 18-åring i klacken. Han var 8 år senast Blåvitt vann någonting. Hans erfarenheter är förmodligen att vi torskar så fort det gäller!

*ger mig*

Cliff Hanger sa...

Artur - Varför vill du inte skriva på?

Studiomannen - :-)