onsdag, oktober 18, 2006

Stegö Chiló ansöker om fallskärm - nu går fan skam på torra land!

Allvarligt talat, nu går fan skam på torra land! Och den som ogenerat vandrar på torra land heter Stegö Chiló - vad annars? Denna självgoda skattesmitare har mage att ansöka om avgångsvederlag för sina 10 dagars "jobb". En fallskärm på 1,2 miljoner tycker hon att hon är värd. Hur kan man ha sådan fräckhet???

Eller också ansöker hon om detta för att hon tror att hon har svårt att skaffa ett annat jobb efter att hon gjort bort sig. Det tror i och för sig inte jag. Det finns många människor med, i mitt tycke, snedvridna värderingar som säkert kan tänka sig att anställa henne. Annars kan hon väl starta ett eget företag om hon har svårt att skaffa ett nytt jobb? Det ska tydligen vara mer fördelaktigt med den nya regeringens regler.

I en tala-ut-intervju i DN fortsätter Stegö Chiló att skylla ifrån sig på medierna. Hon säger "kombinationen av liberal, kontroversiell och dessutom kvinna - den är inte optimal. Det tror jag att medierna har känt av, jag var en sparv som man kunde skjuta mot." och det berättas att "ingen hemma i Kindabygden tyckte att det var kul när kvällstidningarna sprang omkring runt hennes sommarhus." Stegö Chiló säger "jag är förvånad över att inte fler funderar över varför förtroendet för journalister sjunker i samma takt som för politiker. Medborgare ser vad som händer, men journalister är färgblinda, immuna mot signalerna om att man borde tänka efter."

Men stackars lilla vän! Du är förstås bara ett offer för det stora, stygga mediedrevet. Så oskyldig och ren som en duva. Det var säkert journalisterna som betalade din barnflicka svart och det var deras fel att din TV-licens inte betalades. Klart att du ska ha lite plåster på såren för allt ditt lidande! Här, varsågod, ta 1,2 miljoner kronor! Det är de arbetslösa, fattigpensionärerna och sjukpensionärerna som betalar i form av sänkta ersättningar som dina kompisar i regeringen ordnat fram. Jag tror säkert att de arbetslösa tycker att det känns rimligt att deras a-kassa sänks samtidigt som du kvitterar ut detta avgångsvederlag. De finansierar säkert gärna din omställning på arbetsmarknaden. Det är ju så syyyynd om dig. Och du har ju jobbat så hårt för pengarna! Och inte gjort något fel.

Någon borde ge den där Stegö Chiló en rejäl "reality check" eller ett "wake-up-call", för att svänga sig lite med engelska. Jag vet inte hur det skulle gå till, men det måste tydligen till något drastiskt för att väcka denna verklighetsfrånvända girigbuk.

Annars tycker jag att det är på tok för höga fallskärmar som delas ut till politiker rent generellt. Och det gäller även vänsterpolitiker. Jag läste att Annika Billström kan få en pension på totalt ca 9 miljoner fram tills hon fyller 65 år. Det är naturligtvis också helt vansinnigt. Likaså är det konstigt varför man ska betala ut ett års full regeringslön till den avgående regeringen. Det är nästan så att man är sugen på att rösta på något av de nya regeringspartierna i nästa val, så att vi slipper ge dem något avgångsvederlag (OBS! Ironi!).

Jag skulle kunna ha en viss förståelse för om de avgående politikerna får lön en kortare tid efter ett valnederlag, eftersom de plötsligt blir av med sina jobb. Men 3 månader borde räcka. Det är väl knappast så svårt för dessa höjdare att få nya jobb. Dessutom borde de kunna ha lagt undan en slant. Jag tror i alla fall att avgående topp-politiker har lättare för att få nya jobb än medelsvensson. Och medelsvensson får inte någon som helst fallskärm.

15 kommentarer:

Stefan sa...

gahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

skottpengar!!!!

Thérèse sa...

"a-kassan är Sveriges största fallskärm" Jag kom inte ihåg vem som sa det men jag tror det var en av Peter Wallenbergs grodor.
Jag känner flera som fått ut den högsta dagsersättningen man kan få och det ger ungefär 12000 i månaden efter skatt. Inte mycket om man familj att försörja.

