fredag, oktober 06, 2006
Fuskåkare
Detta periodkort försökte en ung kille använda som färdbevis på min buss idag. Dagens trofé och en symbol för "mitt enda sätt att känna makt", som det "lowlife" jag och andra bussförare är, enligt vissa personer (nej, just det, att åka ifrån folk som kommer springande var ju det enda sättet. Nåja, vi usla människor som kallas bussförare har tydligen ett till patetiskt sätt att känna maktens berusning).
Många gamla, utgångna kort har jag sett under mina år som bussförare, men detta tar kanske ändå rekordet i passerat "bäst-före-datum". Så gott som alltid försöker dessa fuskare spela oskyldiga och ovetande. Och det är ingen Oscars-nivå på skådespeleriet heller. Märkligt nog är dessa repliker vanliga: "Ah... jag måste ha tagit fel kort" och "Jag har det andra kortet hemma". Föga troligt, i alla fall när det rör sig om kort som gått ut för flera veckor sedan.
Idag var det första gången på jättelänge som jag lade märke till att någon hade ett för gammalt kort. Denna gången såg jag att det var fel färg på kortet och bad därför om att få titta närmare på det. Annars brukar man, som en gammal tullinspektör, mer gå på kroppsspråket. Det finns där flera indikatorer på misstänkta fuskare (F). Här är några:
* När jag kommer in mot hållplatsen tittar F på mig och försöker avläsa om detta är en förare som man kan lura eller inte.
* F viftar förbi med kortet alldeles för snabbt.
* F söker överdrivet mycket ögonkontakt och säger övertydligt "Hej" för att avleda min uppmärksamhet mot kortet.
* F småjoggar ombord på bussen för att man inte ska hinna se.
* Oftast undviker F helt och hållet ögonkontakt.
Inte heller på kroppsspråksnivå brukar det vara någon Oscars-nivå på skådespeleriet.
Sedan finns ju charmörerna. Idag var det en ung tjej som frågade "kan man få åka två stationer?". "Ja det kan man...om man betalar", svarade jag. Hon fick tio kronor av sin kompis och betalade då utan protest. Hon ville väl mest testa sin förmåga att charma föraren. Om hon tyckte att två hållplatser var för kort sträcka för att betala kunde hon lika gärna ha promenerat, eller hur? Det var fint väder också.
Nu kanske jag verkar väldigt nitisk. Men så är det inte. Igår t.ex. viftade jag bara ombord folk när de ville betala, eftersom jag var försenad, hade krångel med dörrarna och redan en massa folk på bussen. Jag var lite mera noggrann förr, men orkar inte längre bry mig så mycket om att titta noga på korten. Nu är det inte så många som fuskar heller känns det som, nu när det är så billigt att åka. Om jag tydligt märker att folk försöker lura mig är jag däremot lite tuffare.
Det finns mycket mer att skriva om i detta ämne, men detta får räcka för stunden.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
19 kommentarer:
Vet du, jag får ångets när du berättar om bussarna i Sthlm. Själv är jag gammal Stockholamer, men bor numera i lilla Söderköping.
Gud vad jag har åkt buss i stan och Gud vad förbannad jag varit många ggr när jag inte hunnit med. Jag bodde på Stadshagen när buss 41 gick ända till Värtan. Numera tror jag den har blivit en liten lokalbuss på Kungsholmen.
Okey vi har ju bussar här oxå samt spårvagnar, men det blir inte riktigt samma sak. Eller så är det helt enkelt så att det är en "surt sa räven om rönnbären".
Jag är avis att jag inte bor kvar i Sthlm. Man kan ju inte få allt, även om jag har mycket ändå.
Detta med att köra ifrån folk som kommer springande har diskuterats flitigt på annat håll i bloggosfären. Själv brukar jag vara snäll och vänta in folk.
Kan ju meddela att det finns dom av oss som faktiskt har tagit med sig fel kort. Jag skulle från Rinkeby till Kista i panik eftersom lillsyrrans skola ringt och bett en vuxen komma jävligt snabbt. Jag slängde på mig kläder, ryckte åt mig lite saker i fickorna och kutade mot bussen.
Busschaffisen upptäckte mitt misstag och ville inte låta mig åka med. Jag hade inte cash på mig, och började nästan grina och försökte förklara situationen. Han tyckte just "det är ju fint väder du kan ju promenera" och tyckte garanterat att jag drog dagens värsta rövare.
Tack tack snälla lilla tant som betalade för mig!
