söndag, juli 01, 2007

Mindre lyckade reklamkampanjer

Okej, detta är delvis snott från ett radioprogram jag hörde, men jag kan inte undanhålla er detta.

Alla namn fungerar inte i alla länder. Ni som kör omkring i en Honda Jazz (själv hade jag aldrig hört talas om den förut) ska veta att den egentligen skulle ha hetat Honda Fitta, precis som den var tänkt att heta från början. Den nordiska avdelningen av Honda fick dock snabbt till stånd (!) ett namnbyte. Enligt obekräftade källor ska tydligen den officiella sloganen för Honda Fitta ha varit "Liten utanpå, stor inuti". Bara en sån sak. Jag vet inte hur länge Honda Fitta fanns på den europeiska eller den utomeuropeiska marknaden (vilket samlarobjekt den måste vara!), men hur som helst kom bilen sedermera att kallas Honda Fit i vissa delar av världen och Honda Jazz i andra delar.

I en amerikansk kampanj använde Electrolux denna slogan för att marknadsföra sina dammsugare: "Nothing sucks like an Electrolux". Om denna och andra misslyckade reklamkampanjer kan man läsa här.

Som bl a Silverfisken har uppmärksammat här har H&M kommit med den briljanta idén att lansera jeansmodellen Fit Sliq. Detta får mig osökt att tänka på den allsvenska tränaren (kommer inte ihåg vem) som inför en match sa "vi är fitta" (han menade förstås att laget var fit for fight, vältränat eller dylikt).

Sedan har vi förstås Locums legendariskt porriga reklamkampanj, som Pash tidigare har uppmärksammat här.

7 kommentarer:

TeachGirl sa...

Jag har läst om det här förut, men det är fortfarande sjukt roligt. Sedan tycker jag ju att min Electrolux suger, men det är ett *helt* annat inlägg. :)

Dabitch sa...

Tjena

Det pratas alltför ofta om den "misslyckade" reklamkampanjen för Electrolux. Det är en myt. Alltså, att den var misslyckad - jag har en bild på kampanjen i kommentarerna här:

http://commercial-archive.com/node/112410

(scrolla nedåt) - "Nothing sucks like an electrolux" var helt enkelt en Engelsk ordvits, och den tillhörande bilden visar hur lutande tornet i Pisa lutar p.g.a en Electrolux. Rubriken var alltså ett skämt (en pun), typisk i engelsk reklam och folk förstod den som ett sådant också.

Efter ett gäng år blev det hela en vandringssägen och på den vägen är det, men nu vet ni, det var inte en misslyckad kampanj. Den vann till och med priser för att den var så bra.

Dabitch sa...

p.p.s - man säger ofta i den där myten att det var en Amerikansk kampanj, där skämtet förmodligen inte skulle gå hem då de inte gillar ordvitsar på samma sätt som engelsmän. Men kampanjen gjordes alltså i England!

Cliff Hanger sa...

Teachgirl - Jag vet, det är inga nyheter det här. Men det är nog nytt för många. :-)

Dabitch - Tjena! All publicitet är bra publicitet? Ja, kanske det. Men det beror ju så klart på mottagarens reaktion och köpimpulser. I detta fallet verkar det helt klart som att det var en lyckad reklam, om man får tro på dig, och det väljer jag att göra. Källkritiken får någon annan stå för. Det var inte så viktigt i det här fallet med djup research tycker jag (det finns ju viktigare saker här i världen och detta är bara en simpel blogg). Jag tycker i a f att det var en rolig reklamslogan oavsett hur framgångsrik den var. Men tack för informationen, den var intressant!

Skriet från lappmarken sa...

FCit Sliq var kul! Hörde en intervju med den ansvarige för modellen (tjej) som fick frågan om hon använde modellen själv. Svaret blev ett surt nej. Hon använde inte fit sliq..

Skitkul.

Cliff Hanger sa...

Skriet från lappmarken - Hon ville nog bara inte erkänna. :-)

Andreas sa...

...eller så var hon inte nöjd med sin pojkvän? ;)