fredag, juli 07, 2006

Restaurang Skalpören

För några timmar sedan var jag på bajenmatch. Om den ska vi tala tyst. Det vi (alltid kul att leka läkare och tala om sig själv i vi-form) ska ta upp nu är i stället en helt annan sak, en sak som vållat mig en del huvudbry vid åtskilliga tillfällen i samband med bajenmatcher.

I närheten av Söderstadion (alla bajares motsvarighet till muslimernas Mecka, för er som inte vet bättre) finns på adressen Skulptörvägen 4 ett litet sunkhak. När sunkhaksägare ska namnge sina hak anpassar de ofta namnen till den lokala miljön. Detta gäller för övrigt även andra lokala näringsidkare. Som exempel kan Restaurang 91:an (ligger på Ringvägen 91), Högbergs (ligger på Högbergsgatan) och Fredsgatan 12 (ligger på Fredsgatan 76.... nej jag skojar bara, visst ligger det på Fredsgatan 12) nämnas.

Oftast är dessa namngivningar som synes ovan fullt logiska. I fallet med haket på Skulptörvägen 4 har däremot någonting gått fel. Riktigt fel. Haket heter nämligen Restaurang Skalpören. Det logiska hade förstås varit att det hette Restaurang Skulptören. Skalpör får dock en helt annan betydelse för oss som var flitiga läsare av Lucky Luke och fick lära oss vad som kunde hända om man hamnade i mordiska indianers våld. Om jag mot förmodan skulle vara dumdristig nog att sätta min fot på Restaurang Skalpören skulle jag först försäkra mig om att personalen inte såg ut som indianer. Och oavsett hur personalen såg ut skulle jag ändå bli lite extra nervös om kocken började vässa knivarna...

8 kommentarer:

Studiomannen sa...

Du har inget val. Pigga upp dig med en utmaning från mig inne på min blogg.

lisa sa...

Tycker det var modigt att gå på ett sådant ställe.

Cliff Hanger sa...

Peter - Om du säger det så... Återkommer!

Lisa - Jag har inte varit där. Så dumdristig har jag inte varit än. Men jag har gått förbi där många gånger och varje gång har namnet förbryllat mig.

maruschka sa...

Jag skulle också hålla mig därifrån om jag var bajrare...*s*

frollen sa...

Skalpören låter mer som en ... hårsalong?

smultronpaj sa...

aj aj aj. Då måsta man va bra sugen på en bira om man vågar sig in där.

Cliff Hanger sa...

Maruschka - Bajare heter det. Men jag tror nog att du skrev bajrare med flit, din rackare...

Frollen - Exakt! Där slog du huvudet på...skalpellen.

Smultronpaj - Precis, det gäller att ha fyllt på vätskedepåerna ordentligt innan.

Anonym sa...

2002-2003 jobbade jag en del i området kring Globen och besökte då de flesta lunchserveringar som fanns i trakten, däribland Skalpören. Maten var ordinär, flottig dagens lunch-husmanskost. Ägarinnan var en jovialisk, medelålders kvinna med gula Blend-röst, slitet hår och stentvättade jeans. Hennes stora intresse var indianer. Detta syntes på restaurangens väggar där det fanns gott om fjädrar, drömfångare och airbrushmålningar med bisonoxar och stolta apacher. Restaurangnamnet Skalpören skulle vara en hyllning till någon indianhövding, vars namn jag har glömt.

I lokalen ligger numera någon annan restaurang. Säg den glädje som varar för evigt.

E.J.