Cindy - Det handlar mycket om trovärdigheten. Jag friar mycket hellre än fäller om någon säger att de tappat plånboken, tappat kortet eller dylikt, om det bara verkar en aning trovärdigt. Men den här tjejen som jag skrev om var inte trovärdig. Dessutom handlade det i hennes fall om en promenad på kanske 600 meter och om man tycker att man ska få åka gratis för att det är så kort, då kan man lika gärna gå (om man inte är rörelsehindrad).
Men jag fattar inte varför du sparar gamla kort? Okej om det är ett kort som gick ut häromdagen och du har det nya kortet på samma ställe, men annars?
Vill ändå påpeka igen - de gånger som jag stoppat folk handlar det i 99 fall av 100 om folk som försökt luras eller smita förbi. Är de ödmjuka och verkar ärliga ser jag i princip alltid mellan fingrarna.
Jag har konverterat till Oyster och behöver således aldrig mer befinna mig med papperskort igen! Eller snarare, tills jag flyttar från London. Suck.
Jag brukade använda mina SL-kort som bokmärken, och jag antar att just detta trillat ur boken ner i handväskan. Eller så spelade min kombo mig ett spratt. Men skägget satt i brevlådan! :)
Jo, jag vet att de flesta fuskar och jag ogillar det också. Stå på dig!
Nu kanske jag är på extremt pin kiv humör... men man kan ju vända på det.
Vad är kontrollanterna till för t ex..?
Du listar ju i stort sett upp alla former av trafikanter som fuskåkare. Tittar man chauffören i ögonen och hälsar är man fuskåkare. Tittar man inte är man det. Går man snabbt är man också det. Och om man inte visar kortet jättetydligt är man det. Kollar man mot föraren när han stannar till vid hållplatsen är man också fuskåkare... Det är inte en släng av paranoia?
Hur drabbas du som förare om passagerarnas kort är utgånget eller inte? Förutom tillfredsställelsen över att få "sätta dit" någon som försökt fuskåka? Återigen, varför finns det då kontrollanter?
Sen friar du hellre än fäller... ska man därmed anta att busschaufförer har en utbildning likt tulltjänstemän där de får lära sig att tyda kroppsspråk och mänskligt beteende eller är det baserat på personlig erfarenhet och uppfattning, och vad är det då som säger att det stämmer? Det finns inget som säger att det är påhitt för att det låter osannolikt eller att personen beter sig nervöst, det kan vara väldigt stressande att bli anklagad för att försöka fuskåka också.
Det finns alltid två sidor av myntet. (Så länge man får betala kontant på bussar alltså, det är ju inte ofta längre..)
Och det bör då påpekas, återigen, att det bevisligen är stor igenkänningsfaktor på "ivägåkande bussar"....
Andreas - Märkligt hur du lyckas missförstå mig så mycket. *suck* Men om du verkligen tror allt detta är det väl bra att du tar upp detta, så att jag kan besvara det.
Nej, jag listar inte alla trafikanter som potentiella fuskåkare. Jag nämnde bara dem som uppförde sig "onormalt" (och självklart dömer jag ingen på förhand, jag är kanske bara extra misstänksam). Detta beror inte på fördomar eller paranoia utan baseras på erfarenhet om hur folk agerar. Jag har ju bokstavligen fått facit i hand de gånger som jag bett om att få titta en gång till på kortet.
Jag har inte fått någon utbildning i kroppsspråk, däremot har jag 5 och ett halvt års erfarenhet inom yrket samt hyfsad social kompetens och det räcker långt.
Självklart drabbas jag inte som förare av om någon fuskar. Men det kan vara rätt irriterande om jag känner mig för ryggradslös och slapp. Ibland kan jag ta det personligt också, t.ex. om någon uppenbart försöker lura mig. Visst skulle jag kunna skita i om folk fuskar, men då skulle jag känna mig rätt patetisk. Men med det inte sagt att jag är nitisk heller. Jag skulle känna mig löjlig om jag var för nitisk också. Lagom är bäst. Det som känns lagom för mig alltså.
Visst finns det en liten tillfredsställelse i att sätta dit någon som försöker fuska, men jag blir faktiskt gladare om det visar sig att det kort som jag ber att få kolla närmare på faktiskt är giltigt, tro det eller ej.
Jag ogillar även när jag "civilt" ser folk som plankar vid spärren eller t.ex. klottrar eller har fötterna på sätet (jag jämställer inte dessa förseelser men alla tyder på att man sätter sig över de regler som gäller för alla andra och i slutändan låter alla andra betala). Kalla mig moralkärring om du vill, men jag tycker att det är ett jävla sätt. Att jag gärna hindrar fuskare från att åka handlar helt enkelt om att jag inte tycker att det är okej. Sedan om det är jag eller någon annan som hindrar fuskarna spelar inte mig någon roll. Det handlar inte om någon personlig tillfredsställelse på det viset alltså.