Förresten har Cecilia Stegö Chilo en förmögenhet på några mijoner så hon klarar sig säkert utan den där fallskärmen. Startar hon inte företag vill säkert Timbro ha tillbaka henne , hon verkar ju passa där perfekt.

Sir Realistic sa...

Blir inte förvånad om Stegö Chiló får degen. Detta sätt som miljoner delas ut till höger och vänster (hmm, lite vitsigt) är förskräckligt. Mycke' vill ha mer. Usch för kapitalistiska girigbukar.

Studiomannen sa...

Hon får dem och vad värre är: om man kollar in fallskärmar inom hela den politiska skalan från vänster till höger, inom riksdag, via landsting ner på kommunal nivå så händer sådant här hela tiden.

Jag blir så jävla less.

För övrigt är jag på ett oförskämt gott humör idag, men det berodde på vad som hände igår kväll...

Anonym sa...

"...det är bättre att bli omtalade för att vi gett bort pengar än för att vi vägrat betala tv-licensen."

Lyssna på Göte Holmberg i Sorsele. http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,911132,00.html

De borgliga raljerar över bidragsfusk, medans skatteplanering är något som varje öfverklass-Moderat har rätt till då de naturligtvis är mycket fiiiinare människor än alla andra (som de dessutom nu ska bestämma över i fyra år).
Suck!

Avd: Fel på annat sätt är inte mera rätt.

Anonym sa...

Den avgående regeringen hade ju i alla fall suttit i fyra år (med diverse manfall o.s.v.). Eliasson beviljades ju inte en årslön då han endast varit minister sedan april, så jag har svårt att tänka mig att en avgående kulturminister med 10 dagar i tjänst skulle kunna få så mycket.

Det var för övrigt jättesvårt att ta sig in på din blogg nu och ännu svårare att lämna kommentar =(

frollen sa...

gahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

skottpengar!!!!

frollen sa...

Oj, var det redan sagt.. Men så är det, så trött på denna cliomänniska och hennes gelikar, ta bort ta bort ta bort.

Anonym sa...

hon får inte pengarna vad jag har förstått (hörde det på radio igår att ingen av dessa ministrar som avgår får pengarna). Men nog är det fräckt att ansöka om alltid!

Camillas lockar sa...

Snacka om skillnad på folk och folk verkligen. 1,2 mkr för 10 dagar. Sjukt! Eller kanske är jag bara avundsjuk :-)

Cliff Hanger sa...

Stefan - Det var det jag tänkte, men inte ville skriva, eftersom jag försökte hålla en hyfsat seriös linje. :-)

Thérèse - Peter Wallenberg verkar ha ungefär lika lite verklighetsförankring som Timbro-tanten. Häpnadsväckande!

S R - Vitsigt. :-)

Studiomannen - Visst blir man less, men vad ska man göra? Revolution?

Det är alltid underbart när dif förlorar, särskilt på ett mål i sista minuten. Även om oavgjort hade varit bättre för Bajen.

Agipman - Huvudet på spiken! Dubbelmoralen, girigheten och synen på sig själv och vad man är värd i öfverklasskulturen är skrämmande.

Aquina - Nej, om man får tro Sofia får hon inte pengarna. Men bara det att ansöka om dem är illa nog.

Frollen - Cliomänniska? Det är ju jag! Jag har en Renault Clio... :-p

Sofia - Det var ju för väl det i alla fall. :-)

Nyaga sa...

Stegö Chilå(uttalas Kilå)
Är en obegripligt bra sinnebild och förgrundsfigur för den höger som vi nu har i regeringen.

Så är det bara.....och ja. HON ÄR HEMSK

lux sa...

nyaga: inte är det väl bara högerns politiker som är giriga?

Men i övrigt är det helt rätt som du skriver, Cliff - det är helt osannolikt oförskämt, oavsett partrifärg, att kräva pengar för att man får sparken efter två veckor.

Anonym sa...

Politikerna är kontraktsanställda på 4 år. Därför skall dessa inte ha ett ruttet lingon efter det.
Pensionen skall sättas efter den inkomst man tjänat ihop som alla andra. Alltså inga extra förmåner för att dom har varit politiker.
Punkt Slut
Mamsen

Cliff Hanger sa...

Min ömma moder - Jag antar att det inte är mycket att protestera mot när den ömma modern säger punkt slut... Jag skulle inte protestera om de gjorde som du tycker.