lördag, januari 03, 2009

Hotell Rwanda

Jag och frugan har precis sett filmen Hotell Rwanda. Och jag säger då det, den som inte blir berörd av den filmen har ett hjärta av sten. Det är egentligen genant, men ändå inte (eftersom det är mänskligt), att en spelfilm, om än baserad på en verklig historia, berör så mycket mer än att bara läsa någon liten artikel om att si och så många tusen personer långt borta har dödats.

Hotell Rwanda ger en inblick i krigets grymma spelregler och fasor, i omvärldens ovilja att bry sig medan hundratusentals människor slaktas och hur modiga vissa personer ändå kan vara mitt i helvetet. Det är en film som jag rekommenderar alla att se. Men särskilt viktig är den kanske för skolungdomar (i gymnasieåldern). Filmen kan göra stor nytta för att bygga på förståelsen, insikten och empatin för något och några som annars känns allt för avlägsna.

Förutom det ovan nämnda, kan jag tillägga att filmen är väldigt välgjord och med många dramatiska vändningar mellan hopp och förtvivlan, vilket gör filmen extra sevärd.

Läs även om folkmordet i Rwanda här.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Visst var filmen bra?! Jag såg den med mina gymnasieelever, och håller med om att det är en film som passar väldigt bra för just dessa. Även de tuffa killarna var berörda.

Lunkentuss sa...

Jag tror att den scen som berörde mig mest var den där nunnorna kommer barnen och nunnor och prästen får åka iväg för de är vita och inte barnen. Allt blir så tydligt där på något sätt....

Cliff Hanger sa...

Haydee - Intressant, men inte förvånande, att det stämde så väl med vad jag tyckte. Jag tänkte först att bara skolungdomar generellt borde se den, men kom snart på att denna film förmodligen har 15-årsgräns, varför gymnasieåldern är lämplig.

Lunkentuss - Ja, det är en väldigt stark scen. Frugan började nästan gråta där.

Pumita sa...

Det var inte lätt att sova efter att ha sett den filmen, minns jag.