Visst finns det kontrollanter, men de är väldigt sällsynta på bussar.
Som vanligt är det stor skillnad mellan olika förare. Jag känner till en förare som hade som sport att plocka så många kort som möjligt, en annan som ville jobba natt mest bara för att kaxa och bråka med stöddiga passagerare, men också flera som fullkomligt skiter i om passagerarna gör rätt för sig, bland dem några som inte tagit med sig kassan eller biljetterna ut på sina pass.
Klart att det finns flera sidor av myntet, men bara för att jag inte skriver om båda sidorna betyder inte det att jag blundar för eller förnekar den sida som jag inte beskriver, så att säga.
Som sagt är jag en schysst förare som brukar vänta in folk. Men är man redan försenad, kanske också har ont om reglertid (tid mellan olika körningar), eller i värsta fall ingen reglertid alls, är man mindre benägen att vänta in folk som är sena. Det beror också på om det är en vältrafikerad sträcka eller inte. Apropå detta vill jag passa på att ge en känga till dem som inte tackar när man har väntat in dem, det är alldeles för vanligt. Men de flesta tackar snällt ändå.
Jag vill tillägga att det är väldigt få som uppträder så onormalt så att jag misstänker att trafikanten har ogiltigt färdbevis. Och man kan bete sig väldigt onormalt när man går på bussen utan att verka onormal i den bemärkelsen att det får mig att bli misstänksam.
Vad är det som säger att jag tror allt detta?
Lite perspektiv däremot skulle inte skada, man kan se på saker på helt olika sätt. Skönt att för en gångs skull höra dig berätta om det jag frågat efter många gånger, nämligen att det faktiskt finns busschaufförer som inte gör allt så himla lyckat hela tiden, vilket jag ju påpekat tidigare...
Nu kanske jag är ute och cyklar. Men jag tror att det handlar lite om respekt för den som faktiskt arbetar med att köra bussen. Att "folk" borde vara lite mer tacksamma för att det finns andra människor som kör buss. Att man då som busschaufför blir lite trött och lite stött, för att folk dissar ens yrkesstolthet. Och i vissa yrken, leder det till att man kan låta som en "moraltant". Jag känner igen mig i Cliffs resonemang, om jag fattat det rätt. Jag blev jätte-arg varenda gång någon slängde skräp på marken på mitt jobb, för att det är fan inte att respektera att det faktiskt finns folk som arbetar med att plocka upp skräpet men som har 1000 andra och lite roligare arbesuppgifter. Jag tjänade ingenting mer på att folk slängde sitt skräp i papperskorgen, men jag slapp lite av det trista. Eller dilemmat folk som inte plockar upp efter sin hund. Det stör inte många med bajs i rabatter eller på gräsmattor som ingen använder, men det stör mig när jag får det i ansiktet. Det handlar om att man ska bete sig hyfsat mot folk. Det kan låta hur präktigt som helst, men så är det.
I övrigt så är jag för gratis kollektivtrafik, men så länge det inte är det, ska man inte fåna sig med busschauffören.
Andreas - Du insinuerar ju rätt kraftigt i din tidigare kommentar.
Och snälla Andreas, kom inte och tala om för mig att jag ska ha perspektiv på saker. Tack, men det behöver ingen tala om för mig att jag ska ha. Vad är det som säger att jag inte har perspektiv på saker och ting?
Självklart finns det, som i alla jobb, bussförare som inte sköter sitt jobb så bra. Men jag tror inte att det är värre än inom andra jobb. Grejen är väl att det märks mer, eftersom det är ett yrke med mycket kundkontakt och blir det något strul med körtider, bussen eller något annat som föraren inte kan rå över, är det ofta föraren som får klä skott för dessa problem, fastän de kanske inte alls är hans eller hennes fel.
Jag vet inte riktigt vart du vill komma Andreas. Det verkar nästan som att du vill få det till att bussförare generellt ändå är lite sämre yrkesutövare än andra, eller något liknande. Om det är så, kan du räkna med att inte få med mig på den linjen i alla fall. Snarare retar du mig, för även om jag inte känner mig helt representativ för yrkeskåren, blir jag såklart provocerad när någon utifrån dissar min yrkesgrupp.
Lisa - Precis. Någon måste köra buss också. Och det är ett jobb som skulle kunna få mer uppskattning. I övrigt nämner du flera saker som borde vara självklara, men som tyvärr inte alltid är det.
Du läser ju mina kommentarer som fan läser bibeln.
