söndag, juli 16, 2006

Fridlys Radiosporten från musik!

En sak jag märkte under fotbolls-VM var att Sveriges Radio ändrade sin policy för Radiosporten om att prata i direktsändning i högst en minut i sträck per match, samt att var femte minut köra igång någon omodern, folklig låt. Ska bli spännande att höra om de konserverat "matchformen" från VM eller om de återgår till den sedvanliga oömma behandlingen av de allsvenska matcherna. Varför behandlade de matcherna i fotbolls-VM bättre? För att de var "viktigare" än de allsvenska? Jag vet inte hur det är för er, men för mig är i alla fall vilken bajenmatch som helst viktigare än t.ex. Angola - Iran.

Jag fattar inte tanken med att varva fotbollsreferaten med en massa musik. För att de stackars kommentatorerna ska få vila rösten? Nej, det finns oftast fler matcher att rapportera från, så det är bara att växla då och då. För att det är trevligt med musik då och då? Nej, tycker man det kan man växla över till någon musikkanal, tycker jag. De gånger jag lyssnar på Radiosporten är det för att lyssna hur det går för Hammarby på bortaplan. Då är jag inte så intresserad av att lyssna på Dansa i neon eller Långa bollar på Bengt. Det är illa nog att de bryter bajen-referatet med Häcken - Öster.

Två bra saker i alla fall: 1) Numera kan man lyssna på matcherna på SR:s webbradio (fungerar dock såklart inte om man t.ex. lyssnar på bilradion). 2) TV-bolagen och rättighetsinnehavarna har enats om avtal och allsvenskan kommer återigen att visas på TV. På TV bryter de inte matcherna för något annat än att visa mål från de andra matcherna. Ingen skulle komma på tanken att bryta en match i TV för att visa en video med Britney Spears. Varför tolerera något liknande på radio? Det känns också ganska otänkbart att man skulle bryta mitt i Svensktoppen eller Trackslistan för ett hockey- eller fotbollsreferat. Det närmaste man kommer SR:s dumheter är TV4:s psykbryt med Nyheterna mitt i kvällens långfilm, men det har också med rätta fått mycket kritik. I fallet TV4 vet man att tanken är att smyga in lite reklam på ett illa dolt sätt. Det är ingen ursäkt men det är en förklaring. För SR finns varken någon ursäkt eller någon förklaring, åtminstone inte så vitt jag kan se.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Du vet var jag står i den här frågan, dvs HELT på din sida!

Fotbollsfans, förena er! Det här otyget måste få ett slut!

Andreas sa...

Det har inget med radiosporten att göra, utan Sveriges Radio och programchefen som bestämt att det måste vara 30-40% musik i programmet. Det var mindre tidigare, och jag kommer ihåg för nåt år sen när det beslutades att andelen musik skulle bli ännu mer och det vart viss uppståndelse i media då radioprofilerna gick ut och klagade över att det blev ännu mindre sport i programmet. De är alltså inte glada åt det, men det är SR policy.

Så nu vet du.

Men ja, jag håller med, det är grymt irriterande!

Cliff Hanger sa...

Bionda - Du står väl alltid vid min sida, eller hur? Utom i mangofrågan då.

Andreas - Jag förstår att du tolkade mina formuleringar som du gjorde. Det blev lite fel. Men jag visste att det är ledningen högre upp som bestämt detta. Kände till det som du skrev, om än inte lika detaljerat. Tack för informationen.

Cliff Hanger sa...

Andreas - Jag har ändrat formuleringarna nu.

Anonym sa...

Den inhemska fotbollen behandlas alltid styvmoderligt, både av media och av korrumperade SvFF.

lisa sa...

hmmm jag har aldrig tänkt på det tidigare, eftersom jag inte är så inne på sport. Men nu, vid närmare eftertanke: det är ju helt sjukt! Jag lider med er!

Anonym sa...

Utmaningen antagen: Nu finns jag på bild i min blogg!!

lisa sa...

men förresten, de får inte ta bort "bara sport"-låten. Den med galenskaparna. Jag sjöng den i flickkören när jag gick i mellanstadiet. Det var den och gospel. Jag vet inte vad som var värst.

- ©Mad Man™ - sa...

Bajen är viktigare än vilken match som helst =) Bajen är viktigare än det mesta [Dock har till och med jag ändrat prio genom åren =) ]. Vill man höra musik så finns 106,3, 106.7 och mp3or =)

Cliff Hanger sa...

Lisa - "Bara sport, bara sport, bara massor utav sport..." - jag gillar den skarpt. :-) Den får de gärna köra i halvtid eller före eller efter matcherna.

Metalrocker - Du verkar ha förstått vad som är viktigt här i livet, även om du vacklar i dina prioriteringar. Stå på dig i din bajendyrkan!