Jag har aldrig någonsin påstått att bussförare är sämre yrkesutövare än andra yrkeskategorier.
Det jag däremot har en åsikt om i sammanhanget, är att bussförare som yrke, verkar ha en... ska se hur jag ska formulera det så omfattande som möjligt...
Det är min bestämda uppfattning att det finns en överrepresentation av mer eller mindre knepiga och udda personer och/eller personligheter inom yrket jämfört med de flesta andra yrken, och det tycker jag tyder på att det är något som är lite speciellt med yrket och att det därför i mina ögon inte är "som vilket annat jobb som helst"
Att du tar min avvikande åsikt som direkt negativ istället för just, avvikande från din, tycker jag däremot är ganska uppenbart.
Okej, jag reagerade kanske en aning starkt. Jag utesluter inte att det KAN vara som du påstår (att yrkesgruppen bussförare är överrepresenterade av "knepiga personer").
Men du kanske förstår att det kan vara en smula känsligt och provokativt när någon utanför yrket, som omöjligt kan känna till alla yrkets förutsättingar på samma sätt som jag, ska tala om för mig hur mina kollegor är och hur vi sköter vårt jobb och att jag ska ha perspektiv, i efterdyningarna av kraftigt kritiska och nedlåtande inlägg om bussförare? Det känns lite "von oben".
Därmed inte sagt att bussförare inte får kritiseras, men i efterdyningarna av de blogginlägg som varit (du vet vilka jag syftar på) kanske du kan förstå att jag reagerar som jag gör.
Till helhetsbilden hör också att jag reagerar som jag gör för att mitt yrke är ett jobb som inte har så hög status, att jag hellre skulle vilja jobba med något annat (även om detta inte är så hemskt som det kan verka att jag tycker ibland) och att bussförare inte får så mycket uppskattning. Sedan kan man göra även mindre avancerade jobb bra eller mindre bra, och när jag kommer hem efter att ha gjort ett bra jobb är det lite tråkigt att läsa negativa kommentarer om bussförare, även om de inte är riktade direkt mot mig.
Men Andreas... jag pratade just med sambon och hon sa en bra sak. Nämligen att det lätt blir fel när man diskuterar skriftligt så här. Om vi pratade om det här IRL i stället för att kommentera här så tror jag att det är mindre risk för missförstånd och annat tråkigt. Så jag föreslår att vi sätter punkt här och reder ut detta nästa gång vi ses. Vad sägs om det?
Jag håller med dig om att man inte ska racka ner på en yrkesgrupp. alla jobb måste göras, bara för att ett jobb har lägre betalt betder det inte att det är ett sämre jobb. Jag blir imponerad av alla som pallar göra det jag tycker är tråkigt (allt från bokföring till städning).
Samtidigt kan jag känna av en viss dubbelmoral när det kommer till att bli upprörd över inlägget mikebike skrev. På något sätt tycker jag inte riktigt att man å ena sidan kan vara ett fan av hans blogg och samtidigt bli upprörd när det just råkar handla om en själv. Hela hans blogg går ju ut på generaliseringar och aggressiva överdrifter soom faktist är väldigt roliga. Jag tycker inte att inlägget om busschaufförer var ett grövre påhopp än något annat varit.
Sofia - Jo, visst är det lite dubbelmoral, det ska erkännas. Men handen på hjärtat - hade inte du reagerat mer om det var någon eller något med anknytning till dig som nån hoppade på än nånting som inte har nån direkt anknytning till dig?
Det som störde mig mest var inte heller det Mikebike skrev (jag diggar Mikebike fortfarande), utan alla nedlåtande och nedväderande kommentarer (som inte bara verkade vara på skoj). Det blev lite för mycket hetsande mot bussförare för att jag skulle tycka att det var roligt. Sedan hade jag kort dessförinnan läst två andra inlägg (med tillhörande kommentarer), på två andra bloggar, som var negativa mot bussförare - det påverkade också.
Jag förstår. Och visst reagerar man annorlunda när det handlar om en själv, bara man är medveten om att man kanske reagerar häftigare, och det verkar du ju vara :)
Bussförardebatt...vad intressant!!!????
Sofia - Jo då, jag har perspektiv.
Flaxa - Betyder frågetecknen att du är ironisk? Det kommer nog bli mycket buss-snack på denna blogg framöver.
Nä, nä jag är inte ironisk utan tvärtom så blir jag både överraskad och förvånad över hur ett ämne kan bli hett under en dabatt.Därav frågetecknen.Jag tänker alltså på duellen mellan dig och Andreas.Men det är ju det här som är häftigt med bloggen....att människor tar sig tid att diskutera. Fascinerande!
Skicka en kommentar